Niektóre radzieckie prototypowe pojazdy terenowe były bardzo oryginalne. Ciekawym przykładem jest ZiŁ-132S. Mimo zbieżności nazwy z ZiŁ-em-132, pojazd ten miał kompletnie inną konstrukcję. Zamiast sześciu kół posiadał cztery koła w formie walców.
ZiŁ-132S powstał w lutym 1964 roku w biurze konstrukcyjnym moskiewskiej fabryki samochodów z połączenia szoferki i skróconego nadwozia ciężarówki ZiŁ-164 z specjalną platformą do której przymocowano cztery koła w kształcie walców-rolek. Pojazd otrzymał silnik o mocy 104 KM, który napędzał wszystkie cztery rolki. Co ciekawe, skrętna była tylko tylna oś, natomiast hamulce bębnowe zamontowano tylko na przednich kołach.
Oryginalna konstrukcja ważyła 5440 kg, promień skrętu wynosił 8 metrów, a maksymalna prędkość na drodze wynosiła około 55 km/h. Przeprowadzone testy wykazały jednak, że taki napęd znacznie utrudnia manewrowanie pojazdem, który podczas jazdy był bardzo niestabilny. Mający problemy z opanowaniem ciężarówki kierowcy odmawiali jazdy, co doprowadziło do zamknięcia projektu.
Los prototypu ZiŁ-a-132S nie jest znany – prawdopodobnie został zezłomowany. Co ciekawe, podobny napęd testowano w późniejszych latach na innych, zwykle mniejszych pojazdach – wyniki testów były prawdopodobnie takie same.
@Psajkoman: w każdym pojedzie na piórach trzepie ( ͡°͜ʖ͡°). A jeszcze na jodełce (wzór opony) to przód jedzie w jedną a tył w drugą. Jak nagram swojego to go wrzucę na mirko ( ͡°͜ʖ͡°)
@Psajkoman: geologia i złożeniówka, głównie wyciąganie rdzeni. A moje wysrywy okołomechaniczne zamieszczam na tagu #scarrycalywsmarze, zapraszam do śledzenia ( ͡°͜ʖ͡°)
@ScaRRyMaN: obawiam się, że jednak ciężko było by w górach takim ziłem dojechać na miejsce :D szef posiada od szkurłata bodajże, ten sam zestaw co wymieniłes tylko wersja z młotem udarowym atlas copco
ZiŁ-132S powstał w lutym 1964 roku w biurze konstrukcyjnym moskiewskiej fabryki samochodów z połączenia szoferki i skróconego nadwozia ciężarówki ZiŁ-164 z specjalną platformą do której przymocowano cztery koła w kształcie walców-rolek. Pojazd otrzymał silnik o mocy 104 KM, który napędzał wszystkie cztery rolki. Co ciekawe, skrętna była tylko tylna oś, natomiast hamulce bębnowe zamontowano tylko na przednich kołach.
Oryginalna konstrukcja ważyła 5440 kg, promień skrętu wynosił 8 metrów, a maksymalna prędkość na drodze wynosiła około 55 km/h. Przeprowadzone testy wykazały jednak, że taki napęd znacznie utrudnia manewrowanie pojazdem, który podczas jazdy był bardzo niestabilny. Mający problemy z opanowaniem ciężarówki kierowcy odmawiali jazdy, co doprowadziło do zamknięcia projektu.
Los prototypu ZiŁ-a-132S nie jest znany – prawdopodobnie został zezłomowany. Co ciekawe, podobny napęd testowano w późniejszych latach na innych, zwykle mniejszych pojazdach – wyniki testów były prawdopodobnie takie same.
Źródło SmartAge.pl
#motoryzacja #samochody #ciekawostki #historia #zsrr