tl;dr Topowe korby Shimano Dura Ace pękają (a raczej rozwarstwiają się - korba kosztuje ponad 2k PLN). Powodem jest reakcja galwaniczną pomiędzy stalowa osią a aluminium w wyniku której tlenek aluminium podchodzi pod klej którym sklejone są ramiona korby. Shimano zamiast przyznać ze problem wynika z błędnego projektu wypuściła bełkot PRowy o niezawodności. Jako poradę Pan prowadzący radzi zainwestować w produkty konkurencji bądź w tańsze modele spawane np 105.
@Rosly: a to ciekawe, ze problem dotyczy tylko DuraAce - mam od wielu lat ich mdoel Saint, rowniez oparty o technologie Hollowtech II, wiec z pustymi korbami i dziala jak nowa, a co dostala po zębach to długo by opowiadać. Moze wynika to z innego mocowania kół zębatych, ich kształtu, albo typu materiału wlasnie w DuraAce, ze maja z nimi problem? Myślę, ze Shimano musialo cos wlasnie w DuraAce zmienic, moze
@dzikireks @Rosly problem jest od ultrgry 6800, jest i w ultegrze R8000 i DA 9100 właśnie. Moim zdaniem korby powinny być klejone w atmosferze ochronnej, a nie są. Zamykana jest mała ilość wilgoci, która staje się elektrolitem. Poza tym brakuje anodyzacji wewnątrz jako bariery ochronnej. Hollowtech to nazwa handlowa obejmująca różne rozwiązania. 105 i DA mają hollowtech, ale ta pierwsza korba będzie kuta, a druga klejona. 105 nie ma żadnych problemów. W
Prawda jest taka ze do etapu deore zwykłemu uzytkowniowi oplaca sie wchodzic, wyżej to juz nie jest ulepszanie szybkosci zmiany biegów czy wytrzymałości zestawu, a raczej odchudzanie roweru. Zwykly zjadacz chleba te 150g zje w kielbasie podczas jazdy a nie odczuje ze ma lzejszy łańcuch czy kasete xd
@ButtHurtAlert: Deore to grupa MTB a tu mowa o szosowych i w szosowych jest sporo różnic między grupami niższymi a wyższymi od ilości rzędów kasety zaczynając. Na szosie jest to dość istotne by mieć blisko zestopniowane przełożenia nawet jak jesteś amatorem i w zasadzie dopiero 105 to daje, stąd jest najpopularniejszą grupą , mimo, że jest jeszcze kilka niższych. Także nie prawisz dobrze :)
@ButtHurtAlert: A gucio prawda kolego. Ogólnie Deore to grupa MTB, a na filmie omawiana jest korba szosowa. Zaczynałem od starego clarisa, potem sora, potem z biegiem czasu mocniejszej jazdy wpadała tiagra, 105 a teraz ultegra r8000. Fakt, oczywiście nie da się pominąć zysku na gramach ale spróbuj pozmieniać chociażby biegi podczas mocnego sprintu, mocnego podjazdu pod górkę. Zupełnie inna praca. Na zwykłej prostej drodze można poczuć lekkość przełożeń oraz minimalną szybkość
A to nie jest tak, że te topowe komponenty są projektowane pod niską wagę i się je często wymienia? Zawsze mnie śmieszy jak widzę amatora o wadze 100 kg na odchudzanym sprzęcie.
@Misieq84: No trochę mi żal ludzi wywalających kasę na audiofilskie kable czy szoso-voodoo akcesoria dające 0,000000001 wata u ludzi, którzy nigdy w zawodach nie startowali, ale też rozumiem, że owce są po to żeby je strzyc.
Swoją drogą Hambini ciśnie każdej firmie (i dobrze). Jedyny uczciwy recenzent który krytycznie patrzy na jakość drogich komponentów. Miał całą kampanię wymierzona przeciw firmie Absolutne Black która jest podobno z Polski za to że ma #!$%@? jakość.
Komentarze (141)
najlepsze
Topowe korby Shimano Dura Ace pękają (a raczej rozwarstwiają się - korba kosztuje ponad 2k PLN).
Powodem jest reakcja galwaniczną pomiędzy stalowa osią a aluminium w wyniku której tlenek aluminium podchodzi pod klej którym sklejone są ramiona korby.
Shimano zamiast przyznać ze problem wynika z błędnego projektu wypuściła bełkot PRowy o niezawodności.
Jako poradę Pan prowadzący radzi zainwestować w produkty konkurencji bądź w tańsze modele spawane np 105.
Cały film dość
Myślę, ze Shimano musialo cos wlasnie w DuraAce zmienic, moze
Tl;dw - zjawisko korozji galwanicznej pomiędzy stalową osią i aluminiowym pająkiem/ramieniem korby.
Choć oczywiście DuraAce to przeginka ale nikt