Wpis z mikrobloga

Nie za mało mamy czasu, ale za wiele tracimy. Dość długie jest życie i w obfitej ilości nam dane do wypełnienia naszego najważniejszego zadania, jeżeli z całego uczynimy należyty użytek, ale jeżeli upływa w zbytkach i gnuśności, a nie zużywa się na żadne szlachetne dzieło, wtedy dopiero w obliczu ostatniej konieczności zauważymy, że życie, którego upływania nie spostrzegliśmy, już upłynęło. Rzecz ma się następująco: nie otrzymaliśmy życia krótkiego, ale czynimy je krótkim, pod względem zaś jego posiadania jesteśmy nie nędzarzami, ale marnotrawcami. I podobnie jak ogromne i królewskie bogactwa, gdy tylko przejdą w posiadanie złego właściciela, natychmiast się rozpraszają, a przeciwnie - nawet skromne majętności, jeżeli są powierzone dobremu gospodarzowi, powiększają się przez należyty użytek, tak samo wiek życia naszego rozciąga się daleko, jeżeli ktoś dobrze nim rozporządza.

(...) "Nie znajdziesz nikogo, kto by chciał między innych rozdzielać swoje pieniądze, a przecież jak wielu rozdaje innym swe życie! Skąpcami są w zachowywaniu odziedziczonego majątku, ale są największymi marnotrawcami, jeśli chodzi o stratę czasu, jedynego dobra, wobec którego skąpstwo i chciwość jest cnotą. Wybierzmy któregoś z gromady starców: "Widzimy, że dożyłeś do najdalszej granicy ludzkiego wieku. Już setny albo i wyżej niż setny rok ciąży na twych barkach. Dalej więc! Zdaj rachunek ze swego życia! Policz, jak wiele z ogólnej sumy czasu zabrał wierzyciel, jak wiele kochanka, jak wiele król, jak wiele klient, jak wiele kłótnia z żoną, jak wiele chłostanie niewolników, jak wiele bieganina po mieście dla załatwienia różnych potrzeb. Dodaj do tego choroby, których sam się nabawiłeś, dodaj i te również okresy, które upłynęły bezużytecznie, a zobaczysz, że masz daleko mniej lat, niż sobie liczysz.

Przypomnij sobie, ile to razy byłeś zdecydowany, co masz czynić, ile to dni spędziłeś tak, jak je zaplanowałeś, ile razy rozporządzałeś własną osobą, ile razy zachowałeś tę samą pogodę na twarzy, ile razy duch twój nie przejął się trwogą, jakiego w tak długim wieku dokonałeś dzieła, jak wielu ludzi rabowało ci twe życie, kiedy ty nawet nie doceniałeś, co tracisz; jak wiele ci zabrał jałowy smutek, głupia uciecha, chciwa żądza, pochlebcza rozmowa, jak mało pozostało ci z ciebie, a wtedy zrozumiesz, ze umrzesz - dziecięciem!" - Jaka jest zatem tego przyczyna? - Taka, że żyjecie, jak gdybyście mieli żyć wieki, że nawet nigdy nie pomyślicie o swej znikomości, że nie zwracacie uwagi, jak wiele już czasu ubyło, trwonicie go jednak w ten sposób, jakbyście zawsze mieli pełną, a nawet niewyczerpaną miarę, gdy tymczasem ten właśnie dzień, który poświęcacie bądź jakiejś osobie, bądź jakiejś sprawie, jest może - ostatnim.


( Seneka, "O krótkości życia", http://www.katedra.uksw.edu.pl/dydaktyka/cwiczenia/seneka.pdf )

PS: https://www.youtube.com/playlist?list=PL4gvlOxpKKIjJCphkLAhl-enapF9Tp1C6

#filozofia #stoicyzm #seneka #czas #rozwojosobisty #smierc #wykop
eoneon - > Nie za mało mamy czasu, ale za wiele tracimy. Dość długie jest życie i w o...

źródło: comment_uXkjsCaUoydjtdspUstTwS69ZY9yIQEN.jpg

Pobierz
  • 16
  • Odpowiedz
jak wiele chłostanie niewolników

odtąd nie czytam


@spere: :)

Czasy się zmieniają. Ale mam nadzieję, że ludzie w przyszłości nie będą przerywać lektury literatury XXI-wiecznej i wcześniejszej, gdy dojdą do opisu jedzenia mięsa. Bo jeśli cywilizacja nam nie podupadnie, to pewnie będzie to dla nich nie mniej szokujące zjawisko, niż dla nas niewolnictwo.

BTW, nie wiem jak Seneka (choć chłostanie niewolników przedstawia obok bicia żony, czyli chyba negatywnie), ale Arystoteles z
eoneon - > jak wiele chłostanie niewolników

 odtąd nie czytam

@spere: :)

Czas...
  • Odpowiedz
@eoneon:
Typ jest dobry. Jak zobaczyłem ten tekst źródłowy na początku (znaczy się mówię już o tłumaczeniu) - nic nie zrozumiałem, pomimo tego, że niby angielski. Ale gość wytłumaczył jak chłop krowie na rowie ;)
  • Odpowiedz
@pies_harry: No i na tym to polega. Podejście Sadlera jest takie, że najlepiej jest czytać kanoniczne teksty źródłowe nieprzemielone przez dodatkową osobę autora podręcznika, ale z drugiej strony potrzeba laikowi w tym pewnej pomocy i tu jest miejsce na jego komentarz. Bo jest filozofem i zna od dekad tekst i kontekst oraz łacinę i parę innych języków, których raczej amator nie będzie się uczył; może też np. pomóc uwspółcześnić analogie i
  • Odpowiedz
Klasycy są nieśmiertelni i niestrudzeni, np. w zachęcie do czytania klasyków i do mniejszego tempa przeskakiwania między nimi na rzecz głębszego poznania ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Bacz następnie i na to, by czytanie wielu pisarzy i wszelkiego rodzaju książek także nie pociągnęło za sobą jakiejś chwiejności albo niestałości: trzeba się zajmować umysłami godnymi zaufania i z nich czerpać dla siebie pokarm, jeśli pragniesz przyswoić sobie coś takiego, co
  • Odpowiedz
@eoneon: Dla mnie stoik to ktoś kto wyrzeka się rzeczy materialnych,jednocześnie staram się być choć trochę minimalistą.

Pytanie czy w dzisiejszych czasach da się tak żyć ?

Oglądam czasem kanał Nate O'Brien,tak w jego przypadku gdy jest "komputerowcem" jest to do przejścia,ale nie wyobrażam sobie jak ktoś niezwiązany z IT mieszka jak on XD
  • Odpowiedz
Dla mnie stoik to ktoś kto wyrzeka się rzeczy materialnych


@fan_internetu: Stoicyzm to sporo głębsza sprawa niż ascetyzm i minimalizm, już prędzej idzie w nim o nieprzywiązywanie się do rzeczy materialnych (i niematerialnych zresztą też), niż wyrzeczenie się ich. Znanych stoików mamy trzech: Epikteta (wyzwolony niewolnik), Senekę (patrycjusz, którego pod koniec życia zmuszono do samobójstwa) i Marka Aureliusza (cesarz rzymski). Pełne spektrum ( ͡° ͜ʖ ͡°).

Stoicy
  • Odpowiedz
@kupuje_bulki_w_almie: Spokojnie, nawet jeśli bym po którejś przerwie w aktywności postanowił już w permanentnie nie wrócić, to konta nie usunę, bo rzeczywiście poszło w nie sporo energii i wiem, że niektórzy wracają do starszych rekomendacji we wpisach i na pokazywarce. Wywalenie konta byłoby usunięciem w kosmos całego indeksu do tego, również dla mnie (bo to też forma notatek, czasem wiem, że jakiś link mogłem wrzucić w takim albo innym wpisie i
  • Odpowiedz
@eoneon: jak tak będziesz ‚nie wracal’ jak to robisz teraz to ja nie mam nic przeciwko - chyba codziennie zmieniasz date rozpoczęcia tego wykopowego urlopu :D

dajesz chyba najbardziej wartościowy, nieskażony sensacjonalizmem i zbędnym politycznym wirazkowaniem content w całym serwisie, a poza tym przekonałeś mnie do prenumeraty economista - pisma idealnie wpasowujacego się w moje poglądy, czego nie mogłem nigdy powiedzieć o żadnym polskim wydawnictwie. wiedz ze jest tu duża liczba
  • Odpowiedz
przekonałeś mnie do prenumeraty economista - pisma idealnie wpasowujacego się w moje poglądy, czego nie mogłem nigdy powiedzieć o żadnym polskim wydawnictwie


@andrzej9000: Miło mi to słyszeć. Prenumerata Economista to supermoc jeśli idzie o zrozumienie współczesnego świata ( ͡° ͜ʖ ͡°). Pomijając ich poglądy, nawet na podstawie raportowania o Polsce (do którego rzadko mam zastrzeżenia, to zwykle perfekcyjne tl;dr) można sobie dopowiedzieć, że i inne tematy -
  • Odpowiedz
@eoneon: nigdy sie nad tym nie zastanawiałem, używam często, nikt nie pytał. ja to rozumiem jako szeroko pojęte cwaniakowanie i szukanie konfliktu, swego czasu sporo siedziałem na różnych forach hiphopowych, a tam i 'wirażkowanie' i 'wirażka' były dosc popularne (zapewne przez niejakiego Waszke G). teraz widzę, że PWN tego nie uznaje, więc temat rzeczywiscie mocno niszowy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz