Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko214
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
damcz
damcz

damcz

Dołączył 7 lat i 6 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 52
  • Znaleziska 46
  • Mikroblog 6
  • Obserwujący 1
  • Obserwowane 1

618

Socjalizm nie działa!

Pokaż treści 18+

Socjalizm nie działa!

Dowiedz się dla czego. Przystępne wytłumaczenie procesów gospodarczych jakie zachodzą w społeczeństwie, dla opornych (i nie tylko).

FlaszGordon
z
wykop.pl
dodany: 08.08.2020, 01:51:58
  • 146
  • #
    swiat
  • #
    ciekawostki
  • #
    ekonomia
  • #
    usa
  • #
    bekazlewactwa
  • #
    4konserwy
damcz
damcz
damcz 08.08.2020, 22:26:59
  • 6
Po pierwsze należałoby ustalić, co chce się osiągnąć. Co to znaczy, że coś działa / jest dobre albo nie działa / jest złe.

Przyjmijmy, że chcemy zmaksymalizować średnią szczęścia obywatela danego kraju (w którym rozważamy kapitalizm/socjalizm). Przyjmuję takie założenie dlatego że szczęście z definicji jest tym, co ludzie chcą osiągnąć.

Przyjmuję też, że socjalizm oznacza zabieranie bogatym (poprzez podatki, których bogaci płacą więcej) i dawanie biednym (poprzez darmowe rzeczy jak darmowa opieka zdrowotna albo
  • 5
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

damcz
damcz
damcz 08.08.2020, 23:34:48
  • 0
Przyjmijmy, że chcemy zmaksymalizować średnią szczęścia obywatela danego kraju


@damcz: Powinienem napisać "średnie szczęście danego obywatela" albo "średnią szczęśliwość".
damcz
damcz
damcz 09.08.2020, 19:58:44
  • 0
Natomiast matematycznym dowodem to jestem zainteresowany, bo badania mowiace ze tak jest to znam..


@przekret512:

Teoretyczny powód, który miałem na myśli jest
damcz
damcz
damcz 09.08.2020, 19:59:05
  • 0
@przekret512:

Napisałem kiedyś prosty program komputerowy, który przeprowadza symulację powyższej sytuacji (gdzie ludzie mogą wybierać produkty i wybierają zawsze produkty idealnie - w najlepszy możliwy sposób) i suma szczęścia (tzn. wartości wszystkich wybranych produktów) z reguły była większa jeżeli podzieliłeś pieniądze po równo. Nie zawsze musi tak być, bo to zależy od wartości produktów i cen, ale uruchamiając ten program wiele razy zdecydowanie można było zauważyć tendencję, że przy równym

844

Szatnia reprezentacji Polski w przerwie meczu vs szatnia reprezentacji U21

Szatnia reprezentacji Polski w przerwie meczu vs szatnia reprezentacji U21

Dwie szkoły trenowania ( ͡° ͜ʖ ͡°)

tyrytyty
z
streamable.com
dodany: 29.03.2020, 14:00:51
  • 88
  • #
    polska
  • #
    pilkanozna
  • #
    sport
  • #
    reprezentacja
  • #
    wuja
damcz
damcz
damcz 29.03.2020, 19:48:40
  • -2
Ten fragment jest wycięty stąd:
https://www.youtube.com/watch?v=XqA_OPHxo70

Autor tego filmu, który jest w znalezisku, wyciął akurat taki moment, który pasuje do jego narracji. Prawda jest taka, że nie wiecie jakim Brzęczek jest trenem pod względem taktycznym, bo nie przebywacie w szatni, a jakieś krótkie fragmenty to za mało. Jeżeli już to moglibyście się sugerować wynikami reprezentacji, a wyniki są całkiem spoko.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

damcz
damcz
damcz 29.03.2020, 19:48:45
  • -2
Ten fragment jest wycięty stąd:
https://www.youtube.com/watch?v=XqA_OPHxo70

Autor tego filmu, który jest w znalezisku, wyciął akurat taki moment, który pasuje do jego narracji. Prawda jest taka, że nie wiecie jakim Brzęczek jest trenem pod względem taktycznym, bo nie przebywacie w szatni, a jakieś krótkie fragmenty to za mało. Jeżeli już to moglibyście się sugerować wynikami reprezentacji, a wyniki są całkiem spoko.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

damcz
damcz
damcz 29.03.2020, 19:49:07
  • -2
Ten fragment jest wycięty stąd:
https://www.youtube.com/watch?v=XqA_OPHxo70

Autor tego filmu, który jest w znalezisku, wyciął akurat taki moment, który pasuje do jego narracji. Prawda jest taka, że nie wiecie jakim Brzęczek jest trenem pod względem taktycznym, bo nie przebywacie w szatni, a jakieś krótkie fragmenty to za mało. Jeżeli już to moglibyście się sugerować wynikami reprezentacji, a wyniki są całkiem spoko.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

damcz
damcz
damcz 29.03.2020, 19:51:27
  • 0
Ten fragment jest wycięty stąd:
https://www.youtube.com/watch?v=XqA_OPHxo70

Autor tego filmu, który jest w znalezisku, wyciął akurat taki moment, który pasuje do jego narracji. Prawda jest taka, że nie wiecie jakim Brzęczek jest trenem pod względem taktycznym, bo nie przebywacie w szatni, a jakieś krótkie fragmenty to za mało. Jeżeli już to moglibyście się sugerować wynikami reprezentacji, a wyniki są całkiem spoko.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

777

Najlepszy piłkarz świata wg algorytmu maszynowego uczenia się

Najlepszy piłkarz świata wg algorytmu maszynowego uczenia się

Napisałem program, który używa maszynowego uczenia (machine learning) do tego, żeby stworzyć ranking najlepszych piłkarzy. Chciałem podzielić się z Wami wynikami...

damcz
z
wykop.pl
dodany: 05.05.2018, 13:07:56
  • 171
  • #
    machinelearning
  • #
    pilkanozna
  • #
    sztucznainteligencja
  • #
    programowanie
  • #
    lewandowski
  • #
    ronaldo
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 15:27:33
  • -15
@BlazonedWalls:

Nieprawda, algorytm w taki sposób nie działa. Najlepszy zawodnik wg tego algorytmu to ten, który najlepiej wpływa na wynik swojego zespołu (stosunek liczby bramek swojego zespołu do liczby bramek przeciwnika) uwzględniając również poziom innych zawodników grających w meczu.
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 15:38:46
  • -2
@wedfknjskvn:

To, czy to jest maszynowe uczenie się, czy nie, to kwestia definicji i nie jest to szczególnie istotne, ale wg mojej i powszechnie przyjętej definicji maszynowego uczenia się, ten algorytm jak najbardziej można nazwać maszynowym uczeniem się.

Typowy algorytm maszynowego uczenia się działa w taki sposób, że są jakieś dane, jest jakiś model, jest jakaś funkcja kosztu i jest jakiś algorytm optymalizujący. Algorytm uczy się wag, tak żeby zminimalizować wartość
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 15:42:33
  • -15
@venomik:

Wg przyjętych przeze mnie definicji - można to nazwać zarówno maszynowym uczeniem się i analizą statystyczną. Maszynowe uczenie się ze statystyką ma wiele wspólnego.
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 15:53:23
  • 8
@trelkovsky: Zgadzam się, że z tym że sposób Fifa jest lepszy. Tak jak napisałem - należy to zsumować to z tym, co wiemy sugerując się bardziej tym, co wiemy.

Ale wyniki są interesujące, dlatego że bazują na czymś innym niż na subiektywnej ocenie i mogą dostarczyć informacji, których nie widać z punktu widzenia człowieka (np. z punktu widzenia człowieka nie widać że David Alba jest bardzo dobry, a wg rankingu
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 15:55:14
  • 11
@x-ray: To nie są najlepsi zawodnicy ostatniego 5-lecia, tylko najlepsi zawodnicy na 17 kwiecień 2018 r. (algorytm bierze ostatnie mecze pod uwagę bardziej niż te 5 lat temu).
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 16:05:26
  • 0
@cevilo:

"Wedle takiego algorytmu nie ma żadnej różnicy pomiędzy zawodnikiem b klasy, z drużyny, która wygrywa dużą liczbą bramek, od np. rywalizacji w LM"

Jeżeli te drużyny z b klasy nie grały z żadnymi drużynami z a klasy, które nie grały z żadnymi drużynami z 3 ligi, które grały z drużynami z drugiej ligi itd. do ligi mistrzów, to wtedy algorytm na podstawie danych nie ma szansy się nauczyć, że drużyny
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 16:12:45
  • 1
@ostoja:

"en algorytm pokazuje zawodników, którzy dużo grają w dobrych drużynach (ale już bez odniesienia czy ta drużyna jest dobra w La Liga czy pucharze pcimia dolnego) - stąd takie kwiatki jak Cavani, Meunier czy Jordan Henderson. "

Ale jak widzisz w rankingu masz wielu zawodników z ligi hiszpańskiej a masz tylko jednego z ligi brazylijskiej. Więc algorytm jest w stanie nauczyć się tego, która liga jest dobra, a która
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 16:17:17
  • 1
@qwarq: Tak, ale jeżeli np. przeanalizujesz bardzo wiele meczy Barcelony, to znajdą się wśród tych meczy takie mecze, w których nie grał Leo Messi (+ czasami Leo Messi schodzi z boiska) więc algorytm jest w stanie się nauczyć w jakimś stopniu, który zawodnik decyduje o zwycięstwach danej drużyny. Poza tym algorytm ma porównanie poprzez analizę meczy reprezentacyjnych, gdzie piłkarze grają w innych składach.

Zgadzam się, że algorytm dawałby trafniejsze wyniki,
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 16:21:54
  • 3
Bardziej szczegółowo na Twoje pytanie odpowiedziałem wyżej.
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 17:01:50
  • 7
@jacekKobr:

"Z kodu wynika, że zbioru testującego nie było (testing = False) - dlaczego? Czy wobec braku testu wiadomo jak dobrze/źle generalizuje uzyskany model?"

W finalnej wersji, którą wrzuciłem do repozytorium na GitHubie testing = False, ale wcześniej oczywiście sprawdzałem na danych testowych jakie wartości hiperparametrów dają najlepsze rezultaty (i wtedy ustawiałem testing na True i ustawiałem odpowiedni zbiór testowy). Więc testowałem algorytm z różnymi wartościami hiperparametrów (chociaż muszę przyznać, że
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 17:19:34
  • 8
@balrog84:

Jak najbardziej zawodnik, który czasem siada na ławce ma szanse z zawodnikiem, który cały czas gra w podstawowym składzie.

Wadą algorytmu jest to, że zawodnicy, którzy są kontuzjowani lub często siedzą na ławce mają większe szanse na bycie na szczycie (również na dole) rankingu, dlatego że algorytm ma większe szanse się wtedy nauczyć, czy dany zawodnik decyduje o tym, że dana drużyna wygrywa/przegrywa. Przykładowo Piszczek jest bardzo wysoko w
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 17:29:49
  • 0
@ortofosforan:

Jeżeli przeanalizujesz jak działa algorytm, to zauważysz, że algorytm właśnie uczy się przewidywać rezultat spotkań na podstawie tego, jacy piłkarze grają w pierwszym zespole i jacy piłkarze grają w drugim zespole. Efektem ubocznym tego jest to, że wagi odpowiadające piłkarzom trenują się w taki sposób, że czym waga jest wyższa tym lepszy zawodnik. I ranking jest konstruowany właśnie na podstawie tych wag.
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 17:32:34
  • 0
@karolak92: Tak, ale to, że wg tego algorytmu złotą piłkę dostanie piłkarz słabej ligi jest odpowiednio mało prawdopodobne to poziomu tej ligi (chyba, że tak jak pisałem wyżej drużyny ze słabej ligi nigdy nie grały z kimś z pierwszej ligi albo z kimś kto z nimi grał, wtedy algorytm nie ma szansy nauczyć się która liga jest lepsza). I tak właśnie powinno być, że jest to teoretycznie możliwe, ale bardzo
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 17:40:02
  • 12
@szaloneneutrino:

Załóżmy, że jest gracz X, który załóżmy gra w Barcelonie i za każdym razem stoi na boisku jak kołek. Barcelona jest dobra więc często wygrywa, więc jego rank idzie w górę. Ale wśród tych 5 lat będą takie mecze (nie musi to być cały mecz, wystarczy że zejdzie na przykład w 80 minucie), w których gracz X będzie siedział na ławce rezerwowych. W tym czasie Barcelona będzie grała jeszcze
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 18:14:34
  • 0
@JayJay12:

Algorytm nauczy się tego, jaka liga jest najlepsza poprzez to, że te drużyny grają ze sobą w lidze mistrzów albo na przykład w klubowych mistrzostwach świata. Czyli jeżeli Real wygra z Celticem 2:0, to wtedy rank wszystkich drużyn w lidze szkockiej spada też w dół, bo załóżmy, że piłkarze Realu mają średnio rank 5, więc jeżeli Cetlic z nimi przegra to będzie miał rank średnio załóżmy 4, więc jeżeli
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 18:28:28
  • 2
@Kondoniusz:

Jak widzisz na szczycie rankingu są piłkarze najlepszych drużyn, więc to nie tak. Mówiąc "najbardziej zwiększa prawdopodobieństwo wygranej drużyny poprzez obecność w składzie" mam na myśli, że jeżeli umieścisz go z jakimiś losowymi zawodnikami, to najlepszy jest ten, który najbardziej zwiększy szanse wygranej. Chociaż algorytm nie bada dokładnie jak danymi piłkarz gra z losowymi zawodnikami, bo bazuje na danych, gdzie zawodnik grał z innymi zawodnikami ze swojej drużyny (czyli
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 18:30:07
  • 1
@szuleer: Zawodnik ma takie same szanse być na szczycie wg tego algorytmu niezależnie od tego na jakiej pozycji gra.
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 18:32:33
  • 1
raczej zaskakująco c-----o XD Taki Messi jest stosunkowo nisko w rankingu, bo przez kontuzje omija sporo meczów, Neymar to samo. Za to na drugim miejscu w rankingu za 2017 jest Adam Rooney - musiałem sprawdzić kto to w ogóle jest i czy nie pomylono go z Wayne'em XD


@ostoja: Zawodnicy, którzy mieli kontuzje właśnie mają większe szanse być na szczycie / na dole rankingu. Jak poszukasz, to znajdziesz gdzieś wyżej
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 18:57:10
  • 3
udział danego zawodnika w meczu, reprezentowany przez jakąś zmienną losową, nie jest zmienną niezależną od pozostałych


@jacekKobr: Zgadza się - udział zawodnika w meczu nie jest zmienną niezależną od pozostałych. Ale w jaki sposób to się przekłada na rezultaty? W taki sposób, że algorytm nie bada tak naprawdę, jak bardzo dany piłkarz zwiększa szanse wygranej po włożeniu go do losowego zbioru innych piłkarzy, tylko bada jak dobrzy są piłkarze jeżeli
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 19:28:26
  • 1
Swoją drogą, takie czysto teoretyczne pytanie, jakby ranking zareagował na drużynę, która wygrałaby wszystkie mecze w sezonie?


@Kondoniusz: Wszyscy zawodnicy byliby wysoko (albo prawie wszyscy) w stosunku do zawodników z drużyn z którymi grali. Najwyżej byliby ci zawodnicy, którzy byli obecni w meczach, gdzie drużyna wygrywała wyżej (albo byliby na boisku wtedy, kiedy drużyna strzelała gole i nie byłoby ich na boisku wtedy, kiedy drużyna traciła gole, uwzględniając zmiany zawodników).
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 19:40:43
  • 5
@Koliat: Tak samo jak wszystkich innych zawodników - jeżeli drużyna wygrywa kiedy dany bramkarz jest na boisku, to znaczy że bramkarz jest dobry; jeżeli drużyna przegrywa kiedy dany bramkarz jest na boisku, to znaczy że bramkarz jest zły. Oczywiście, tak jak ktoś słusznie zauważył, jest to dalekie od ideału, szczególnie w przypadku bramkarzy i potrzeba bardzo wielu meczy (najlepiej w różnych drużynach i również takich w których dany bramkarz nie
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 20:36:02
  • 6
@Ralphy: Tak, algorytm nauczy się tego, która liga jest najsilniejsza. Zawodnicy z ligi szkockiej jeżeli wygrywają z innymi drużynami ligi szkockiej będą niżej w rankingu niż zawodnicy ligi hiszpańskiej którzy wygrywają tyle samo z drużynami z ligi hiszpańskiej.

Wytłumaczyłem to w tym komentarzu:
https://www.wykop.pl/link/4297375/comment/54797167/#comment-54797167
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 20:39:39
  • 0
Niekoniecznie potrzeba dużej ilości meczów. Drużyny europejskie grają niewiele meczów z drużynami z Ameryki Południowej, a algorytm skutecznie się nauczył, że liga brazylijska i argentyńska jest słabsza.
damcz
damcz
damcz
Autor
05.05.2018, 20:47:00
  • 1
Często jest tak, że jeden strzela bo inny świetnie mu podaje.


@Marek_B: Właśnie algorytm jest dobry do oceny tego, czy ktoś strzela dużo bramek, bo ktoś mu dobrze podaje czy dlatego że ten który strzela jest dobry w strzelaniu. Dlatego że algorytm ocenia zawodników po tym, czy drużyna wygrywa i strzela bramki / nie traci bramek w momencie jak dany zawodnik jest na boisku, a nie po tym czy dany
damcz
damcz
damcz
Autor
06.05.2018, 00:07:05
  • 2
@amarillos: Obstawiam, że nie skumałeś w jaki sposób działa algorytm. Czytałeś w ogóle to co napisałem tutaj: https://github.com/damc/football/blob/master/README.md (w "How does the algorithm work").
damcz
damcz
damcz
Autor
06.05.2018, 00:10:04
  • 6
Czyli najlepszy zawodnik [wg algorytmu] to ten który:

- gra najczęściej mecze

- w tych meczach pada dużo goli


@BlazonedWalls
damcz
damcz
damcz
Autor
06.05.2018, 08:05:27
  • 0
@Stivo75: Zdaję sobie sprawę :)
damcz
damcz
damcz
Autor
06.05.2018, 08:07:18
  • 0
@krisszschtoff: sportmonks.com
damcz
damcz
damcz
Autor
06.05.2018, 08:19:42
  • 0
Kaka


@Rethrax:

Oczywiście możliwe, że jakiś piłkarz znalazł się wysoko przypadkowo. Możliwe, że po uwzględnieniu meczy reprezentacyjnych wyniki się trochę popsuły, bo w słabych reprezentacjach zawodnicy nie grają w uwzględnionych ligach i przez to algorytm nie wie, że na przykład piłkarze Czarnogóry są lepsi niż San Marino, bo nie ma za bardzo jak porównać, co wpływa też na zawodników, którzy nie grają w słabych reprezentacjach, bo ci zawodnicy grają z tymi,
damcz - > Kaka

@Rethrax: 

Oczywiście możliwe, że jakiś piłkarz znalazł się wyso...

źródło: comment_pD4mevWj6KE6ZukgT8xcrLWri2xBDjbn.jpg

Pobierz
damcz
damcz
damcz
Autor
06.05.2018, 11:02:03
  • -1
Problemem może być natomiast to, czy wybrano optymalną metodę. Przykładowo, użyta wielokrotna regresja liniowa wymaga, żeby zmienne niezależne nie były kolinearne. Czy nie są w przypadku, kiedy wielu piłkarzy z głównego składu jest na boisku w momencie zdobycia bramki mam wątpliwości, a nie widzę, żeby ten warunek był sprawdzony.


@Poczmistrz_z_Tczewa:

Jeżeli przeanalizujesz, jakie ma to konsekwencje dla wyników algorytmu, to ma
damcz
damcz
damcz
Autor
06.05.2018, 11:15:22
  • 1
@File_not_found:

To nie są najlepsi zawodnicy, tylko zawodnicy którzy grali najwięcej meczy w których padło najwięcej bramek danej drużyny.


Nieprawda, nie zrozumiałeś w jaki sposób działa ten
damcz
damcz
damcz
Autor
06.05.2018, 11:52:28
  • 2
@File_not_found:

Zgodzę się z tym, że gdyby algorytm miał więcej informacji, to dawałby lepsze rezultaty.

Ale nawet dysponując tymi danymi, jeżeli analizowanych meczy jest bardzo wiele, to algorytm może dać trafne rezultaty do jakiegoś stopnia. Tak jak piszesz, podczas gdy ten jeden zawodnik grał w polu, mogło być kilku innych, którzy mieli większy wpływ. Ale jeżeli przeanalizujesz wszystkie mecze z 5 lat, to znajdzie się w nich wiele minut w ciągu
damcz
damcz
damcz
Autor
15.07.2018, 20:16:57
  • 0
@Goronco: Raczej nie, bo dostęp do API Sportmonks.com, z którego pobieram dane, jest płatny i już mi się skończył.

Obstawiam, że jakbym puścił to jeszcze raz po mundialu, to Muenier i Cavani byliby wysoko poza tymi piłkarzami, którzy obecnie są na pierwszych miejscach (Salah, David Alaba, Cristiano Ronaldo). Cavani i Munier już przed mistrzostwami byli w pierwszej dziesiątce, a na mundialu wygrali wszystkie mecze, w których grali (Urugwaj przegrał tylko
quotta
quotta
05.05.2018, 19:01:47
  • 2
@damcz: Chciałabym się o coś podpytać, czy mogłbyś odblokować PW :)

*nawet specjalnie konto założyłam ;)
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

damcz
damcz
damcz 05.05.2018, 19:06:21
  • 1
Odblokowałem :)
  • Odpowiedz
januzi
januzi
05.05.2018, 14:07:42
  • 1
@damcz: A jak wrzucisz wyniki ze wcześniejszych lat? Na którym miejscu będzie prawdziwy Ronaldo?
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

damcz
damcz
damcz 05.05.2018, 16:24:13
  • 0
Nie wiem, bo mam dane tylko od 2010 roku, a prawdziwy Ronaldo był dobry wcześniej :)
  • Odpowiedz

Osiągnięcia

  • Rocznica
    od 26.04.2022

    Rocznica

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking