Wpis z mikrobloga

Co tam w Tesli?

Dzisiaj małe podsumowanie tego, co dzieje się obecnie w firmie Tesla Motors. Jak wiemy, Tesla to firma produkująca samochody elektryczne.

Tesla Roadster

To pierwszy z samochodów Tesli, który był początkiem ich drogi. Plan zakłada(ł) stworzenie co raz to tańszych samochodów, a przez to co raz popularniejszych - na początek poszło niszowe auto sportowe, które pozwoliło zarobić pieniądze na Model S.

W chwili obecnej Tesla Roadster, oparta mocno na Lotusie Elise (projektowano go razem z Lotusem) nie jest dostępna w sprzedaży. To w sumie nie dziwne, bo te sportowe auto przyśpiesza obecnie sekundę wolniej niż najnowszy Model S ;)

Tesla ma jednak do zaoferowania nowość - niedługo dostępny będzie zestaw modernizacyjny do auta, który pozwoli na zwiększenie zasięgu do prawie 650km! Uzyskają to m.in. dzięki ciągłemu rozwojowi systemu swoich baterii.

Tesla Model S
To w chwili obecnej jedyny dostępny w sprzedaży bezpośredniej model. Sprzedało się go do chwili obecnej ok 50.000 egzemplarzy. Jest on ciągle rozwijany - ostatnio zaprezentowano wersję z napędem na 4 koła, co pozwoliło mu uzyskać przyśpieszenie 3,1s do 100km/h, czyniąc go najszybszym seryjnie produkowanym samochodem elektrycznym. Co ciekawe, drugi silnik ma również zwiększyć zasięg o kilka procent.

Model S zbiera doskonałe recenzje - wygrał konkurs na Samochód Roku 2013, zadowolenie z jego zakupu wyraża ok 98% jego użytkowników i tyleż samo kupiłoby go jeszcze raz. Jest również najbezpieczniejszym samochodem w historii zyskując maksymalne oceny w teście NCAP. Zginęła w nim dopiero jedna osoba - złodziej samochodów ;)

Zapowiedziano już, że za kilka lat doczeka się on płatnej modernizacji na wzór Roadstera.

Jeszcze jedną ciekawostką jest to, że bardzo trudno jest mieć... dwa takie samochody Model S ;) Samochody te są permanentnie modernizowane - z ostatnich zmian to nie tylko silnik, ale zmieniono również producenta foteli (na bardziej wypaśne) czy dodano podgrzewaną kierownicę.

Tesla Model X
Nowy model Tesli, który ostatnio oglądaliśmy w trakcie "tajnych" testów. Bedzie to SUV z nietypowymi drzwiami tylnymi typu "falcon". Lada miesiąc/tydzień spodziewamy się oficjalnej prezentacji wersji produkcyjnej (dotychczas widzieliśmy tylko prototyp), a w drugiej połowie 2015 pierwszych dostaw. Na chwilę obecną auto kupiło już 20.000 osób i nie da się go w chwili obecnej kupić szybciej niż w połowie 2016 roku. Co ciekawe, kupuje go dużo więcej kobiet niż Model S. Cena jest podobna jak w wypadku Model S, tak samo zresztą oparty jest na tym samym podwoziu. Dostępny będzie wyłącznie w wersji z napędem na 4 koła.

Tesla Model 3
Pierwszy "masowy" samochód elektryczny ;) Ma być oparty na zupełnie nowym podwoziu, ma być tani (max 35.000$), ma mieć zasięg przynajmniej 320km. Co najciekawsze - "nie będzie wyglądać jak inne auta". Niestety, nie wiemy co na myśli ma Elon Musk ;) Spekuluje się, że chodzi o całkowite pozbycie się grilla z przodu, niepotrzebnego w samochodach elektrycznych + jakieś nowatorskie rozwiązania z dziedziny "samojezdności" ;)

SuperChargery
Obecnie sieć SC rozwija się bardzo szybko i jest ich już na świecie ponad 370 z ponad 2000 miejsc do ładowania. Koszt zbudowania jednej to tylko 100k$, co jest ceną dużo niższą od konkurencji - wynika to z budowania ich na tej samej linii produkcyjnej co auta i korzystania z efektu skali (te same części). SuperCharger pozwala naładować auto do 80% w 30 minut. W Polsce w tym roku powstać ma 5 stacji szybkiego ładowania (na MOPach przy autostradach między dużymi miastami), a w 2016 przynajmniej kolejne 2 (co się na 100% jeszcze zmieni, jeszcze niedawno Polska miała mieć 2 w 2015, a teraz ma mieć już 5). Wiadomo już, że pracownicy Tesli jeżdżą po Polsce i załatwiają formalności.

Tesla GigaFactory
TGF to ogromna (wielkości kilku stadionów piłkarskich) fabryka, w której Tesla produkować będzie baterie przy współpracy z firmą Panasonic. Założenia są bardzo ambitne:
- fabryka ma podwoić (!!) światową produkcję baterii;
- Tesla chce w 100% korzystać z energii odnawialnej (ogromna ilość paneli słonecznych + farma wiatraków);
- Tesla chce wejść w cykl, w którym 100% baterii (i zaopatrzenia) będzie wracało do fabryki wejściem A, a wychodziło jaka nowa bateria wyjściem B - nie ma się nic marnować!
- Nowe baterie Tesli mają być wydajniejsze o 30% od obecnej generacji - dzięki zmianie części materiałów i kształtu baterii. Całość ma pozwalać na uzyskanie 300 Wh/kg i ceny 100 USD/kWh

Tak więc, to ogromne wyzwanie technologiczne, a Tesla zakłada też regularną modernizację celem korzystania z nowych badań. Jak to Musk kiedyś powiedział - bardzo chętnie kupi dowolną ilość SuperRewolucyjnychBaterii - wystarczy mu, że ktoś wyśle mu kopertę z działającym modelem ;)

Inne
- Spekuluje się, że Model 3 ma być 1 z serii samochodów na nowym podwoziu i po jego premierze doczekamy się nowej generacji każdego z pojazdów - Roadstera, Model S i Model X. Ciekawy jest też wątek samochodów dostawczych, np dla kurierów czy poczty, co wiązać by się mogło dla nich z ogromnymi oszczędnościami.

- Musk ma nadzieję, że w przyszłości baterie słoneczne będą na tyle wydajne, że uda się oprzeć ładowanie samochodów wyłącznie na ich pracy przy stacjach ładowania.

- Tajemnicą Poliszynela jest, że Tesla szuka miejsca do budowy fabryki w Europie. Faworytem jest ponoć Słowacja, ale z tego co słyszałem, to gdzieś w Polsce też toczyły się/toczą (?) rozmowy.

Najczęściej zadawane pytania
- Ile jest ich w Polsce?!? 2?!?
Nie, w Polsce Tesli jest ok 25. Oficjalnie zarejestrowano bodajże ~20, ale jest kilku Polaków, którzy zarejestrowali auto poza Polską.

- Tesla nie zarabia!!1
Tesle trzeba nadal traktować jak startup - firma wychodzi praktycznie na zero, ale pamiętać o ich gigantycznych inwestycjach - wdrożenie do produkcji Model X, błyskawiczny rozwój SuperChargerów, prace nad Model 3, GigaFactory. Można więc bezpiecznie założyć, że firma reinwestuje 100% dochodów.

- Tesla bierze kasę od rządu!!1
Tak, w czasie kryzysu Tesla wzięła pieniądze od rządu (stosunkowo niewielkie w porównaniu do gigantów branży), ale był to po prostu kredyt nisko-oprocentowany, który Tesla dawno już spłaciła, razem z odsetkami (10 lat przed czasem).

- Tesla nie jest ekologiczna!!!11
Sprawa jest skomplikowana i nie tak jednoznaczna jak wielu chciałoby to widzieć. Samochody elektryczne w kwestii swojego "ekologicznego odcisku" nie są faktycznie zbytnio ekologiczne, ale z pewnością ich ekologiczność będzie postępować. Już teraz SuperChargery ładowane są częściowo dzięki słońcu, a jak pisałem wcześniej nowa fabryka baterii Tesli ma w 100% opierać się na energii odnawialnej. Tak więc, o ile być może faktycznie obecnie nie jesteśmy w najlepszym miejscu pod względem wpływu na środowisko, ale zdecydowanie będzie co raz lepiej.

- Tesla nie dba o bezpieczeństwo ludzi !!!
Takie głosy pojawiły się po tym, kiedy 2 czy 3 Tesle Model S spłonęły. Co ciekawe, w każdym z tych wypadków wina leżała po stronie kierowcy (o ile pamiętam, 2 pijanych i 1 złodziei), który szaleńczą jazdą uszkodził baterie. W chwili obecnej Tesla montuje płyty dodatkowo chroniące spód baterii. Co więcej, jak pisałem wcześniej - Model S zgarnęła najwyższą ocenę w historii ocen NCAP.

- Tesla Model S to słaby samochód i kiepsko się prowadzi!11
Według praktycznie wszystkich którzy jechali tym autem - Model S prowadzi się doskonale i jest według wielu najlepszym autem w ich życiu. Duża zasługa w tym nisko położonego środka ciężkości, który pozwala "docisnąć" auto do powierzchni niczym bolidy F1.

- Chciałbym go zobaczyć w trakcie polskiej zimy!!111
Odsyłam do kanału https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A gdzie Norweg - Bjorn Nyland przejechał po norweskim śniegu dziesiątki i setki tysięcy km. Bardzo sobie chwali ;)

---

Jeśli macie uwagi lub pytania to piszcie, chętnie odpowiem jak będę wiedział.

Pisząc opierałem się na - florydziak.blogspot.com, teslamotors.com, r/teslamotors, teslamotorsclub.com i kilku innych ;)

Dzięki za uwagę :) Mam nadzieję, że wybaczycie mi ten crossposting ze spacex ;)

#spacex #elonmusk #teslamotors #tesla #motoryzacja #technologia #samochody
  • 30
@LooZ: Mam pytanie apropo zimy - czy kojarzysz może, jaki jest zasięg Tesli, gdy za oknem jest na minusie ? O ile zmniejsza się on w stosunku do cieplejszych dni ?
@noriad: To zależy o co konkretnie pytasz. Jeżeli chodzi o samo ogrzewanie samochodu tak żeby trzymać te 20 stopni wewnątrz i na grzanie baterii to schodzi ok. 1.5kWh w ciągu każdej godziny podczas jazdy (bateria jest wtedy grzana obiegiem cieczy podgrzewanej przez silnik). Podczas postoju gdy silnik nie pracuje jest to ok. 1-2kWh tracone na grzanie w ciągu godziny. Natomiast żeby podgrzać samochód po np. nocy na mrozie zejdzie dodatkowo ok.
@LooZ: Czy tylko model S ma darmowe tankowanie na SuperCharger czy takie wsparcie będzie przewidziane też dla innych modeli?

I drugie pytanie - czy na SuperCharger można ładować inne elektryczne samochody np. BMW i3 i jakie są tego koszty?
@LooZ: Ile kosztuje tesla w Polsce?
Wydaje się, ze Tesla powoli robi rewolucję w samochodach elektrycznych, chyba jest to projekt o kilka poziomów wyżej niż dotychczasowe "zabawki" od Nissana, Toyoty czy kogokolwiek innego.
@LooZ: Jak na Polskie warunki - bardzo duża suma, z mojego punktu widzenia - pewnie wolałbym zainwestować taką sumę w inne auto. Dzięki za odpowiedź :)
@LooZ: Odnośnie ekologii czy też jej braku elektryków. Czy ktoś obliczał ile zanieczyszczeń i CO2 emituje elektryk, a ile spalinówka?
To istotne bo przecież rafinowaniu ropy również zużywa się sporo energii elektrycznej nie mówiąc już o wyziewach samego auta. Komin elektrowni to wydajne filtry, a wydech auta?
Nie mówiąc już o samych częściach do spalinówki których est mnóstwo, do tego oleje i części zamienne. Nazbiera się dużo.

Orientujesz się może czy
@Luks_x: Tak, Musk chciałby zrobić z tego standard, stąd właśnie udostępnienie licencji na to. Niestety, jak na razie zbyt wielu chętnych nie widać. Obstawiam, że Musk dalej po prostu planuje sprzedać 500k aut rocznie i nie dać innym wyjścia.
Najgorzej, że skończyły mi się pomysły na artykuły :/


@LooZ: Możesz np wyszukiwać jakieś firmy z przemysłu kosmicznego i opisywać czym się zajmują. Jest trochę różnych firm, ile osób np zna Astrobotic albo Rocket Lab :)
@LooZ: @Dominique: Ile przyjąłeś kWh na 100km? Bo raczej tym 16/17 tzw. NEDC nie można wierzyć - to są raczej warunki laboratoryjne. Przyjąłbym raczej wg różnych testów i innych vlogów na youtube ile są w stanie realnie przejechać i to przy wartościach polecanych przez Teslę czyli te ich 55mph. 20 x 0,56gr to już jest ok 11,2zł. Oczywiście można mieć taryfę nocną wtedy faktycznie te 7zł może będzie realne, jeśli