Wpis z mikrobloga

Napoje energetyczne vs VAT vol 1

Temat bliski memu sercu z racji tego, że działałem w tej branży kilka ładnych lat (oczywiście zgodnie z prawem, nie inaczej). No i faktycznie, do niedawna jeszcze energetyki były to jedne z ulubionych towarów w karuzelach. Co więcej, takie "energole karuzelowe" znajdziecie czasem na półkach sklepów – głównie tych mniejszych, niezrzeszonych w żadnej sieci. Jak jednak rozpoznać potencjalne napoje VAT-owców? Jest kilka punktów charakterystycznych.

Po pierwsze niska cena – ok. 1 PLN na półce. Zamówienie w rozlewni = 250 tys. puszek (minimum produkcyjne Ball Packaging, producenta tychże puszek) i jest to koszt rzędu 62-65 groszy netto, w zależności od kursu Euro i danej rozlewni. Przy zamówieniu 1 miliona puszek zapewne da się zbić do 50-kilku groszy netto. Przyjąłem ten 1 milion jako maksymalną wartość, ponieważ nikt o zdrowych zmysłach nie mający własnej rozlewni i/lub rozbudowanej sieci dystrybucji (o tym więcej później) nie wypuszczałby większych ilości na start – za duże ryzyko po prostu. Ok, a wiesz po ile musisz sprzedać, żeby Janusz sklepikarz wziął to od ciebie i postawił na półce za ok. 1 zeta? Otóż jakieś 65 groszy netto/80 groszy brutto to max. Za więcej sklepikarz nie weźmie niewypromowanego brandu, bo za mały zysk, żeby blokować sobie czymś takim półkę. Masz więc jakieś 15 groszy wrzuty. Ale teraz odejmij od tego koszty transportu i magazynowania. Odejmij koszty dotarcia bezpośredniego do sklepów (handlowiec + paliwo). Odejmij dochodowy (litościwie mały nawet, ale jednak). Ile Tobie zostanie w kieszeni? Grosz, dwa, trzy od puszki? A to przy dobrych wiatrach! Czyli jakieś 10 – 30 k od zainwestowanych 500 tys. PLN. A myślisz, że to taka prosta sprawa rozprowadzić 1 milion puszek przez +- 1,5 roku (potem termin przydatności zacznie wychodzić z mody) po małych sklepach bez posiadania dużej, sprawnie zorganizowanej dystrybucji? No pewnie, że nie! A czy wiesz, ile zamawia na początek, tak na próbę, przeciętny Janusz – sklepikarz? 2 zgrzewki (dane z kilkuset punktów sprzedaży). Potem, jak pójdzie dobrze, to weźmie może średnio 3-4 zgrzewki w miesiącu. No i teraz sobie podziel 1 milion zamówionych napojów na 24 (tyle jest w zgrzewce) i co wyjdzie? Jakieś 40 tys. transakcji sprzedaży! Tyle wystawionych faktur i dostaw - ogarnij i męcz się z tym wiedząc, że zarobisz na tym litościwe 20-30 kawałków, heh. A jeszcze Janusze biznesu żądają gratisów, opłat „półkowych”, prezentów i całowania po dupie nawet (to ostatnie to żart akurat, chociaż kto tam wie, nie znam wszystkich Januszy). O hurtownikach możesz zapomnieć – są tak zawaleni ofertami znanych napojów w cenach +-70 groszy netto, że mają w dupie jakiś energetyk no-name, co to im tylko będzie zajmował przestrzeń na magazynie, a nie wiadomo, czy zejdzie. No a poza tym boją się, że mają do czynienia z VAT-owcami, bo już się nacięli i mieli potem kontrolę ze skarbówki, więc wolą sprawdzone firmy. Czyli co, biznes dla debili nie umiejących liczyć? Skąd to zwątpienie - bardzo możliwe, że napoje tak naprawdę zarobiły już wcześniej, bo krążyły i krążyły w karuzeli, a więc ktoś zwrócił już sobie za nie VAT-y i teraz może je pchnąć po kosztach (a raczej poniżej nich). Ktoś powie: ale zaraz, zaraz, przecież są tanie brandy obecne także w marketach, to do nich też dopłacają i to VAT-owcy są? Otóż niekoniecznie – słowo klucz to skala. Tanie napoje będące np. markami własnymi firm posiadających rozlewnie, pchane przez markety wykorzystują efekt skali – sprzedają się w milionach puszek, więc mogą być przystępne cenowo i da się na nich zarobić przy małych wrzutach (zwłaszcza, gdy dana rozlewnia ma kilka brandów). Ale napoje produkowane w krótkich seriach (a 250 tys. – 1 milion puszek to krótka seria) nie pchane przez markety tylko przez małe sklepy, to nie jest do ogrania i nie zarobisz jeśli stoją po 1 zeta na półce. No ok, chyba, że ktoś ma wielką hurtownię zaopatrującą setki sklepów i sprzedaje te napoje niejako przy okazji, to jeszcze, jeszcze, ale tu dochodzimy do punktu drugiego.

Po drugie: spójrz na etykietę - cóż to za firma wypuściła na rynek takie napoje? Wygugluj: może jest to duży gracz z branży, posiadający własną rozlewnię? Ok. A może to duża hurtownia/sieć hurtowni, która ma już zbudowaną sieć dystrybucji i oprócz tych napojów ma w ofercie jeszcze inne rzeczy z FMCG? Też ok. A może jest to spółka z o.o. z kapitałem zakładowym 5 tys. PLN, o której w zasadzie nic nie wiadomo, nie prowadziła większej (albo żadnej) sprzedaży czegokolwiek, a w zarządzie są wyłącznie osoby nie związane z jakąś większą rozlewnią/firmą zajmującą się dystrybucją? No to już troszkę podejrzane. A jeszcze bardziej podejrzane jest to, jeśli spółka – właściciel danego brandu zmienia się średnio 2-3 razy w roku (znam takie przypadki, ale nie będę wskazywał konkretnych brandów z wiadomych względów). A w ogóle najbardziej podejrzane jest to, jeśli na puszcze widnieje napis w stylu „wyprodukowano w EU dla Janusz-VAT s.r.o.” czyli Czechy czy tam Słowacja – no lepsze symptomy przygotowania do karuzeli ciężko sobie wyobrazić. Oczywiście, może zdarzyć się i tak, że gnębiony przez polskie służby uczciwy przedsiębiorca zdecydował się przenieść działalność do Czech i stamtąd atakować polski rynek, ale bajkowe historie tylko czasem okazują się prawdą, choćby w części. Jak by tak jeszcze dodać do tego angielskie napisy na puszce napoju o swojskiej nazwie typu Mocarz czy inny Piorun, wypuszczonej przez firmę „5 tys. kapitału zakładowego”, to już kombo w ogóle. Bo tak szczerze to mało kto znający realia tego biznesu uwierzy, że skoro nie potrafią ogarnąć dobrej dystrybucji na polskim rynku, to uda im się z sukcesem podbić zagranicę dysponując brandem, którego nazwy zagraniczny konsument nie będzie nawet w stanie odczytać, więc po co te angielskie napisy? Chyba nikt nie uwierzy, chociaż… Chociaż w sumie urzędnik ze skarbówki może w to uwierzyć (szczególnie jak otrzyma dodatkowo faktury), a takie napisy ENG w pewien sposób uprawdopodabniają możliwość wystąpienia rzeczywistej transakcji. I to po to one właśnie są – aby WDT wyglądała bardziej wiarygodnie.

Reasumując: co zrobiłbym, gdybym był kontrolerem z KAS albo innej instytucji? Po prostu poszedłbym do kilkunastu osiedlowych sklepów w różnych miastach i kupił po puszce mało znanych napojów (tzn. nie Red Bull, Tiger, Black czy inny Rockstar) kosztujących mniej niż 1,60-1,80 PLN. Zapewne byłoby ich +- kilkanaście. Następnie sprawdziłbym, które z nich są dystrybuowane przez firmy posiadające własne rozlewnie lub duże hurtownie posiadające własną rozbudowaną sieć dystrybucji, a w przypadku nowych, nieznanych spółek, czy w ich zarządzie są osoby związane z wcześniej wymienionymi firmami – te bym odrzucił. Pozostałe Januszexy wrzuciłbym na tzw. bęben, a już w szczególności wszelkie zagraniczne s.r.o. oraz spółki zarejestrowane na adres w bloku mieszkalnym czy w wirtualnym biurze – wszelkie zwroty VATu wstrzymane i kontrola krzyżowa do 6 albo i 7 firmy w łańcuchu sprzedaży, czy towar rzeczywiście istnieje w zadeklarowanej ilości i czy stany magazynowe się zgadzają + kilka innych rzeczy jeszcze. Gwarantuję, że kilku VAT-owców by się trafiło. CDN – ciąg dalszy nastąpi. ( ͡° ͜ʖ ͡°) #vatowcy #energetyki #vat #podatki #pieniadze #firma #dzialalnoscgospodarcza
grafikulus - Napoje energetyczne vs VAT vol 1

Temat bliski memu sercu z racji tego...

źródło: comment_hPqMNytIg1qSEOdRKfsC1OY5cmyEpLN7.jpg

Pobierz
  • 88
@grafikulus: no właśnie też mnie zastanawiał LV - mocno się promowali przy okazji wydarzeń sportowych, chyba sponsor reprezentacji nawet.. ale w sumie te napoje to w sklepach czasem są, czasem nie, a czy ktoś je w ogóle kupuje to w ogóle inna bajka. Potem dopiero przyszedł serwis bukmacherski (lvbet). A kasyna - mają stacjonarne tak?
Kiedys dostalem od panienek z pewnej firmy IT caly plecak jakis reklamowych energetykow, rozdawaly na chodniku to wzialem, wciskaly niemal na sile. Oczywiscie nie pilem tego syfu. Postawilem sobie na tarczy i strzelalem z wiatrowki.

Nie wiem jak mozna wlewac w siebie to gowno placac jeszcze za to.
zawsze mnie zastanawiala taka firma LV z Tomaszowa Maz.

KZ: 5 tys. PLN :D (nip 6342764382)


@XKXK: po pierwsze kapitał zakładowy nic nie znaczy, a po drugie cała idea napoju LV polega na obchodzeniu zakazu reklamowania hazardu. Zwróć uwagę, że mają identyczne logo z lvbet i sponsorując reprezentację używają hasła "stawiamy na naszych".

W sumie obecnie to już nie jest aż tak sensowne, bo zmieniło się prawo na ich korzyść.
@grafikulus: nie 2880 puszek na palecie, tylko 2592 (108 zgrz x 24 szt. - w większości przypadków) oranżada dokładnie 504 szt. na palecie ;),
Co do energetyków w karuzelach, to nie słyszałem aby w karuzelach pojawiały się inne napoje niż redbull puszka 250 ml
Główny powód - cena, ok 0,70-0,80 eur za sztukę netto (hurt oczywiście), co przy ilości jednego TIR - 33 palety daje ok 60 000 EUR netto i
@grafikulus: Bardzo ciekawe co piszesz... A skoro znasz rynek, to powiedz tak serio, czy drogi energetyk jest "funkcjonalnie" wart dopłacenia względem taniego? Np. Porównując Red Bull (5 zł) - Oshee (3 zł) - Tiger (1,5 zł), czy występują pomiędzy nimi realne różnice jakościowe uzasadniające cenę? I jakie to są różnice? Będę wdzięczny za odpowiedź :-)
@grafikulus: Możesz napisać skąd np. nowe kasyna czy bukmacherzy biorą ''legalną i udokumentowaną'' kasę na rozkręcanie ''rozrywkowego'' biznesu? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Zawsze mnie to ciekawiło skąd biorą te parę mln pln na rozkręcenie tego.
Słuchając kolegi, który pracował na jednym z magazynów pewnego baaardzo dużego dystrybutora towarów szybkozbywalnych (oczywiście bez nazwisk ( ͡° ͜ʖ ͡°) ) miałem wrażenie, że te energetyki są nic niewarte. Ktoś wjechał widlakiem w paletę energetyków? Nic się nie stało. Ktoś przejechał nieopatrznie nożem rozcinając paletę? Oj tam. Kończył się termin przydatności? Och jaka szkoda. Z takich uszkodzonych transportów i po terminie pracownicy mieli pozwolenie kierownika magazynu aby
@TheMan: Znam osobiście Damiana i koszta masz wypisane powyżej, średni zysk z puchy ok 50gr na czysto przy dystrybucji zewnętrznej. Wszedł mocno na rynek, zarabia zajebiście dobre siano na tym produkcie, nie da się go podciągnąć pod vatowców ( ͡° ͜ʖ ͡°)