Wpis z mikrobloga

pasuje ci ten wzór czy wg ciebie jest coś z nim nie tak?


@flager: Nie pasuje mi ten wzór. Jak obliczam zawsze tak
z1 - wartość stara - stanowi 100 proc.
z2 - wartość nowa stanowi x proc.
(z2*100)/z1
  • Odpowiedz
z1 - wartość stara - stanowi 100 proc.

z2 - wartość nowa stanowi x proc.

(z2*100)/z1 = x

Teraz od 100 proc odejmuje x i wychodzi mi spadek/wzrost procentowy od roku bazowego

Ale tu nie mogę tak policzyć bo nie mam ani z1 ani z2


@
  • Odpowiedz
@wolodia: Nie mistrzu. z1 i z2 to muszą być liczby a nie procenty. W tym przypadku z1 to liczba dzieci w Polsce w 2015 r. żyjących w ubóstwie (nie wiem np. 35 653), a z2 to liczba dzieci żyjących w ubóstwie w 2016 (np 12 456). No i mając te dane wyliczasz procenty.
  • Odpowiedz
z1 i z2 to muszą być liczby a nie procenty. W tym przypadku z1 to liczba dzieci w Polsce w 2015 r. żyjących w ubóstwie (nie wiem np. 35 653), a z2 to liczba dzieci żyjących w ubóstwie w 2016 (np 12 456). No i mając te dane wyliczasz procenty.


@Thorkill: Oczywiście, że nie! Procent jest liczbą taką samą jak każda inna.

Procent, w ujęciu matematycznym, to ułamek i jako
  • Odpowiedz
Procent jest liczbą taką samą jak każda inna.


@wolodia: Pytałeś o mój sposób liczenia to ci powiedziałem. Ja tak liczyłem od podstawówki. Ja ty tam sobie tam liczysz to Twoja sprawa.
  • Odpowiedz
@Thorkill: Dla przykładu, spadek oprocentowania lokaty z 4% na 2% oznacza że oprocentowanie spadło o 50% i o 2 p.p. Spadek bezrobocia z 20 na 15% oznacza spadek o 25%. Spadek poparcia partii politycznej z 40% na 30% oznacza spadek o 25% i 10 p.p.

Nie wiem jaki nauczyciel Ci zrobił taką krzywdę w szkole, ale procent nie jest czymś magicznym do czego nie wolno stosować podstawowych operacji arytmetycznych.
  • Odpowiedz
Ja ty tam sobie tam liczysz to Twoja sprawa.


@Thorkill: Nie, to jest sprawa matematyki ponieważ tutaj istnieje obiektywna metoda dojścia do prawidłowego wyniku. W arytmetyce nie ma dwóch "moich" i "Twoich" metod które są jednocześnie poprawne i dają różne wyniki.
  • Odpowiedz
@Thorkill: Zrób coś, co często jest pomocne, np. stosowane w szkołach. Czyli tzw. "sprawdzenie wyniku".

Przyjmij, że obliczenia są prawidłowe, czyli, że w 2015 roku rzeczywiście wskaźnik ubóstwa wynosił 100%. Jeżeli chcesz na jakichś konkretnych liczbach, to stwórzmy wyimaginowaną wioskę o populacji 50.000 osób.

2015: Wskaźnik ubóstwa wynosi 100% (zakładamy poprawność obliczeń Rzońcy). Czyli 50.000 osób żyje w
  • Odpowiedz
O rany. Tu dalej to samo, ale trzeba przyznać, że jest zabawnie :D

Zawsze mnie dziwiło, że taką popularność mają rzeczy typu 2+2*2, a nad równie prostą rzeczą niektórzy siedzą już ponad 12 godzin i co gorsze dalej nic nie rozumieją i upierają się, że 94% to to samo co prawie połowa.
  • Odpowiedz
@wolodia: Dzięki za wykłady. Jesteś super mistrzem wiem o tym. Jesteś specem na każdym temat. Od prawo ds spraw wojskowość. to już też wiem. Tak więc dzięki ale nie pisz już do mnie, bo twoje pytolenie mnie nie interesuje.
  • Odpowiedz
@Thorkill: Tylko u ciebie nie jest różnica, a to jaką częścią poprzedniej wartości jest nowa wartość.
Twój wzór jest dobry, ale w przypadku gdybyś chciał powiedzieć, jaką częścią poprzedniej liczby głodujących jest obecna ilość głodujących dzieci.

W twoim przypadku z1 jest wartością nieznaną, z2 znasz i jest to 6, natomiast twój x=100%-94%=6%
Stąd
(z2*100)/z1 =
  • Odpowiedz