Wpis z mikrobloga

Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad zawarła ugodę z konsorcjum chińskiego koncernu Covec. Chcielibyście wiedzieć, co w niej jest? Bo my tak, dlatego wysłaliśmy wniosek.
"Pragniemy podkreślić, jak znaczący wysiłek obie strony sporu włożyły w doprowadzenie do podpisania tej ugody. Finał w postaci polubownego rozwiązania sporu to dowód na rzetelność i wiarygodność naszych chińskich partnerów z Covec. Przyczyni się to do wzmocnienia polsko - chińskiej kooperacji gospodarczej i handlowej" - mówił Krzysztof Kondraciuk, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
O tajnej ugodzie piszą Forsal i Wyborcza.

GDDKiA nie ujawniła żadnych szczegółów ugody, w której wzajemne roszczenia polskiego urzędu i chińskiego konsorcjum szacowano łącznie nawet na 1 mld zł.

Konsorcjum Covec w 2009 r. wygrało przetargi na budowę na mistrzostwa piłkarskie Euro 2012 dwóch odcinków A2 między Łodzią i Warszawą dzięki niskiej cenie.Chińczycy zaoferowali, że wykonają to zlecenie do czerwca 2012 r. za 1,3 mld zł brutto – o połowę taniej, niż szacowała GDDKiA.

W maju 2011 r. niespodziewanie Chińczycy przestali płacić podwykonawcom inwestycji i wstrzymano budowę autostrady. Za kontynuację prac konsorcjum Covec zażądało podwyżki zapłaty i po fiasku negocjacji GDDKiA odstąpiła od umowy z Chińczykami i zażądała od kontrahenta 130 mln zł kary umownej.Bez zwłoki 13 mln zł kary w imieniu polskiego uczestnika konsorcjum Covec wypłaciła filia Deutsche Bank. Ale przez parę lat największe państwowe banki Chin – Bank of China i Export-Import Bank of China – odwlekały zapłatę 117 mln zł kar umownych od chińskich uczestników konsorcjum. GDDKiA musiała się np. skarżyć do sądu najwyższego Chin na blokowanie wypłaty przez Ludowy Sąd Chiński.

Tę karę umowną za chińskich uczestników konsorcjum Covec banki z Chin zapłaciły dopiero po czterech latach. Potem toczył się jeszcze spór o zapłatę odsetek za nieterminową płatność, które GDDKiA musiała naliczyć zgodnie z polskim prawem.

Niezależnie od tego przed Sądem Okręgowym w Warszawie przez sześć lat toczyły się procesy GDDKiA z Chińczykami o zawalony kontrakt na A2.


#watchdogpolska #prawo #prawodoinformacji #ciagniemywladzezajezyk #gddkia
Watchdog_Polska - Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad zawarła ugodę z konsorcjum chiń...

źródło: comment_stfuJPLCRYtgdLvGlgNzZjjDwRtX9zbj.jpg

Pobierz
  • 37
  • Odpowiedz
@Watchdog_Polska: Ej ej, ale ja jestem po waszej stronie. Mówię tylko jak sprawę opakuje GDDKiA. Mam jeszcze co najmniej trzy pomysły jak GDDKiA się od ujawnienia może legitnie wymigać dlatego ciężko widzę sukces w tej sprawie.
  • Odpowiedz
@Carotas: ale w radiu można posłuchać ich piosenko-reklamy ( ͡° ͜ʖ ͡°): król karol kupił królowej karolinie! sama bym chciała wiedzieć co kupił i za ile( ͡° ͜ʖ ͡°). zawsze sobie nucę jak to słyszę ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@The_Riddler: Dzięki. Po prostu chodzi nam o to, że nie ma co zakładać, że nie udostępnią, tylko pytać. Ta informacja, jak i inne, dotyczące instytucji publicznych, wydatków z naszych podatków, należy nam się, nie przymierzając, jak psu kość. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@emitar: Powołują się na poufność negocjacji, tajemnicę przedsiębiorstw i to, że informacje zawarte w ugodzie ,,mają wartość gospodarczą".
My zaś w skardze do sądu (ma 5 stron, więc też w skrócie ( ͡° ͜ʖ ͡°)), dowodzimy, że nie ma tu tajemnicy przedsiębiorcy, mówimy o podmiocie publicznym, a przedsiębiorstwa wchodząc w relację w podmiotem publicznym muszą się liczyć z tym, że zawarte umowy i ugody będą podlegać
  • Odpowiedz