Wpis z mikrobloga

Mirki i Mirabelki. Dzisiaj w #podrugiejstroniebajora wpis o komunikacji miejskiej w #usa (Polska wypada na tym tle naprawde rewelacyjnie :) ). Opisywal bede sytuacje w Bostonie czyli jednym z najlepiej rozwinietych pod tym wzgledem miast w stanach. W wielu innych transport publiczny albo nie istnieje wogole albo tylko w szczatkowej formie.

Boston i okolice to w zaleznosci od sposobu liczenia od 4,5 do 8 milionow ludzi ktorzy musza sie jakos przemieszczac.

Poniewaz jest to jedno z najstarszych miast w USA to siec ulic nie byla przystosowana do ruchu samochodowego. Co prawda probowano to zmieniac budujac w latach 50 autostrade biegnaca na palach nad miastem, po to zeby w latach 80 zaczac ja przenosic do tunelu. To z kolei bylo jedna z najwiekszych inwestycji inzynieryjnych w historii ludzkosci ktora trwala 30 lat i pochlonela wiecej pieniedzy niz budowa Zapory Hoovera i Kanalu Panamskiego razem wzietych ... ale to jest material na osobny wpis albo i dwa. Tutaj zdjecie zdjecie nie istniejacej juz magistrali centralnej.

https://c2.staticflickr.com/6/5013/5505619761_8ca1e02239_z.jpg

Zostajac jeszcze na chwile przy ruchu samochodowym. Najwieksza przeszkoda sa nie tyle waskie ulice co brak miejsc parkingowych. W 2002 miejsce parkingowe w dzielnicy Bacon Hill zostalo sprzedane za 160 tysiecy $. No to jak juz wiemy dlaczego dlaczego Boston musi miec komunikacje miejska to zobaczmy z czego sie sklada...

A sklada sie z wielu elementow nad ktorymi wladze dzierzy Massachusetts Bay Transportation Authority w skrocie MBTA

Nazywane poprostu "T" od swojego logo

1) Metro

2) Autobusy

3) Tramwaje

4) Trolejbusy

5) Promy

6) Kolejka podmiejska

7) Rowery miejskie

8) Transport osob starszych i niepelnosprawnych

9) Autobusy szkolne (to powiedzmy tak czesciowo, ale odciaza komunikacje i niema w niej tyle gimbusow ( ͡ ͜ʖ ͡)

10) Parkingi "P+R"

Dzisiaj w ramach zajawki bardzo krotki opis najfajniejszej moim zdaniem linii czyli "szybkiego tramwaju" :) Najfajniejsza bo najbardziej klimatyczna, a najbardziej klimatyczna bo obslugiwana przez oryginalne tramwaje "klasy PCC" z lat 30.

en.wikipedia.org/wiki/Ashmont–MattapanHighSpeedLine#mediaviewer/File:PCCinboundatMilton.jpg

Tramwaje te sa chyba najbardziej zasluzona konstrukcja w historii tej branzy i byly produkowane na licencjach na calym swiecie... A nasz polski poczciwy Konstal 13N jest jego nieslubnym dzieckiem (Powstal na bazie Tatry T1 bedacej licencyjna wersja PCC)

http://pl.wikipedia.org/wiki/Konstal_13N#mediaviewer/File:Warsaw_tram_Konstal13N_at_Old_town.jpg

Linia obslugiwana jest przez te staruszki poniewaz jej przebudowa pod nowe tramwaje byla by zbyt kosztowna. Zajezdzone egzemplarze zastepowane sa wycofanymi wczesniej z uzytku tramwajami ktore jezdzily kiedys na linii zielonej. Mimo swojego wieku tramwaje radza sobie dzielnie i sa szybkie nie tylko z nazwy (osiagaja predkosci rzedu 60 km/h). Na filmiku ponizej mozna zobaczyc je w ruchu

https://www.youtube.com/watch?v=A_6GGlSfMR4

Jezeli chcecie zebym rozwinal temat (ze 2-3 wpisy). tzn. Troche zdjec jak to wszystko wyglada, ceny biletow, troche historii, opisy poszczegolnych srodkow transportu wady (duzo) i zalety (najwieksza zaleta jest to ze wogole istnieje ;) ), panujace zwyczaje to plusowac zebym wiedzial ze komus sie chce czytac, bo temat dosc specyficzny i jak nie ma zainteresowanych to nie chce mie sie spedzac kilku godzin na zrobienie wpisow.

PS: Sorry za chaos we wpisie ale temat obszerny a u mnie prawie 3 w nocy.

#komunikacjamiejska #tramwaje #autobusyboners #metro
TacoPolaco - Mirki i Mirabelki. Dzisiaj w #podrugiejstroniebajora wpis o komunikacji ...

źródło: comment_8TulaRFz6ELoi7o8taY9Dgex9ANVpd2f.jpg

Pobierz
  • 21
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Poniewaz jest to jedno z najstarszych miast w USA to siec ulic nie byla przystosowana do ruchu samochodowego. Co prawda probowano to zmieniac budujac w latach 50 autostrade biegnaca na palach nad miastem, po to zeby w latach 80 zaczac ja przenosic do tunelu. To z kolei bylo jedna z najwiekszych inwestycji inzynieryjnych w historii ludzkosci ktora trwala 30 lat i pochlonela wiecej pieniedzy niz budowa Zapory Hoovera i Kanalu Panamskiego razem
  • Odpowiedz