Wpis z mikrobloga

Mirasy, potrzebuję burzy mózgów ;)
Mam v70 z 98 roku z 2,5 tdi pod maską. Pod koniec tygodnia leci do mechanika i tak bym chciał ustalić co może być powodem usterek, które zaraz opiszę i podpytać o niektóre kwestie. Od razu dodam, że dół silnika był 10kkm temu wymieniony i w sumie do tej pory nie był na jakimś przeglądzie pod kompem w kwestii dawki paliwa itp - to na pewno będzie sprawdzone.

1. Muł z niskich obrotów - Wcześniej był żwawszy i przy depnięciu spod świateł wesoło mielił kołami czy to na suchym, czy mokrym - teraz przy próbie szybszego ruszenia dostaje jakiegoś zdławienia (aż szarpnie samochodem), po nim też mułowato jedzie i zaczyna pompować dopiero jak go turbo złapie.
2. ABS - raz jest, raz nie - podobno z kompa kiedyś wychodziło uszkodzenie czujnika w tylnym prawym kole, ale sprawdzili go + kable od czujnika do kabiny i powinno być okej. Trochę poczytałem i często wspominają o uszkodzeniu sterownika ABS w tym silniku. Myślicie, że może dawać takie objawy? W tym kierunku iść?
3. Zegary i komputer przekłamują - pomijam to, że średnie spalanie z kompa różni się o 1-1,5l z realnym, ale zdecydowanie zaniża pokazywane obroty silnika. O jakieś 200-300rpm jest zbyt mało na wolnych obrotach (pokazuje ok. 600), a dalej robi się chyba tylko gorzej. Ogólnie to "kończy się" przy wskazywanych 3000rpm - normalnie słychać, że dalej nie pójdzie i nie idzie, ale do tego momentu wkręca się płynnie, pomijając początkowego muła. Z V-max raczej większego problemu nie ma, bo te 200 łapie, ale ma wtedy grubo poniżej 3000 rpm, a u niejakiego Profesora Chrisa widać na filmie, że jego modowany, o wiele mocniejszy egzemplarz, ma przy 200 jakieś 4000 rpm, więc tutaj przekłamanie jest w granicach 1000-1500 rpm. Gdzie szukać usterki? Czym sterowany jest obrotomierz w V70 - linka, jakiś czujnik?
4. Ściąga mi go w lewo - nawet widać czasami taki wyraźny ruch kierownicy, gdy się ją puści. Zbieżność sprawdzana - przód ustawiony, tył lekko rozbieżny, w zawieszeniu luzów na SKP nie zauważył. Może to być gdzieś "dalej" układu kierowniczego? Oczywiście ciśnienie sprawdzane, koła wyważone i opony też dobre - tak samo na różnych kompletach.
5. Olej - teraz zalany jest Castrolem 10w40 (taki zielony) i w sumie przez 10kkm wlałem litr. Zostawić taki, wymienić na 5w40 z płukanką, czy zostawić tak, jak jest? Ogólnie ubytek mnie jakoś bardzo nie dziwi, bo jednak samochód nie jest głaskany i regularnie dostaje więcej gazu, a wiadomo, że przy takiej jeździe trochę oleju zje. Zauważyłem też spore zapocenia, ale bez kapania na ziemię, więc i tutaj poproszę żeby zajrzeli.

#motoryzacja #mechanikasamochodowa #volvo #volvofanclub #audi #volkswagen (silnik od VW ;) )
  • 14
@CinuLNS: Co do drugiego pytania - na 99% to zimne luty w sterowniku od ABS. Sam to ostatnio ogarniałem u siebie w S70. Najpierw sporadycznie zapalała mi się kontrolka od ABS, potem co raz częściej. Znajomy mi to polutował i wszystko od tego czasu jest okej. Bardzo popularna usterka w tych autach.
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@Kaziu546: jest jakiś problem z ogarnięciem tych lutów czy to raczej standard dla jakiegoś elektronika? Sterownik można normalnie otworzyć, czy rzeźba? Naprawiać czy szukać innego sterownika?
@CinuLNS: Bez problemu każdy elektronik to ogarnie. Z otworzeniem Ci nie powiem, u mnie ktoś już wcześniej przy tym gmerał i było chamsko polepione jakimś klejem. I ja bym naprawiał, w końcu z każdym sterownikiem to się stanie, a naprawa jest skuteczna i prosta.
o uszkodzeniu sterownika ABS w tym silniku. Myślicie, że może dawać takie objawy? W tym kierunku iść?


@CinuLNS: Standardowa usterka komputera ABS - zimne luty. Tak popularna w V70, że występuje w każdym egzemplarzu z tych lat. Jak poszukasz na forach po angielsku, to znajdziesz zdjęcia z zaznaczonym obszarem na płytce drukowanej, na którym zimne luty występują. Naprawa łatwa. Tylko wymontować i podotykać lutownicą stare luty.
Jak chcesz mieć zrobione na
@granatowawolowina: Nie musi być na bogato, ma działać ( ͡° ͜ʖ ͡°) Później poszukam zdjęć, ale jeśli miałbyś sekundę, wiesz gdzie i czego szukać, to serdecznie byłbym wdzięczny za fotki.

@grigoryi: Ten stary silnik od traktora by miał coś takiego, jak tryb awaryjny? I czy w trybie awaryjnym dałoby się osiągnąć praktycznie jego V-max? Nie wydaje mi się też żeby było to te 3k, a koniec
wiesz gdzie i czego szukać


@CinuLNS: Jak wiesz, że szwankuje tylne prawe koło, to znajdziesz na schematach które to piny są na płytce. Ale i tak warto przelutować wszystkie, żeby za rok znowu nie rozklejać modułu. LINK
Szukaj na forach pasjonatów Volvo, a nie na YT.
Raczej na pewno nie będę sam się tego czepiał.


@CinuLNS: Ale nie ma w tym żadnej filozofii. Odkręcasz śrubki, rozcinasz obudowę i przykładasz lutownicę do kropelek lutu. Jak nie wiesz które to, to robisz to ze wszystkimi. Dasz to komuś do roboty, to nie przelutuje ci wszystkiego i weźmie za to kupę kasy, bo jak za robotę elektryka.
O kurcze, jesteś pierwszy który podziękował na tym marnym portalu :). Proszę bardzo.
@granatowawolowina: No zobaczymy, trochę się cykam ( ͡° ͜ʖ ͡°) Szczególnie, że mam starą, nieprecyzyjną lutownicę, ale może uda się coś wykombinować. Jak zbyt długo przytrzymam to nie przepalę/wypalę/zdejmę luty? Tam ziomek też napisał:

It is best to re-solder all connector pins (circled in red) as they are noted for cracking. The first repair failed after 6 months, so this time I used a 60W iron and
@CinuLNS: Nie chodzi o waty lutownicy, tylko o temperaturę grotu. Ilość lutu ma mniejsze znaczenie niż dokładność lutowania. Pewnie nawalił więcej lutu, by wzmocnić piny, które może się ruszają.
Czyszczenie płytki po lutowaniu - izopropanol. Ważne żeby nie robić tego w wilgotnym pomieszczeniu, bo potem silikonem sklejasz pokrywę.