Wpis z mikrobloga

#jdg #przedsiebiorczosc #prawo #b2b #podatki #wynajem #dzialalnoscgospodarcza

Hejka 'jednoosobwi przedsiębiorcy',
Jestem na etapie zakładania działalności gospodarczej, muszę zostać 'vatowcem' (wymóg). Przy wniosku CEIDG nie wykazałem stałej siedziby prowadzenia działalności (bo nie trzeba) niestety do wniosku VAT-R urzędnik już zapytał o ~"tytuł prawny do lokalu" który wskazałem jako adres zamieszkania.

Teraz mamy mnie, mirka, który wynajmuje pokój (czyli część mieszkania) i zostaje poproszony o potwierdzenie tego gdzie chce zarejestrować firmę?
Pomijam pierwszą rzecz, że w wynajmowanym lokum muszę zapytać właściciela o zgodę na wpisanie tego co on mi wynajmuje jako siedzibę firmy.
Kolejna kwestia, jak to wygląda z tytułu prawnego, czy mogę w ogóle wpisać pokój jako 'siedzibę' działalności?
Gdzieś się natknąłem, że wtedy płaci się podatek (???) od wynajomwanego lokalu? Mogę wydzielić kawałek pomieszczenia, 3x2m na 'część' przeznaczoną na prowadzenie działalności?

Dziękuje uprzejmie za pomoc
  • 10
  • Odpowiedz
@Reikor:
Mógłbyś rozwinąć temat?
Jakie niesie to z sobą korzyści?
Chciałbym tego uniknąć bo w przypadku kontroli musiałbym jechać z miejscowości w której będę pracował około 400 km… jest to trochę czasochłonne.
  • Odpowiedz
@Potfurr: jaka kontrola, przy działalności jednoosobowej? Zależy od tego co chcesz robić. Jeśli w tym mieszkaniu nie będziesz przyjmować klientów to nawet ten wynajmowany pokój możesz wpisać, bo przy sprzedaży nieruchomości będzie musiał wyrejstrować dzialność z tego adresu.
  • Odpowiedz
@Potfurr: możesz zarejestrować gdziekolwiek, byleś miał potwierdzenie od właściciela ze tam możesz.
W przypadku gdy by było to Twoje mieszkanie i nie masz pomieszczenia wydzielonego tylko do działalności to nie musisz płacić wyższego podatku od nieruchomości. Nie wiem jak w wynajmowanym
  • Odpowiedz
@Reikor: normalna urzędników z US, znajomi „programiści” mieli więc nic dziwnego.

@zibizz1:Wiem, że mogę zarejestrować, ale jakie wiążą się z tym konsekwencje? Niechciałbym się nagle obudzić z ręką w nocniku jak się okaże, że za wynajmowany pokój w zabytkowej kamienicy muszę zapłacić kosmiczne pieniądze…
  • Odpowiedz
@Potfurr: jesli masz wynajmiesz na prowadzenie działalności to właściciel powinien opłacić wyższe podatki.
W krakowie np na cele mieszkaniowe jest np 0,77zł /m2 rok a na prowadzenie działalności 23,10/m2 rok. takie sa konsekwencje jeśli masz w pokoju biuro.
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@Potfurr: W przypadku np domu. Jeśli masz pomieszczenie które służy tylko do prowadzenia działalności to tak(gabinet). Jeśli np ten śpisz, jesz, uprawiasz jogę i klikasz w komputer to nie
  • Odpowiedz
@zibizz1: Spytałem firmy która mnie outsourceuje o jakieś sensowne rozwiązanie. Zasugerowali aby jednak pozostać przy zarejestrowaniu siedziby na adres zameldowania, a w razie kontroli US pomachać im umową i wskazać punkt w której jest zapis, że jestem zobowiązany świadczyć usługi na miejscu u klienta.
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@Potfurr: płacisz wyższy podatek jak pokój przestaje pełnić funkcje mieszkaniowe i staje się miejscem pracy. Przy pracy zdalnej możesz pracować wszędzie, więc wpisanie siedziby jest tylko formalne. Jak masz umowę najmu i właściciel nie ma nic przeciwko to bez problemu możesz podać adres zamieszkania.
  • Odpowiedz