Wpis z mikrobloga

20 grudnia 1971 widoczny na poniższym zdjęciu prototypowy Ikarus 280 wyjechał na ulice Budapesztu i rozpoczął obsługiwanie linii 107. Mimo iż ten egzemplarz jeździł tylko do 1982 roku po czym został zezłomowany, to zapoczątkowana wtedy era w budapeszteńskiej komunikacji miejskiej trwa do dzisiaj. Ikarusy 280 jeżdżą już po stolicy Węgier od 46 lat i 3 miesięcy, ale niestety to nie jest żaden światowy rekord długości liniowej eksploatacji modelu autobusu w komunikacji miejskiej, bo po Londynie słynne piętrowe Routemastery jeździły przez 49 lat i 10 miesięcy(luty 1956-grudzień 2005). I chyba ten rekord nie zostanie już pobity, bo władze Budapesztu od dłuższego czasu planują całkowicie wycofać z eksploatacji Ikarusy 280 i myślę, że do października 2021 na 100% zdążą to zrobić.
#komunikacyjneciekawostki #budapeszt #ikarus #ciekawostkihistoryczne #ciekawostki
W.....c - 20 grudnia 1971 widoczny na poniższym zdjęciu prototypowy Ikarus 280 wyjech...

źródło: comment_yVQZCAKj3WmUlC8w4QN4GTxgRhieJla2.jpg

Pobierz
  • 46
@WszeborWlostowic: Routemastery nadal jeżdżą po Londynie. Co prawda tylko na jednej linii - 15, i tylko na jej "turystycznym" odcinku, pomiędzy Trafalgar Square a Tower Bridge, ale na tej s trasie są traktowane jak każdy inny autobus.
@Fomalhaut: to nie jest eksploatacja liniowa, tylko jako atrakcja turystyczna - wiec się nie liczy. Zawsze autobusy zabytkowe, turystyczne są traktowane "jak każdy inny autobus", w sensie że jeżdżą na linii i można do nich wsiąść.
Z zeszłorocznego pobytu w Budapeszcie pamiętam jedno a'propos komunikacji miejskiej: autobusy lub trolejbusy stare, dość przaśne i mocno zdezelowane Ikarusy, ale: kursujące średnio co 3-4 minuty. W Warszawie są superdrogie nowoczesne niskpopodłogowe z wifi i telewizorami i ładowarkami USB, nawet hybrydy i w ogóle... tylko większość autobusów (zaznaczam: to centrum, a nie peryferie) jeździ wg rozkładu co 20-30 minut, acz zazwyczaj kilka kursów dziennie wypadnie i normalne są opóźnienia 10-30 minut... Można
@Fomalhaut: W Krakowie np. sezonowo jeździ na linii ten oto przegubowy Jelcz Ogórek i też jest wtedy traktowany jak każdy inny autobus, ale nikt nie mówi, że "w Krakowie jeżdżą jeszcze przegubowe Jelcze Ogórki", a jako datę ich wycofania w Krakowie podaje się rok 1980.
Jest różnica między taborem liniowym a zabytkowym, i wcale nie polega ona na tym, że zabytkowy tabor nie obsługuje nigdy żadnych linii ( ͡° ͜
W.....c - @Fomalhaut: W Krakowie np. sezonowo jeździ na linii ten oto przegubowy Jelc...

źródło: comment_5VS6zPcRYRxqSwvgjRxk6BGewQhGfLej.jpg

Pobierz
@WszeborWlostowic: jeździło się takim w ścisku zapakowani jak sardynki w puszce, ledwo stojąc czasem jedną nogą na ostatnim schodku przed dżwiam.Niejednokrotnie kierowca kilka prób podejmował aby się domknęły trzeba było się skonsolidować i powiedzieć do tych w głębi coś w stylu, "proszę się posunąć, lub posuńcie się, bo się nie zamkną i kierowca nie odjedzie #gimbynieznajo #kiedystobylo
@WszeborWlostowic: Ale po Krakowie jeździ jedna sztuka i jak sam piszesz - sezonowo, w Londynie tych starych "piętnastek" jest więcej i kursują przez cały rok. Jakie więc kryterium proponujesz, żeby jednoznacznie stwierdzić czy linia jest przez dany model obsługiwana regularnie czy turystycznie?
@wikcianikcia: Autobusy produkują Węgrzy, Grecy pod tą nazwą produkują samoloty.
Pamiętam okres reanimacji trupa gdzie wsadzano do nich automatyczną skrzynię biegów. Dziwnie się jechało takim starych skrzypkiem z którego trzewi było słychać charakterystyczne dla automatu zmiany biegów znane z dużo nowszych konstrukcji jak Neoplany czy Many
Ikarusy 260 i 280 zostały wycofane z Budapesztu.


@bisu: Kiedy dokładnie? :( A w podmiejskim Volanbuszu da się je jeszcze spotkać? Przejażdżka 280-tką to był jeden z moich głównych punktów tegorocznej wycieczki na Węgry ( ͡° ʖ̯ ͡°)