Największy silnik okrętowy świata - Wartsila-Sulzer RTA96C-14.
Fiński silnik wysokoprężny Wärtsilä 14RT-flex96C jest największym tego typu silnikiem świata. Wytwarza moc około 109 000 KM. Silniki te najczęściej można spotkać w statkach firmy Mearsk, które należą do jednych z największych na świecie.
Bodzio81 z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 182
Komentarze (182)
najlepsze
@Szamotowy_Marian: Dwusuw tak, ale olej z paliwem nie :)
Owszem jest to dwusuw, ale zupełnie nie taki jak w syrence czy kosiarce gdzie palił mieszankę benzyny z olejem, a w skrzyni korbowej była komora wstępnego sprężania z łożyskami smarowanymi olejem dodawanym do paliwa.
Duże silniki dwusuwowe działają inaczej.
O ile obieg termodynamiczny jest dwusuwowy (czyli suw pracy w każdym obrocie), to jak najbardziej smarowanie
Sojowe tofu i arafatki wreszcie mają godny transport z Chin do Hamburga.
To dużo?
@Patrick_Rowerovsky: @Polanin: @gloria_alleluja:
Tu trzeba pamiętać że silnik w samochodzie typowo ma tłoki i cylindry o średnicy około 80-90mm.
A ten silnik ma cylindry blisko metrowej średnicy, czyli 10x większe (czyli o 100x większej powierzchni).
Do luzu więc trzeba podchodzić proporcjonalnie i o ile 0.03mm luzu to dużo w małym
nic ciekawego. Jedzie w częściach zapakowany do skrzyń. Poza wałem korbowym. I jest skladany na miejscu w stoczni. Przedtem musi jednak przejść próby potwierdzane certyfikatami odpowiednich towarzystw. Czyli musi być uruchomiony. A później się go rozbiera. W Poznaniu była firma, która robiła silniki do statków. M.in Wartsila. Ale także MAN.
Czasem do Szczecina płynęły Wartą na barkach. Ale niezbyt często.
Najwieksi
Luzy sprawdza się na łożyskach w silniku - jest kilka, sama skrzynia korbowa nie jest najprzyjemniejszym miejscem, wszystko śliskie, pełno oleju no i dość duże wysokości. Plus pomiary luzów pierścieni na tłokach przy inspekcjach - szczelinomierze jak każde inne.