Wpis z mikrobloga

Pytanie do motocyklistów: dlaczego w motocyklach na przednich oponach jodełka jest odwrotnie względem tylnych i tych montowanych w autach?

Może zabrzmi to głupio ale w autach wydaje się to logiczne, że w czasie jazdy woda jest odprowadzona ze środka bieżnika na zewnątrz opony a w motocyklach wydaje się jakby było to na odwrót. Dlaczego?

#motocykle #kiciochpyta
szokoczowiek - Pytanie do motocyklistów: dlaczego w motocyklach na przednich oponach ...

źródło: comment_WEIQ4deK0PsWGvX6sK05rbQV4tj1uUpj.jpg

Pobierz
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@szokoczowiek: bo jak przechylasz w zakręcie motocykl to jedziesz tylko na połowie opony i wtedy jodełka jest elegancko na zewnątrz motocykla (i tam odprowadzana jest woda)

To w sumie tylko taka moja teoria, ale w sumie to chyba dla motocyklisty postokroć ważniejsze żeby woda dobrze była odprowadzana w zakręcie a nie w jeździe na wprost :)
  • Odpowiedz
@piowit: to co piszesz kupy się trzyma bo rzeczywiście motocyklista "kładzie" się na zakręcie. Ale tylna jest klasycznie więc to by oznaczało, że napędowa opona jest nastawiona głównie na prostą.
  • Odpowiedz
konto usunięte via Wykop Mobilny (Android)
  • 3
@szokoczowiek: to jest jakoś tak wymyślone, że przód odprowadza tyle wody, żeby tylko tył miał max przyczepności. Ktoś to kiedyś dobrze tłumaczył ale ja nie jestem na tyle kompetentny żeby to lepiej tłumaczyć:-P
  • Odpowiedz
@szokoczowiek: Znalazłem jeszcze coś takiego.. :)

Bieznik opony poza odprowadzaniem wody, chcac nie chcac musi przenosic obciazenia i w zwiazku z tym odksztalca sie co pozniej moze spowodowac niestabilne zachowanie opony (motocykla). Rzezba bieznika musi byc wiec tak dobrana aby przenoszona przez nia sila jak najmniej wplywala na jej odksztalcenie...

Wyobraz sobie ze rzezba bieznika na obydwoch oponach to idealnie proste poprzeczne naciecia...I teraz pytanie za 100pkt. Jak sie odksztacki
  • Odpowiedz
@szokoczowiek: I kolejne :D

Dla przykładu Dunlop twierdzi, że odwrotny kierunek bierznika zapewnia stabilność jazdy (poprzez liniowość przyczepności) motocykla w zakrętach - przód na wiejściu w zakręt (i często dohamowywaniu), tył na wyjściu z zakrętu (gdzie zazwyczaj już mocno odkręcamy).
  • Odpowiedz