Wpis z mikrobloga

Czeska piękność

czyli

Skoda Felicia (1959)/Typ 994

W 1959 roku czechosłowacka Skoda przedstawiła model Octavia, będący następcą produkowanego wcześniej modelu 440, znanego także jako Spartak. Wraz z premierą sedana do produkcji skierowano opartego o niego kabrioleta, nazwanego Felicia; sama Felicia była następczynią modelu 450, który z kolei był wersją otwartą „440”. Produkcję auta rozpoczęto w tym samym roku w oddziale marki w Kvasinach.

Ze względu na mocne pokrewieństwo obu modeli, różnice pomiędzy Octavią a omawianą Felicią ograniczały się do posiadanego dachu, a także nieco inaczej poprowadzonej linii bagażnika. W stosunku do poprzednika, Felicia różniła się zmianą resorów na sprężyny spiralne, a także lekkim przestylizowaniem sylwetki, na czele z lekkimi skrzydłami z tyłu nadwozia; dzięki tym zabiegom, Skoda sprawiała wrażenie nieco zmniejszonego amerykańskiego krążownika szos .

Pojazd był napędzany silnikiem początkowo o pojemności 1.1 litra i mocy 50KM; w 1961 roku, wraz z przeprowadzonym liftingiem i dodaniem słowa „Super” do nazwy, dodano silnik 1.2 o mocy 55KM. Napęd na tył był przekazywany przez czterobiegową skrzynię biegów; w „mocniejszej” konfiguracji samochód osiągał prędkość maksymalną około 140 km/h, co w porównaniu z ówcześnie produkowanymi autami w KDL było nie lada wyczynem.

Skoda Felicia była – wraz z m.in. Wartburgiem Cabriolet czy IFĄ I9 – jednym z nielicznych produkowanych kabrioletów za Żelazną Kurtyną; w przeciwieństwie do wyżej wspomnianych, czechosłowackie auto można było wyposażyć w hardtop, który pozwalał na korzystanie z pojazdu przez cały rok. Felicia była hitem eksportowym w Europie Zachodniej, co skutkowało wyprodukowaniem około 15 tysięcy egzemplarzy, z czego większość trafiła na Zachód. Produkcję zakończono w 1964 roku.

#samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #prl #skoda #autakrokieta

SonyKrokiet - Czeska piękność 

czyli

Skoda Felicia (1959)/Typ 994

W 1959 rok...

źródło: comment_oHloBGIqNMrAkNR9r40Oe1FR2NfxvJ6P.jpg

Pobierz
  • 7