Wpis z mikrobloga

Mirki, postanowiłem się z wami podzielić moimi doświadczeniami z użytkowania OculusRift DK2. Może ktoś zastanawia się nad kupnem lub po prostu interesuje się technologiami VR?

TL;DR: jak wyjdzie pełna wersja kupujcie bo to za*%*$ta zabawka!

Otóż jestem jego szczęśliwym posiadaczem już prawie rok. Od tego czasu korzystam z Oculusa niemal codziennie, więc nie jest to gadżet, którym się pobawiłem i odłożyłem na go półkę. Wynika to głównie z tego, że lubię gry samochodowe a w nich Rift sprawdza się perfekcyjnie i, co chyba najważniejsze, posiada oficjalne wsparcie w kilku tytułach, m. in. w LFS, Assetto Corsa, ETS 2, RaceRoom, czy Project Cars i DiRT Rally. Generalnie, jeśli lubicie wyścigi to nie będziecie chcieli już grać na monitorze. Nigdy. Ale to właśnie implementacja wirtualnej rzeczywistości w tym momencie stanowi największą przeszkodę w komfortowej zabawie. Nie wygląda to niestety tak, jak wydawało mi się na początku. Są sterowniki Vireio, które wstrzykują się poprzez biblioteki DirectX i można z ich pomocą odpalić praktycznie wszystkie gry na UnrealEngine, ale zazwyczaj nie działa to tak, jak powinno i pojawia się mnóstwo problemów, a to z interfejsem, a to z wyświetlaniem cieni lub headtrackingiem. Mimo tych przeciwności udało mi się przejść na Oculusie np. Bioshock 2 (niewspierany oficjalnie) i uważam ten czas za dobrze spędzony. Myślę, że scena zalania Rapture wiele by straciła na płaskim monitorze ;) Podobnie inne gry. Każda duża hopa w Dirt Rally powoduje mimowolne napięcie mięśni w oczekiwaniu na potężne je&$%@#ie a jazda lusterko w lusterko na prostej toru Monza przy 260 km/h podnosi tętno do 130 uderzeń na minutę (sprawdzałem). Jednak nic nie pobije Alien Isolation. Gra AAA, z piękną grafiką i rewelacyjną optymalizacją pod wirtualną rzeczywistość. Zobaczyć “żywego” Obcego na wyciągnięcie ręki - bezcenne… no może poza kupnem nowych spodni ;) Podobno nikt nie odważył się ukończyć tego tytułu w VR… wierzę.

Rokowania są dobre, ponieważ z miesiąca na miesiąc gry, które są oficjalnie wspierane, działają coraz lepiej i szybciej, a nowych pojawia się coraz więcej (ostatnio miałem np. przyjemność testować implementację we Flight Simulator). Nowe sterowniki sprawiły, że korzystające z nich gry przyspieszyły i nie powodują już zawrotów głowy. Czym bliżej premiery, tym bardziej intuicyjne i komfortowe staje się korzystanie z headsetu. A trzeba pamiętać, że ostateczna wersja będzie miała jeszcze dużo usprawnień w porównaniu do DK2: między innymi dodatkowe czujniki i lepszy ekran, a sam zestaw będzie lżejszy i wygodniejszy.

Teraz jest już wprawdzie za późno i nie ma już sensu decydować się na wersję deweloperską, ale jak tylko wyjdzie pełna wersja konsumencka, jestem przekonany, że warto ją będzie kupić. Odbiór gier zmienia się w Oculusie na plus pod każdym względem i kiedy już raz się tego spróbuje, granie na monitorze będzie się już wydawało jakieś takie gorsze ;)

Zapraszam do zadawania pytań :)

#oculusrift #gry #simracing
  • 24
@RealAKP: Świetna sprawa. Jak myślisz, czy wersja konsumencka będzie miała rozdzielczość fullHD czy 4k? Czy może 4k zobaczymy dopiero w drugim wydaniu Oculusa?
Bardzo chętnie bym przetestował te "okulary".
Czy czujesz czasami dysonans związany z tym, że widzisz w grze, że biegasz a w rzeczywistości siedzisz przy biurku trzymając myszkę? Nie masz odruchu aby ruszyć się, wybiec itp?
@MatthewDuchovny: Nie wiadomo do końca jak to będzie z tą rozdzielczością. Szczerze mówiąc nie rozumiem co do mnie piszą w tej kwestii :P W każdym razie ma być lepiej i ludzie którzy mieli możliwość testowania Crescent Bay to potwierdzają :) Jeżeli chodzi o odczucia, o których piszesz to jest trochę tak jakbyś jeździł na segway'u ;) Ale ostatnio grałem np. w Subnauticę, to jest taki sandbox osadzony na oceanicznej planecie. Generalnie
@BillyB: Przeciętnego. Ja mam AMD FX-8350 z GeForce GTX 760 i Alien Isolation działa na pełnych detalach łącznie z SSAO i nie schodzi poniżej 75 fpsów. Dobrze zoptymalizowana gra, tyle. Niestety na Intelach nie działa positional tracking a nowe sterowniki nie obsługują już extended mode, na którym działał AI. Ale może ktoś jeszcze zrobi jakiegoś patcha jak wyjdzie wersja konsumencka. :)