Wpis z mikrobloga

O końskiej dupie
...czyli dlaczego zawsze tak robimy?
Czy oświadczenie „Zawsze tak to robimy" nie budzi w tobie jakiejś wątpliwości?

1. Amerykański standard szerokości torów kolejowych (odstępu szyn) wynosi 4 stopy, 8.5 cala. Prawda, że to dziwaczna liczba? A czy wiesz dlaczego taki właśnie standard się stosuje?

2. Ponieważ w ten sposób buduje się linie kolejowe w Anglii, a właśnie angielscy przybysze budowali amerykańskie linie kolejowe. Dlaczego jednak Angli cy budowali je właśnie tak?

3. Ponieważ pierwsze linie kolejowe, budowali ci sami ludzie, którzy budowali wcześniej linie tramwajowe, a tam właśnie stosowano ten standard. Dlaczego jednak stosowano tam ten standard?

4. Ponieważ ludzie, którzy budowali linie tramwajowe, używali tych samych szablonów i narzędzi, jakich używali przy budowie wagonów tramwajowych, które miały taki odstęp kół. W porządku! Ale dlaczego wa gony miały taki właśnie dziwaczny odstęp kół?

5. No cóż, gdyby próbowali zastosować jakiś inny rozstęp, łamali by pewną starą zasadę budowy dalekobieżnych dróg angielskich, ponieważ mają one taki właśnie odstęp kolein na koła. Któż to budował te starodawne drogi z koleinami?

6. Pierwsze dalekobieżne drogi w Europie (i Anglii) zbudowało Imperium Rzymskie dla swoich legionów. Drogi te są w użyciu dotychczas. Ale skąd te koleiny?

7. Pierwotne koleiny uformowały rzymskie rydwany wojenne; każdy inny użytkownik tych dróg musiał się dostosować do nich, gdyż inaczej uszkodziłby koła swoich pojazdów. Ponieważ rydwany były wykonywane dla lmperium Rzymskiego, były one wszystkie do siebie podobne jeśli idzie o rozstęp kół. Jak widać amerykański standard odstępu szyn kolejowych: 4 stopy i 8.5 cala, pochodzi od parametrów technicznych rzymskich rydwanów bojowych. A biurokracja jest wieczna.

A więc następnym razem, kiedy dostaniecie do ręki jakąś dokumentację techniczną i zaczniecie podejrzewać, że może ona mieć coś wspólnego z końską dupą, będziecie mieli całkowitą rację, ponieważ rzymskie rydwany wojenne były konstruowane tak, aby ich szerokość była dostosowana do sumarycznej szerokości zadów dwu koni bojowych.

A teraz małe rozwinięcie tematu...
Kiedy spoglądacie na kosmiczny wahadłowiec na stanowisku startowym, widzicie dwie duże rakiety startowe przymocowane po bokach głównego zbiornika paliwa. Są to rakiety na paliwo stałe, w skrócie: SRB, produkowane w firmie Thiokol, w Utah, w U.S.A. Inżynierowie, którzy projektowali SRB woleliby, aby były one nieco grubsze, ale... SRB transportuje się z wytwórni na stanowisko startowe koleją. Tak się złożyło, że linia kolejowa biegnie na pewnym odcinku przez tunel wydrążony w górze. Rakiety muszą się zmieścić w tym tunelu. Tunel jest tylko odrobinę szerszy niż linia kolejowa, a linia ta, jak już wiecie, ma szerokość dwu końskich tyłków.

Tak więc jeden z głównych szczegółów konstrukcyjnych kosmicznego wahadłowca, być może najbardziej nowoczesnego systemu transportowego na świecie, został zdeterminowany ponad dwa tysiące lat temu przez szerokość końskiej dupy.

#takaprawda #ciekawostki #heheszki
  • 37
  • Odpowiedz
  • 22
@neo_1995 wystarczy logicznie pomyśleć ;)
Tramwaje były napędzane konno, więc tutaj już trzeba było się dopasować do końskiej dupy i żeby koń nie wpadał w szyny kopytami. A rydwany w starożytnym Rzymie nie były aż tak popularne, żeby narobić kolein w całej Anglii. Ba, nie narobiłyby ich nawet, jeśli każdy rzymski żołnierz przemieszczał by się tylko rydwanem ;)
  • Odpowiedz
@Pieszy_Easy_Rider: Jeszcze inna ciekawostka na temat kolei

W Rosji miano budować pierwsza linię kolejowa. Główny inżynier poszedł do cara, aby skonsultować, czy budować tor normalny, czy szeroki.

Wchodzi do gabinetu, po powitaniach i krótkiej rozmowie inżynier pyta cara: „Miłościwy Panie, czy na linii maja być tory normalne, czy szersze?”

Na to car: „Na #!$%@? szersze?”

No i zrobili „na #!$%@?” szersze" ( ͡° ͜ʖ ͡°)


  • Odpowiedz
@neo_1995: Po tym "rzymskie rydwany wojenne" wiedziałem, że to bujda. W moich czasach rydwany były uważane za jakieś archaiczne fantazje Asyryjczyków albo innych Egipcjan, jakbyśmy walczyli na rydwanach to by nas Cheruskowie śmiechem zabili.
  • Odpowiedz
Tym czasem w Rosji... "Podczas budowy infrastruktury kolejowej osoba odpowiedzialna zapytała cara, czy tory mają być szersze, car odpowiedział „A na #!$%@? szersze”. No to są szersze – dokładnie o 8,5 cm, co daje niejaki pogląd o średnicy carskiego #!$%@?."
  • Odpowiedz
@Pieszy_Easy_Rider:
Przed świętami żona zabrała się za pieczenie szynki. Przed przyprawieniem i włożeniem jej do piekarnika okroiła ją znacznie z obydwu stron.
- Dlaczego tak obcinasz? – zapytał mąż żonę.
- Bo tak trzeba. – padła odpowiedź.
- Ale wytłumacz mi, dlaczego tak trzeba? – dociekał mąż.
- No bo tak się właśnie robi szynkę – otrzymał odpowiedź.
- Poczekaj – zaczął się nieco irytować – mówisz trochę jak dziecko. Powiedz,
  • Odpowiedz