Wpis z mikrobloga

Mam prośbę do Mikrów z gamedev, szczególnie do tych, którzy robią coś sami na androida albo iOS.

Chodzi o komentarz i ewentualne uwagi co do moich ustaleń odnośnie GDPR/RODO w aplikacjach. Żeby nie było – nie chodzi mi, aby ktoś odwalał za mnie robotę – poniżej jest długo bo piszę to co już sam ustaliłem.

**
Pierwsza kwestia czy mnie to w ogóle dotyczy. Na początku zakładałem, że nie - bo nie mam założonej firmy do aplikacji a konto w googlu mam jako programista indywidualny i zarabiać będę na reklamach. RODO dotyczy firm i powinno być fajnie. Ale znalazłem niestety info, że to nie jest takie proste:

https://czasopismo.legeartis.org/2018/05/rodo-prywatna-strona-internetowa.html

Problem pojawia się jeżeli do strony (a zakładam, że do aplikacji też) dochodzi funkcja zarobkowa (a z tej strony wynika, że nawet wtedy, gdy są tylko jakieś analityki – ale to już przesada chyba).

Tu jest spore pole do interpretacji. Czy wystarczy, że chcę zarabiać (mam reklamy) czy muszę faktycznie coś zarobić a jeżeli tak to czy np. 50 gr to zarobek? Czy jeżeli mam kilka aplikacji to czy ich zarobki się sumują czy też dla każdej problem jest oddzielny?

Tu by się przydał oczywiście prawnik. Ponieważ go nie mam a sam nie wiem to bezpieczniej jest założyć, że ten obowiązek mnie także dotyczy. Ma ktoś jakieś inne zdanie?


Ok, ale jak to rozwiązać technicznie?

Patrzyłem na inne aplikacje i widziałem 3 podejścia:

- większość ma to w nosie
- czasem pojawia się okno, które pozwala zdecydować czy pozwalamy na spersonalizowane reklamy (np. appki od Overpass)
- i czasem przy włączeniu, aby grać trzeba zaakceptować politykę prywatności. Tak to jest rozwiązane np. w Blocky Farm.

Zakładam, że trzecie podejście zostało skonsultowane z prawnikami a wydaje się najwygodniejsze. Skłaniałbym się do niego.

Teraz partnerzy. Poniżej informacje, które znalazłem odnośnie tych, których znam i nad którymi pracuję:

Analityki:

Flurry – przetwarza wszystko co może wyciągnąć – w tym na pewno dane traktowane jako osobowe. Pozwala natomiast dla każdej wersji aplikacji wymusić usunięcie danych osobowych dla osób z terenu UE. W założeniu jest to opcja przeznaczona do starszych wersji, gdzie nie ma możliwości zapytania o zgodę. Ale pozwala to włączyć także w najnowszej wersji aplikacji. Czy dobrze zakładam, że włączenie tej opcji powoduje, że nie muszę nawet wspominać użytkownikom o Flurry?
Jeżeli natomiast nie skorzystam z tej opcji (a uniemożliwia ona uzyskanie wszystkich statystyk) to sprawa nie jest prosta. Teoretycznie najnowsze sdk flurry pozwala na zarządzanie wszystkim, ale niestety darmowe pluginy do Flurry zarówno do Game Makera jak i Unity są stare. Możliwe, że płatne byłyby ok.

Unity Analytics – tu są dwa rozwiązania zależne od tego czy korzystamy też z ich reklam. Jeżeli tak to w nich jest oddzielny mechanizm do tego (dalej go opiszę). Jeżeli nie to w Unity Store jest darmowy Plugin, który pozwala tym zarządzać w aplikacji.

Dalej reklamy:

AdColony – oni wykorzystują wykorzystują obecną na Androidzie i iOS funkcję “Ads Personalization”. Jak użytkownik zmieni tam ustawienia to AdColony się dostosuje. Jeżeli natomiast użytkownik będzie chciał usunąć swoje dane to mają formularz. Ale co mam zrobić jeżeli użytkownik zażąda ode mnie usunięcia wszystkich danych. Mam go odesłać do ich formularza czy sam go wypełnić?

Unity Ads – Po wyświetleniu reklamy na dole jest mały znaczek „i” jak się go kliknie to tam się wyświetla ich polityka i opcja co zrobić jak chce się usunąć swoje dane (zmiana ustawień w telefonie). Trochę dyskusyjne podejście (to że pytają po wyświetleniu reklamy), ale oni go bronią.

Appodeal – tu jest plugin do zarządzania zgodą a sdk pozwala na wyświetlanie reklam bez personalizacji, gdy zgody nie ma. Usunięcie danych zależy od ustawienia “Ads Personalization” na telefonie. Martwi mnie tylko trochę to: https://www.youtube.com/watch?v=GwbqKA3UG1Q

Ktoś korzysta z Appodeal – da się to zrobić mniej okropne i aby otwierało się nie na początku tylko na żądanie?

Dodatkowo @ofczy napisał jakiś czas temu, że były jakieś problemy związane z GDPR związane z Appodeal? Wybacz, że wołam, ale może mógłby coś więcej napisać?

Jeżeli ktoś coś wie więcej albo się gdzieś mylę to proszę poprawiajcie mnie.

*
No dobra to teraz techniczna implementacja.

We Flurry ponieważ nie mam dobrych pluginów do sdk to we wszystkich wersjach dam, aby nie przetwarzał danych osobowych dla osób z UE. Wtedy nawet nie muszę informować użytkownika o korzystaniu z tego. To oczywiście zaburzy wyniki np. w retencji, ale nie jest problemem, bo i tak interesuje mnie tylko jedna funkcja – pokazane są dane na żywo co w Unity Analytics wymaga płacenia.

W Unity Analytics skorzystam z pluginu, aby użytkownik mógł sobie wszystko zmienić.

Co do reklam, to gdzie mogę skorzystam tylko z Appodeal. Jeżeli nie mogę (nie ma pluginu do Game Makera) to AdColony i Unity Ads.

Planuję zrobić to tak:

przy pierwszym uruchomieniu gry po logo itp. na ekranie pojawi się informacja, że trzeba zaakceptować Politykę Prywatności. Bez kliknięcia Ok nie będzie się dało uruchomić gry.

Będzie też link do PP, gdzie oprócz opisania wszystkiego będzie możliwość skorzystania z pluginów do zarządzania prywatnością od Unity Analytics oraz od Appodeal. Będą też linki do ich PP. Potem gdzieś w aplikacji jeszcze będzie możliwość wywołania tego.

Mam nadzieję, że te pluginy będą mogły być tak wywołane na żądanie a nie zawsze na początku – jeszcze nie sprawdzałem.

***
I na koniec moja przeklęta polityka prywatności. Znacie może jakieś wzory albo generatory, które działają? I są darmowe?

Po prostu nie wyobrażam sobie, aby pisać po angielsku 5 stron prawniczego bełkotu. A znowu zerżnięcie czyjejś (domyślam się, że duża część osób tak robi) nie jest ani zgodne z prawem ani nie pasuje mi za bardzo. Z drugiej strony 90% treści będzie wszędzie jednakowa. Co do generatorów to najczęściej chcą pieniędzy (rozumiem to podejście, ale ich nie mam).

Znalazłem coś takiego to: https://github.com/nisrulz/app-privacy-policy-generator ale to co jest generowane nie jest zgodne z GDPR zupełnie. Są też generatory do stron, ale tam sporo różnic jest.

Jak wy to rozwiązaliście? Pisaliście sami, kupiliście a może macie jakieś sensowne wzory?

I ostatnia kwestia - muszę podać w polityce prywatności swoje dane. O ile imię i nazwisko jakoś przełknę to podanie adresu domowego odpada przecież. Wystarczy, że podam że jestem administratorem danych i adres mailowy? Jak to inni rozwiązują? Gdzieś na jakimś blogu znalazłem, że administratorem danych jest „Jan Kowalski zamieszkały w Mirkowie”, ale bez dokładnego adresu. Może to i dobry pomysł?

Kurde długo wyszło. Wybaczcie. Będę wdzięczny za każdą krytykę mojego rozumowania i każde dodatkowe info.
#gamedev #android #unity #sowiegry
  • 8
@hgter:

"Pierwsza kwestia czy mnie to w ogóle dotyczy. Na początku zakładałem, że nie - bo nie mam założonej firmy"

Z tego co wyczytałem, to jeżeli zbierasz jakieś dane, to i ciebie to obowiązuje, a "firmą", która zbiera dane jesteś ty jako osoba fizyczna
@hgter po pierwsze to należy stwierdzić czy te dane pozwalają na identyfikację użytkownika. Jeśli nie to nie najeży się przejmować GDPR, bo to nie da dane osobowe.
Jeśli jednak są to generator polityki prywatności( płatny) jest najprostszym wyjściem, jak się nie chce płacić to jedyna opcja to "stworzenie" własnej, inspirowanej na tych z innych aplikacji, stron.
@Re-volt: Jeżeli miałbym firmę to byłoby to oczywiste.

Natomiast problem polega na tym, że twórcy prawie każdej apki (nie jest to konieczny tylko jeżeli nie ma ani reklam ani nie zbiera statystyk) muszą mieć Politykę Prywatności zgodną z GDPR, ale branie prawnika do apki, którą ściągnie garstka ludzi nie ma racji bytu.

Cały post wpis dotyczył tego jak to rozgryźć samemu.