Mirki i Mirabelki. Dzisiaj w #podrugiejstroniebajora wpis o komunikacji miejskiej w #usa (Polska wypada na tym tle naprawde rewelacyjnie :) ). Opisywal bede sytuacje w Bostonie czyli jednym z najlepiej rozwinietych pod tym wzgledem miast w stanach. W wielu innych transport publiczny albo nie istnieje wogole albo tylko w szczatkowej formie.
Boston i okolice to w zaleznosci od sposobu liczenia od 4,5 do 8 milionow ludzi ktorzy musza sie jakos przemieszczac.
Poniewaz jest to jedno z najstarszych miast w USA to siec ulic nie byla przystosowana do ruchu samochodowego. Co prawda probowano to zmieniac budujac w latach 50 autostrade biegnaca na palach nad miastem, po to zeby w latach 80 zaczac ja przenosic do tunelu. To z kolei bylo jedna z najwiekszych inwestycji inzynieryjnych w historii ludzkosci ktora trwala 30 lat i pochlonela wiecej pieniedzy niz budowa Zapory Hoovera i Kanalu Panamskiego razem wzietych ... ale to jest material na osobny wpis albo i dwa. Tutaj zdjecie zdjecie nie istniejacej juz magistrali centralnej.
Zostajac jeszcze na chwile przy ruchu samochodowym. Najwieksza przeszkoda sa nie tyle waskie ulice co brak miejsc parkingowych. W 2002 miejsce parkingowe w dzielnicy Bacon Hill zostalo sprzedane za 160 tysiecy $. No to jak juz wiemy dlaczego dlaczego Boston musi miec komunikacje miejska to zobaczmy z czego sie sklada...
A sklada sie z wielu elementow nad ktorymi wladze dzierzy Massachusetts Bay Transportation Authority w skrocie MBTA
Nazywane poprostu "T" od swojego logo
1) Metro
2) Autobusy
3) Tramwaje
4) Trolejbusy
5) Promy
6) Kolejka podmiejska
7) Rowery miejskie
8) Transport osob starszych i niepelnosprawnych
9) Autobusy szkolne (to powiedzmy tak czesciowo, ale odciaza komunikacje i niema w niej tyle gimbusow (⌐͡■͜ʖ͡■)
10) Parkingi "P+R"
Dzisiaj w ramach zajawki bardzo krotki opis najfajniejszej moim zdaniem linii czyli "szybkiego tramwaju" :) Najfajniejsza bo najbardziej klimatyczna, a najbardziej klimatyczna bo obslugiwana przez oryginalne tramwaje "klasy PCC" z lat 30.
Tramwaje te sa chyba najbardziej zasluzona konstrukcja w historii tej branzy i byly produkowane na licencjach na calym swiecie... A nasz polski poczciwy Konstal 13N jest jego nieslubnym dzieckiem (Powstal na bazie Tatry T1 bedacej licencyjna wersja PCC)
Linia obslugiwana jest przez te staruszki poniewaz jej przebudowa pod nowe tramwaje byla by zbyt kosztowna. Zajezdzone egzemplarze zastepowane sa wycofanymi wczesniej z uzytku tramwajami ktore jezdzily kiedys na linii zielonej. Mimo swojego wieku tramwaje radza sobie dzielnie i sa szybkie nie tylko z nazwy (osiagaja predkosci rzedu 60 km/h). Na filmiku ponizej mozna zobaczyc je w ruchu
Jezeli chcecie zebym rozwinal temat (ze 2-3 wpisy). tzn. Troche zdjec jak to wszystko wyglada, ceny biletow, troche historii, opisy poszczegolnych srodkow transportu wady (duzo) i zalety (najwieksza zaleta jest to ze wogole istnieje ;) ), panujace zwyczaje to plusowac zebym wiedzial ze komus sie chce czytac, bo temat dosc specyficzny i jak nie ma zainteresowanych to nie chce mie sie spedzac kilku godzin na zrobienie wpisow.
PS: Sorry za chaos we wpisie ale temat obszerny a u mnie prawie 3 w nocy.
Poniewaz jest to jedno z najstarszych miast w USA to siec ulic nie byla przystosowana do ruchu samochodowego. Co prawda probowano to zmieniac budujac w latach 50 autostrade biegnaca na palach nad miastem, po to zeby w latach 80 zaczac ja przenosic do tunelu. To z kolei bylo jedna z najwiekszych inwestycji inzynieryjnych w historii ludzkosci ktora trwala 30 lat i pochlonela wiecej pieniedzy niz budowa Zapory Hoovera i Kanalu Panamskiego razem
@Taco_Polaco: jak tam jest z prywatnymi parkingami? W Seattle widziałem, że było ich sporo, nawet w ścisłym centrum, mimo istnienia miejsc parkingowych przy ulicach, komunikacji miejskiej itd.
@Taco_Polaco: Bardzo często w kontekście transportu publicznego w USA mówi się o "spisku koncernów motoryzacyjnych" który miał doprowadzić do upadku najpierw setek sieci tramwajowych a później często też całego systemu transportu zbiorowego w wielu miastach.
@Taco_Polaco: Generalnie sam jestem ciekawy odpowiedzi na zadane pytania przez pivo14. Także jak jemu odpowiesz i mnie zawołasz jednocześnie to będę wdzięczny :)
Boston i okolice to w zaleznosci od sposobu liczenia od 4,5 do 8 milionow ludzi ktorzy musza sie jakos przemieszczac.
Poniewaz jest to jedno z najstarszych miast w USA to siec ulic nie byla przystosowana do ruchu samochodowego. Co prawda probowano to zmieniac budujac w latach 50 autostrade biegnaca na palach nad miastem, po to zeby w latach 80 zaczac ja przenosic do tunelu. To z kolei bylo jedna z najwiekszych inwestycji inzynieryjnych w historii ludzkosci ktora trwala 30 lat i pochlonela wiecej pieniedzy niz budowa Zapory Hoovera i Kanalu Panamskiego razem wzietych ... ale to jest material na osobny wpis albo i dwa. Tutaj zdjecie zdjecie nie istniejacej juz magistrali centralnej.
https://c2.staticflickr.com/6/5013/5505619761_8ca1e02239_z.jpg
Zostajac jeszcze na chwile przy ruchu samochodowym. Najwieksza przeszkoda sa nie tyle waskie ulice co brak miejsc parkingowych. W 2002 miejsce parkingowe w dzielnicy Bacon Hill zostalo sprzedane za 160 tysiecy $. No to jak juz wiemy dlaczego dlaczego Boston musi miec komunikacje miejska to zobaczmy z czego sie sklada...
A sklada sie z wielu elementow nad ktorymi wladze dzierzy Massachusetts Bay Transportation Authority w skrocie MBTA
Nazywane poprostu "T" od swojego logo
1) Metro
2) Autobusy
3) Tramwaje
4) Trolejbusy
5) Promy
6) Kolejka podmiejska
7) Rowery miejskie
8) Transport osob starszych i niepelnosprawnych
9) Autobusy szkolne (to powiedzmy tak czesciowo, ale odciaza komunikacje i niema w niej tyle gimbusow (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■)
10) Parkingi "P+R"
Dzisiaj w ramach zajawki bardzo krotki opis najfajniejszej moim zdaniem linii czyli "szybkiego tramwaju" :) Najfajniejsza bo najbardziej klimatyczna, a najbardziej klimatyczna bo obslugiwana przez oryginalne tramwaje "klasy PCC" z lat 30.
en.wikipedia.org/wiki/Ashmont–MattapanHighSpeedLine#mediaviewer/File:PCCinboundatMilton.jpg
Tramwaje te sa chyba najbardziej zasluzona konstrukcja w historii tej branzy i byly produkowane na licencjach na calym swiecie... A nasz polski poczciwy Konstal 13N jest jego nieslubnym dzieckiem (Powstal na bazie Tatry T1 bedacej licencyjna wersja PCC)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Konstal_13N#mediaviewer/File:Warsaw_tram_Konstal13N_at_Old_town.jpg
Linia obslugiwana jest przez te staruszki poniewaz jej przebudowa pod nowe tramwaje byla by zbyt kosztowna. Zajezdzone egzemplarze zastepowane sa wycofanymi wczesniej z uzytku tramwajami ktore jezdzily kiedys na linii zielonej. Mimo swojego wieku tramwaje radza sobie dzielnie i sa szybkie nie tylko z nazwy (osiagaja predkosci rzedu 60 km/h). Na filmiku ponizej mozna zobaczyc je w ruchu
https://www.youtube.com/watch?v=A_6GGlSfMR4
Jezeli chcecie zebym rozwinal temat (ze 2-3 wpisy). tzn. Troche zdjec jak to wszystko wyglada, ceny biletow, troche historii, opisy poszczegolnych srodkow transportu wady (duzo) i zalety (najwieksza zaleta jest to ze wogole istnieje ;) ), panujace zwyczaje to plusowac zebym wiedzial ze komus sie chce czytac, bo temat dosc specyficzny i jak nie ma zainteresowanych to nie chce mie sie spedzac kilku godzin na zrobienie wpisow.
PS: Sorry za chaos we wpisie ale temat obszerny a u mnie prawie 3 w nocy.
#komunikacjamiejska #tramwaje #autobusyboners #metro
btw, zrób tag
@kierownikwykopu: @Mleczny_Baki:
@Mleczny_Baki: @woodywoodpecker: To jest jego osobny tag.
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/rzez-tramwajow-czyli-jak-ameryka-odwrocila-sie-od-szyny-2039.html
@hampel: Jesteś z karaczana? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Taco_Polaco: Generalnie sam jestem ciekawy odpowiedzi na zadane pytania przez pivo14. Także jak jemu odpowiesz i mnie zawołasz jednocześnie to będę wdzięczny :)