Wpis z mikrobloga

Ciekawa rzecz mireczki, która niedługo dotknie całą #motoryzacja i ogólnie #samochody każdej marki, ale na razie zaczyna #fiat . O co chodzi? ano o SGW (Secure Gateway). Czym to jest? w dużym skrócie SGW przepuszcza jedynie autoryzowane (czyt. na razie tylko dealerskie, ale ma to się zmienić) urządzenia diagnostyczne do zmian w sterownikach auta - i nie chodzi o żadne wyszukane rzeczy, ale tak podstawowe, jak kasowanie DTC. Jeżeli podłączymy jakiś nieautoryzowany scantool wszystko, co będziemy mogli robić to odczyt danych i kodów, ale nie ingerencja w nie.

Dlaczego to zrobiono? pamiętacie chyba, gdy dwóch śmieszków na oczach reporterów shackowało Jeepa i śmieszkowało (film w załączniku) - to tylko przykład, co można zrobić z autem i dlaczego takie kroki zostały podjęte (na razie nie jest to w żaden sposób wymuszone, ani - co gorsza - nie jest to na razie "industrial standard", tylko działanie FCA - mam nadzieję, że automotive wypracuje tutaj wspólny front).

Teraz informacje dla #warsztat #mechanikasamochodowa #samnaprawiam #warsztatsamochodowy - co to oznacza? pewnie koszta, ale koniec końców płaci klient ¯\_(ツ)_/¯ - czy to dobry kierunek? uważam, że ogólnie tak, ale liczę na wspólny standard i na to, że firmy produkujące diagnoskopy dogadają się z producentami. Warsztaty sobie poradzą, bo koniec końców płaci klient - zabije to jednak raczej wszelakie chińskie dongle za 20zł itd - zabije też diagnozy w warsztacie za 20zł xD. Czy trzeba będzie coś płacić za diagnostykę producentowi? może. Na razie to bardziej straszenie, na pewno zmieni to trochę rynek, ale to na dobrą sprawę nic nowego, już teraz większość programów jak np Autodata działa na zasadzie abonamentów, itd, itd.

Jaki jest następny krok? na razie SGW to dodatkowy moduł wpięty szeregowo między złącze OBD, a sieć CAN auta. Jakie jest rozwiązanie? na razie bardzo proste, wystarczy wpiąć się bezpośrednio w CAN PO SGW =] - mówię na razie, ponieważ trwają pracę nad tym, by transmisja can była szyfrowana, ale to na razie nic pewnego.

Dla bardziej ciekawych:
https://diag.net/msg/m1fsoznwl3nndqti9pxq9k4nz0

Dodaje jeszcze tagi: #technologia #ciekawostki #elektronika #automotive #cybersecurity #bezpieczenstwo
S.....S - Ciekawa rzecz mireczki, która niedługo dotknie całą #motoryzacja i ogólnie ...
  • 14
@Kormas: tutaj wpinają się za radio, wtyczka firmy Autel. Jaki jest sens? to taki firewall i jak mówię, jest to na razie pewien początek, jest to opracowanie FCA, bo widocznie ludzie za bardzo kojarzyli filmik który dałem.

Co do CAN, to pamiętaj też, że w aucie jest kilka ich rodzajów i potrzebny jest gateway (brama), by te mogły wymieniać się informacjami - ale SGW nie ma funkcji bramy.
S.....S - @Kormas: tutaj wpinają się za radio, wtyczka firmy Autel. Jaki jest sens? t...

źródło: comment_ZalgSkZFClahYFgNhKj4aC1FvAoI5RwQ.jpg

Pobierz
@Student_AWAS:
imo ma to związek z "ekologią" i "spełnianiem norm emisji spalin™". gdyż w przypadku "systemów kontroli emisji spalin" muszą zostać podjęte działania "uniemożliwiające ich modyfikację". Więc widocznie zostało to uznane za wystarczające działania.

the torque spec for the SGW bolts is 44 in-lbs. in case you were wondering