BMW w swoim sklepie ConnectedDrive (https://www.bmw-connecteddrive.pl/app/index.html#/portal) oferuje różne usługi, które można wykorzystać w samochodach marki. Są to np. możliwość skorzystania z BMW Online czyli dostęp do Internetu za pomocą wbudowanej w pojazd kart SIM czy nawet przedłużenie pakietu serwisowego o kolejne lata/kilometry.
Klientem ConnectedDrive zostałem już w 2018 roku, zarejestrowałem się jako firma podając pełne dane firmowe wraz z numerem NIP. W 2019 roku skorzystałem z okresu próbnego (30 dni za 1 zł) dwóch usług, do obu zamówień otrzymałem faktury VAT z pełnymi danymi firmowymi.
Kilka dni temu złożyłem kolejne zamówienie- przedłużenie usługi BMW Online o rok. Przy składaniu zamówienia i aktywacji usługi nie było żadnych problemów.
Dopiero gdy zobaczyłem "Fakturę" wystawioną przez BMW pojawiło się pierwsze zdziwienie- brak na niej numeru NIP i nazwy firmy. Myślę ok, napiszę maila, wystawią korektę i będzie git.
dla porównania poprzednia faktura z pełnymi danymi
Pierwsza odpowiedź od pracownika BMW:
Uprzejmie informujemy, że BMW Polska nie oferuje wystawiania faktur, jak i również ich korekt na dane firmowe. System w celu wystawienia dowodu zakupu posługuje się danymi osobowymi wprowadzonymi na Pana koncie. Biuro Obsługi Klienta BMW Connected Drive nie posiada uprawnień i technicznych możliwości do edycji tych danych.
No ale jak to? Ja akurat prowadzę JDG, ale gdybym miał pełną księgowość to taki wydatek musiałbym rozliczyć na podstawie jakiegoś dokumentu. Taka "faktura" bez danych firmowych się do tego nie nadaje.
Drążyłem więc dalej i poprosiłem o wskazanie punktu regulaminu, który mówiłby o tym, że firmy nie mogą być klientami BMW ConnectedDrive. W odpowiedzi otrzymałem:
Zgodnie z prośbą poniżej podajemy punkty z „Ogólnych warunków handlowych i warunkach korzystania” - BMW ConnectedDrive świadczące o tym, że klient jest konsumentem w rozumieniu kodeksu cywilnego:
-Punkt 5.3 Złożenie zamówienia w „Moje BMW ConnectedDrive“ oraz „BMW ConnectedDrive Store“, d) Informacje dotyczące zamówienia
Po zakończeniu procesu zamówienia klient otrzymuje opis usługi oraz Warunki handlowe drogą mailową. Klient będący konsumentem w rozumieniu kodeksu cywilnego otrzymuje potwierdzenie zawarcia umowy na trwałym nośniku (np. w formie maila na wskazany przez niego adres. przed uruchomieniem aplikacji.
-Punkt 5.7 Prawo konsumenta do odstąpienia od umowy
Jeśli klient jest konsumentem w rozumieniu kodeksu cywilnego, przysługuje mu prawo odstąpienia zgodnie z punktem 8 8 poniżej bez podawania przyczyny oraz bez ponoszenia kosztów. Klient jest uprawniony do złożenia oświadczenia o odstąpieniu przy wykorzystaniu formularza, którego wzór stanowi załącznik do niniejszych Warunków handlowych, jednakże posłużenie się tym formularzem nie jest konieczne.
Czy któryś z tych punktów wyklucza firmy z grona klientów BMW ConnectedDrive? Według mnie nie. O czym poinformowałem mailowo BMW ConnectedDrive przy okazji powołując się na ustawę o VAT, która nakłada obowiązek wystawienia faktury VAT. Oczekuję jeszcze na odpowiedź.
W moim przypadku chodzi o niewielką kwotę i akurat mogę sobie pozwolić na firmowy wydatek, który nie zostanie zaksięgowany, ale wykupując dodatkowe lata/kilometry pakietu serwisowego za kilka tysięcy złotych byłby to spory problem. Dlatego właśnie dzielę się moimi doświadczeniami z BMW ConnectedDrive, aby ustrzec innych przed problemami.
Komentarze (161)
najlepsze
@michak: Oczywiście nie bronie BMW w tym momencie, ale takie fanaberie polskiego Urzędu Skarbowego zasługują opomste do nieba!
Dlaczego nie można wliczyć w koszty zakupu będącego na zwykłym paragonie? Zakładają, że ktoś go sfałszował?
Bo auto się kupuje bo koszty trzeba zrobić.
cos mi sie wydaje ze po prostu janusz wybral zla opcje przy platnosci a teraz kwik XD