Astronomiczne ceny prądu w Europie. Nawet 9300 zł/MWh
Giełdowa cena energii wieczorem w Wielkiej Brytanii przekraczała równowartość 9300 zł/MWh. Stawki na dziś w Niemczech są najwyższe od 15 lat, a w Polsce cena w tym miesiącu pobije kolejny rekord wszechczasów. Braki gazu w magazynach, drogi węgiel, przeciągające się odstawienia elektrowni...
KapitanSoS z- #
- #
- 223
- Odpowiedz
Komentarze (223)
najlepsze
@sebar25: A o co się niby 70 lat temu n----------i? O punkty z biedronki?
Ceny kontraktowe są wyższe ale znowu bez przesady. 1MWh to jest jakieś 100-200 Euro. Żeby wyprodukować 1MWh trzeba spalić pół tony węgla (najtańszy surowiec energetyczny), to sobie można policzyć czy to jest drogo czy tanio znając orientacyjnie cenę samego surowca.
Przy takich wahaniach cen i takiej wysokości, magazyny energii oparte o akumulatory li-ion zwracają się w... dwa miesiące ;-) Tak znowu szacunkowo, żeby mieć intuicję... akumulator 1kWh LiFePO4 kosztuje obecnie $100-200. Jeżeli cena energii skacze do $2000/MWh ($2/kWh) to wystarczy ~100 naładować energię nocą (w dołku) w taryfie $0.1/kWh i sprzedać na górce za $2/kWh. A taki akumulator wytrzyma 2000-5000 cykli :-) Ta obecne sytuacja jest dokładnie taka jak mieli w Australii kilka lat temu. Bardzo duże wahania cen energii z powodów problemów infrastrukturalnych. Kupili od Muska megapacki o mocy kilku GW (?) i ceny im się ustabilizowały :-)
A
@DROPTABLEusers: Lit jest wbrew pozorom bardzo popularnym pierwiastkiem. W samej słonej wodzie mórz i oceanów jest go 230 miliardów ton. Znacznie większym problemem jest nikiel i kobalt, które są potrzebne do produkcji akumulatorów w "chemiach". Ilość kobaltu da się bardzo mocno zmniejszyć czy wręcz go zlikwidować. Nikiel jest potrzeby do lekkich akumulatorów o dużej mocy (duży prąd).
Chemia LiFePO4 opiera się o żelazo, potrzeba bardzo niewiele niklu. Jony żelaza są o wiele większe niż niklu dlatego nie mogą się szybko przemieszczać przez membranę co ogranicza maksymalny prąd. Są też większe i cięższe od niklu dlatego te akumulatory mają trochę mniejszą pojemność z litra (Wh/l) i gęstość energii (Wh/kg). Ale poza tym są o wiele tańsze i nie ma barier
Komentarz usunięty przez moderatora
Jedyny plus że w sile nabywczej to wszystko i
Komentarz usunięty przez moderatora
@zomos właśnie Będą tylko elektryczne ale malo kogo będzie stać na podróże wszystko dla dobra planety. To żadna tajemnica. Przecież oficjalnie o tym mówią. Np fit for 55. To celowa robota. Oni nie są idiotami.