Wpis z mikrobloga

od jakiegoś czasu moją głowę zaprząta taka oto zagwozdka. co by było, gdybym wsadził do pojazdu dwa takie same silniki spalinowe?
- czy powinienem je połączyć wspólnym wałem (szeregowo), czy lepiej na jakimś dyferencjałem (równolegle)?
- czy auto miałoby dwa razy większą moc, a może dwa razy większy moment obrotowy?
- czy auto spalałoby dwa razy więcej, czy dwa razy mniej paliwa?
- czy przyśpieszałoby do setki dwa razy szybciej?

#rozkminy #mechanikasamochodowa #samochody #milosnicyczterechkolek #mechanika #ciekawostki
  • 8
@ScaRRyMaN: to były uogólnienia, gwoli ścisłości:
- wiadomo, że dwa silniki nie pracowałyby równo, ale ten sam problem występuje też pomiędzy cylindrami..
- wiem, że nie są liniowe, to też przybliżenie (raz - rośnie masa, dwa - pojemność nie wyznacza liniowo wzrostu mocy)
- piszesz, że wzrasta pojemność, to paliwa też powinno jeść więcej, ale czy tak jest? czy silnik 8 cylindrowy pali dwa razy więcej, niż 4 cylindrowy?
- nie?
@henk: Masz za równo dwa razy większą moc jak i moment. Silnik w układzie rzędowym to właśnie połączenie szeregowe kilku silników jednocylindrowych. Dwa jednakowe silniki możesz łączyć dowolnie, np. przez przekładnie (zębatą, pasową, łańcuchową, hydrokinetyczną). Spalanie jest proporcjonalne do tego jak mocno naciskasz pedał gazu. Także dwa silniki mają możliwość zużycia dwa razy więcej paliwa ale jeśli nie będziesz ich obciążał to nie muszą spalić znacznie więcej paliwa.
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@henk: ad.3 to chodziło mi o to, że zmniejszenie spalania w tych samych warunkach pracy nie otrzymasz.

Ad.1 to kwestia dobrania kola zamachowego i odpowiedniego ustawionych wykorbien wału

Ad.4 uzyskasz wzrost mocy i momentu ale w sposób nieefektywny do poniesionych kosztów technologicznych i finansowych. Taniej jest zwiększyć osiągi pojazdu (czy redukcję spalania zależnie od potrzeb) doładowując atmosferyczny silnik czy zwiększając jego pojemność etc.

A jeśli chodzi np o zrobienie quasi 4x4