Wpis z mikrobloga

#psychologia #psychometria #polityka #neuropa

Ciekawy wątek afery Cambridge Analytica, polski psycholog Kosiński stworzył model oceniania osobowości w oparciu o facebooka. Metoda ta ukradziona przez Cambridge Analytyca stała się podstawą do manipulacji wyborcami w kampanii Brexit i wyborach prezydenckich w USA.

https://futrzak.wordpress.com/2016/12/20/w-jaki-sposob-trump-wygral-wybory/

W tym czasie, na początku 2014, młody adiunkt Aleksander Kogan nawiązał kontakt z Kosińskim. Miał zapytanie od firmy, która była zainteresowana metodą Kosińskiego. Profile dziesięciu milionów amerykańskich użytkowników na Facebooku powinny zostać zmierzone psychometrycznie. Kosiński najpierw chce się zgodzić, chodzi o pokaźną sumę pieniędzy dla jego instytutu, ale potem waha się. Ostatecznie Kogan ujawnia nazwę firmy: SCL – Strategic Communications Laboratories. Kosiński googluje firmę: „Jesteśmy agencją zarządzania wyborami działającą na całym świecie“ — czyta na stronie internetowej przedsiębiorstwa. SCL oferuje marketing na podstawie psychologicznego modelu. Specjalność: Wpływ na wybory.

Kosiński w tym momencie nie wie, że za SCL ukrywa się skomplikowana konstrukcja firmy z oddziałami w rajach podatkowych (jak pokazują afery „Panama Papers” i „WikiLeaks”).

Teraz SCL okazuje się firmą matką dla Cambridge Analytica

W swoim dochodzeniu odkrywa, że Aleksander Kogan potajemnie zarejestrował firmę, która robi interesy z SCL. Z dokumentu, który jest do dyspozycji „Das Magazin” wynika, że SCL poznało metodę Kosińskiego poprzez Kogana. Kosińskiemu świta, że Kogan być może mógł skopiować lub powielić jego model-OCEAN, aby sprzedać go firmie zajmującej się wpływem na wybory. Natychmiast zrywa z nim kontakt i informuje kierownika instytutu. Na uniwersytecie rozpoczyna się skomplikowany konflikt: instytut jest zaniepokojony o swoją reputację. Aleksander Kogan przenosi się najpierw do Singapuru, żeni się i zmienia swoje nazwisko na dr Spectre.

od lipca 2016 pomocnicy wyborczy Trumpa otrzymują do dyspozycji aplikację, dzięki której mogą rozpoznać, jakie polityczne nastawienie i jaki typ osobowości mają mieszkańcy danego domu. Kiedy ludzie Trumpa dzwonią do drzwi, to tylko do tych osób, które aplikacja zaszeregowała jako otwarte na jego przesłanie. Pomocnicy wyborczy mają do dyspozycji gotowe, dostosowane do osobowości mieszkańców, wskazówki do prowadzenia rozmowy.

— Mamy psychogramy wszystkich dorosłych obywateli USA – 220 milionów ludzi — Nix otwiera zrzut ekranu.
  • 3