Wpis z mikrobloga

Mirki, postanowiłem się z wami podzielić moimi doświadczeniami z użytkowania OculusRift DK2. Może ktoś zastanawia się nad kupnem lub po prostu interesuje się technologiami VR?

TL;DR: jak wyjdzie pełna wersja kupujcie bo to za*%*$ta zabawka!

Otóż jestem jego szczęśliwym posiadaczem już prawie rok. Od tego czasu korzystam z Oculusa niemal codziennie, więc nie jest to gadżet, którym się pobawiłem i odłożyłem na go półkę. Wynika to głównie z tego, że lubię gry samochodowe a w nich Rift sprawdza się perfekcyjnie i, co chyba najważniejsze, posiada oficjalne wsparcie w kilku tytułach, m. in. w LFS, Assetto Corsa, ETS 2, RaceRoom, czy Project Cars i DiRT Rally. Generalnie, jeśli lubicie wyścigi to nie będziecie chcieli już grać na monitorze. Nigdy. Ale to właśnie implementacja wirtualnej rzeczywistości w tym momencie stanowi największą przeszkodę w komfortowej zabawie. Nie wygląda to niestety tak, jak wydawało mi się na początku. Są sterowniki Vireio, które wstrzykują się poprzez biblioteki DirectX i można z ich pomocą odpalić praktycznie wszystkie gry na UnrealEngine, ale zazwyczaj nie działa to tak, jak powinno i pojawia się mnóstwo problemów, a to z interfejsem, a to z wyświetlaniem cieni lub headtrackingiem. Mimo tych przeciwności udało mi się przejść na Oculusie np. Bioshock 2 (niewspierany oficjalnie) i uważam ten czas za dobrze spędzony. Myślę, że scena zalania Rapture wiele by straciła na płaskim monitorze ;) Podobnie inne gry. Każda duża hopa w Dirt Rally powoduje mimowolne napięcie mięśni w oczekiwaniu na potężne je&$%@#ie a jazda lusterko w lusterko na prostej toru Monza przy 260 km/h podnosi tętno do 130 uderzeń na minutę (sprawdzałem). Jednak nic nie pobije Alien Isolation. Gra AAA, z piękną grafiką i rewelacyjną optymalizacją pod wirtualną rzeczywistość. Zobaczyć “żywego” Obcego na wyciągnięcie ręki - bezcenne… no może poza kupnem nowych spodni ;) Podobno nikt nie odważył się ukończyć tego tytułu w VR… wierzę.

Rokowania są dobre, ponieważ z miesiąca na miesiąc gry, które są oficjalnie wspierane, działają coraz lepiej i szybciej, a nowych pojawia się coraz więcej (ostatnio miałem np. przyjemność testować implementację we Flight Simulator). Nowe sterowniki sprawiły, że korzystające z nich gry przyspieszyły i nie powodują już zawrotów głowy. Czym bliżej premiery, tym bardziej intuicyjne i komfortowe staje się korzystanie z headsetu. A trzeba pamiętać, że ostateczna wersja będzie miała jeszcze dużo usprawnień w porównaniu do DK2: między innymi dodatkowe czujniki i lepszy ekran, a sam zestaw będzie lżejszy i wygodniejszy.

Teraz jest już wprawdzie za późno i nie ma już sensu decydować się na wersję deweloperską, ale jak tylko wyjdzie pełna wersja konsumencka, jestem przekonany, że warto ją będzie kupić. Odbiór gier zmienia się w Oculusie na plus pod każdym względem i kiedy już raz się tego spróbuje, granie na monitorze będzie się już wydawało jakieś takie gorsze ;)

Zapraszam do zadawania pytań :)

#oculusrift #gry #simracing
  • 24
  • Odpowiedz
@RealAKP: daj to osobie która ma mini chorobę lokomocyjną :), ja np. nie potrafie w samochodzie czytać książki bo mnie bierze na rzygi, czytałem relacje o takiej osobie, że po 30 minutach w oculusie miał dosyć... Druga sprawa- strasznie się musi pocić wszystko dookoła oczu, jazda 3h wyścigu w tym to średni pomysł :P
  • Odpowiedz
@Kiedys_Mialem_Fejm:

Kiedy wyjdzie pełna wersja i za ile cebulionów?

Pierwszy kwartał przyszłego roku, ostateczna cena nie jest jeszcze znana, obstawiam na 400$. Z naszymi pieknym podatkami i cłem wyjdzie z 2 000 zł
  • Odpowiedz
@ckbucu: Kupiłem oficjalnie na stronie oculusa za ok. 400$ z przesyłką.

@damian_co_dalej: Osoby z chorobą lokomocyjną odpadają całkowicie po kilku sekundach. (biedaki ( ͡° ʖ̯ ͡°)) Dla mnie natomiast nie ma problemu, żeby przejechać 3 godzinny wyścig, ostatnio jechałem, w pCars McLarenem. Wbrew pozorom gogle są dosyć wygodne, jedynie trochę się odciskają na nosie :) Ale zakłądam, że wraz z wersją konsumencką pozbędą się tych problemów
  • Odpowiedz
@RealAKP: Identycznie wrazenia - idealny sprzet do wyscigow, simow latania rowniez, strzelanek fpp. Twoja glowa jest w swiecie gry - wspomniany Alien Isolation najlepiej do pokazuje bo cale rozgladanie po bazie jest glowa, czyli twoim cialem, nie grzybkiem od pada co powoduje ze umysl przestawia sie na to co widzi a ze widzi dosc wyraznie (jest skok miedzy dk1) to zaczyna to odbierac inaczej

Jak wypadly testy znajomych/rodziny? Testowales jakies gry
  • Odpowiedz
@RealAKP: zawsze sie zastanawialem... To jest tak, ze krecisz glowa i widzisz obraz dookola siebie? Jesli tak to jak jest z koordynacja reka-oko przy graniu w shootery?
  • Odpowiedz
@RealAKP: jak z rozdzielczością, ja na kilku targach elektroniki mialem kontakt i rozdzielczosc byla bardzo niska (raz to byl 1 pierwszy prototyp i chyba 640, na drugim bylo 1000+(nie pamietam), ale nadal srednio) , czy waga nadal jest spora i skutecznie utrudnia szybkie rozgladanie sie,
  • Odpowiedz
@signap: Rodzina i znajomi różnie, niektórzy są zachwyceni jak ja a niektórym się paw wyrywa na wolność.
Przeszedłem całą serię HL2, ma rewelacyjną implementację, gra się na prawdę świetnie, polecam. Testowałem też Quake1 i Quake2, w przypadku Q1 jest tak sobie a w Q2 gra się nawet przyjemnie, doszedłem dalej niż w jak grałem w momencie premiery ;)

@neo_vir: Poprawna implementacja w grach FPP powinna wyglądać tak jak w HL2.
  • Odpowiedz
@bzykacz: Rozdzielczość w DK2, którego posiadam to fullHD, czyli 1080p jeśli dobrze pamiętam. To jest niestety stanowczo za mało, myślę, że optymalnie byłoby 4K. Przy obecnej rozdzielczości ciężko odczytać np. wskazania na przyrządach lotniczych czy nawet zegary w samochodzie. Czasem tez nie widać co jest daleko. Jeżeli chodzi o wagę urządzenia to nie ma żadnego problemu ze swobodnym obracaniem się, nawet bardzo, bardzo szybkim jak grasz w Aliena ;)
  • Odpowiedz
@bzykacz: @RealAKP: DK1 byl strasznie niewygodny pod wzgledem czytania, DK2 byl zdecydowanie lepszy pod tym wzgledem, i to dla mnie bylo wystarczajace by to kupic juz za polroku z grami. Nie zwracalem uwagi raczej na to bo skupialem sie na grze, ruchach glowy, swiecie czy kontrolerze jak gralem z Hydra wiec dla mnie to zajebioza a co dopiero CV1
  • Odpowiedz
@signap: Miałeś okazję bawić się CV1? Mnie szczerze mówiąc trochę irytuje, że nie mogę za cholerę doczytać na jakiej wysokości lecę, albo ile zostało mi paliwa :P Ale jestem pełen optymizmu jeżeli chodzi o wersję konsumencką :)
  • Odpowiedz
@RealAKP: Nie, teraz czekam by zamawiac. Nie kupuje juz wersje demo/bet gogli bo zobaczylem i to mnie kupilo - nie musze spoilerowac sie odkrywania VR gdy juz ono bedzie zdecydowanie lepsze niz jego drugi renesans, po sukcesie na Kickstarterze
  • Odpowiedz