Wpis z mikrobloga

Wczoraj były Bogucice a dziś przenosimy się w inne rejony

Wielu ludzi ze #slask i #zaglebie pewnie miało okazje zawitać na Rogoźniku czy Chechle w ramach rekreacji czy odpoczynku. Trzeba pamiętać jednak pamiętać że owe obiekty to efekt wydobycia piasku.

ORSIP ładnie pokazuje jak wyglądało ówczesne pole na Rogoźniku według map z 1958 - 61 http://mapy.orsip.pl/imap/?locale=pl&gui=new&sessionID=124882

W tym miejscu linia rozgałęziała się jeszcze na tzw Pole Chechło które było zalążkiem dzisiejszego zbiornika. Na tych mapach http://mapy.orsip.pl/imap/?locale=pl&gui=new&sessionID=124881 można zobaczyć jak ona przebiegała. Z tym że te mapy są z późniejszego okresu gdzie Rogoźnik jak i Chechło już istniało. Samo wydobycie piasku na Chechle skończyło się bodajże wraz z ostatnim transportem w 1968

Tutaj można zobaczyć ostatni ładowny pociąg http://slaskie.fotopolska.eu/885650,foto.html

Cała ta linia Rogźnicko - Chechelska kierowała się na tereny kopalni Jowisz w Wojkowicach (Gdzie według map miała połączenie z resztą dojeżdżających linii od strony Czeladzi czy Będzina) a także w pewnym okresie według map istniało połączenie z stacją Brzeziny Śląskie w Piekarach.
Co ciekawe chwile przed Rogoźnikiem była też bocznica na Szamotownie (tutaj widok na sieć kolejową http://mapy.orsip.pl/imap/?locale=pl&gui=new&sessionID=124883 ).

Z takich innych ciekawostek dodam że w tym rejonie krótko istniała przed I WŚ linia z Ząbkowic do Siemoni – Pomłynia która niestety przez niemców została zniszczona. Więcej informacji tutaj http://www.stowarzyszeniesiemoniaptp.cba.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=115&Itemid=108&limitstart=8

#kolej #historia #orsip #rogoznik #wojkowice
sylwke3100 - Wczoraj były Bogucice a dziś przenosimy się w inne rejony


Wielu lud...

źródło: comment_dkCnCyt6vme8ClotkyZrbb9uSOV8SSK8.jpg

Pobierz
  • 4
@sylwke3100:

Pozostałości po linii z I WŚ wciąż są widoczne. Na ul. 11 Listopada jest fragment wysadzonego mostu. Widoczny jest również nasyp ciągnący się od Strzyżowic wzdłuż ulicy Węgroda.

Co do kolei piaskowej po II WŚ to w miejscu dzisiejszego amfiteatru stała parowozownia. Kolej byłą wykorzystywana też do transportu osobowego (mój wujek jeździł po wojnie koleją do Wojkowic, gdzie łapał ciężarówkę, która zawoziła go do szkoły w Będzinie.)