@Erk700: Z tego co widzę to nie ma żadnej przeszkody żeby mechanizm działał liniowo tylko pewnie prościej im było do tego podpiąć manetkę od roweru, która z założenia ma biegi. Poza tym jest to ewidentnie prototyp w jakimś laboratorium gdzie podczas badań istotne jest to by mieć powtarzalne warunki - łatwiej jest porównywać i opisywać wyniki eksperymentów gdy można opisać konfigurację jako "ustawienie nr 2".
Świetnie rozwiązana kwestia zmiany przełożeń całkowicie bezstratna myślę że nigdy nie wejdzie to do masowej produkcji bo zużycie elementów w takim układzie jest w zasadzie znikome
@Dawidi: Cewki w uproszczeniu są na przemian zasilane i wyłączane grupami co powoduje wytworzenie wirującego pola magnetycznego. I ten wir ciągnie wirnik. Dokładnie tak samo jak w silnikach dronów. Całością steruje dość zaawansowana elektronika.
@Dawidi: w zwojach stojana w krecacym się silniku jest generowane napięcie wsteczne (back Emf). Napięcie jest proporcjonalne do szybkości zmiany pola w cewkach, co z kolei jest proporcjonalne do RPM silnika, oraz pola powierzchni.
Podłączając do silnika (przez ESC) stałe napiecie silnik rozpędzi się maksymalnie do takich obrotów, że Vin=Vemf (zakładając brak jakichkolwiek oporów w żelazie).
Jeżeli chcesz rozkręcić silnik szybciej musisz zmniejszyć Vemf co możesz zrobić przez zmniejszenie pola magnetycznego
Mój brat robił prace magisterska oparta o to rozwiązanie. Konkretnie łożysko magnetyczne z niemal zerowym tarciem. Zasada działania niemal identyczna z pewnymi usprawnieniami. Robił to w 2005 roku na Politechnice Poznańskiej.
@naprawiaczswiadomosci: Od 2000 roku w Austrii w Villach w Infineon w laboratorium. Projektuje i testuje chipy dla systemów hondy, yamahy i toyoty. Również ramy.
@Leszy_741: brawo, zapomniałem o tym :) Pewnie znajdą się jeszcze bardziej egzotyczne efekty z których da się zrobić silnik, ale w skali makro mają marginalne znaczenie.
Jakby ktoś się zastanawiał co się dzieje to: 1) moment elektromagnetyczny, a więc siła dzięki której wirnik się obraca, powstaje w wyniku interakcji pola magnetycznego wirnika i pola magnetycznego stojana, 2) pomijając straty, to zachowana jest zależność moc = moment * prędkość, czyli po prostu, chcąc kręcić silnikiem z większą prędkością przy obciążeniu danym momentem, musimy zwiększyć moc, 3) jednakże, nie możemy zwiększać mocy w nieskończoność. Silniki produkowane są na konkretną moc
@siejeje: po pierwsze plus za to, że wiedziałeś, że prędkość BLDC regulujemy sterując napięciem zasilania. Po co dokładać elementy mechaniczne? Generalnie masz rację, podstawową cechą silników elektrycznych jest minimalizacja elementów mechanicznych, a więc takich, które mogą się popsuć. Dla falownika istnieje określone napięcie powyżej krórego już nie zwiększymy i nie osiągniemy większej prędkości. Tak samo mamy ograniczenie prądowe. Co więc zrobić, żeby ominąć limit napięciowy, jeżeli silnik nie jest w pełni
Czy idąc tą definicją każdy silnik nie będzie silnikiem magnetyczny? ¯\_(ツ)_/¯ Bo jak na moje oko to nadal jest silnik elektryczny, może nieco bardziej zaawansowany, ale wciąż elektryczny
@iErdo: Problem dzisiejszych usprawnień lub pseudo-usprawnień polega na tym, że opis dają marketingowcy biegli w mowie i piśmie, ale nie rozumiejący podstawowych zasad działania sprzętu. Stąd "szokujące, rewelacyjne przekształcenia silnika elektrycznego w magnetyczny", bo jeden z drugim usłyszał coś tam na zebraniach, zrobił notatki i wychodzą babole.
W takim silniku bezszczotkowym sterowanie jest oparte na elektronice zarządzajacej, jak szybko ma przełączać napięcie między parami cewek, aby te pary cewek działajace jak
@iErdo: faktycznie jest to silnik elektryczny, i wcale nie jest bardziej zaawansowany. Podobny silnik jest we wszystkich pralkach LG. Po prostu wirnik w obu przypadkach łączony jest stale z elementem napędzanym, usuwając potrzebę dodatkowych przełożeń, zwiększając m.in. niezawodność. https://www.youtube.com/watch?v=B2wANsOQIoM
Ktoś się zna na rzeczy? Jakie parametry ma taki silnik, oraz jak się zmieniają wraz ze zmianą pola? Jakie zalety i wady względem innego typu silników? Czy w tym silniku sterowanie prędkością odbywa się jedynie za pomocą regulacji położenia stojana? Bardzo ciekawe rozwiązanie.
@wyjalowiony: są w zasadzie 2 sensowne rozwiązania, 1 - wyłączenie pola magnetycznego w stojanie i otwarcie jego zwojów - tzw bieg jałowy, pojazd będzie się toczył dalej, bez większych problemów 2 - przeciwdziałanie polem magnetycznym, czyli takie przesunięcie do tyłu kąta wirowania pola generowanego w stosunku do stałego w wirniku, co w efekcie da moment hamujący, którym można też generować energię i zwracać ją do akumulatora lub rozpraszać w postaci ciepła.
Przecież to jest trójfazowy silnik bezszczotkowy tzw. BLDC. Ta część mechaniczna jest totalnie zbędna i nie ma żadnego sensu. Wygląda na to, że zwyczajnie nie mają na tyle mocnego sterownika, by ten silnik wysterować, albo nie mają pojęcia o elektronice.
@cukroszczur: Wydaje Ci się. To przypadkowa zbieżność. Nie jest to też żaden "silnik magnetyczny" jak to nam @Ksebki usiłuje wmówić. To jeden z bardzo wielu odmian silników elektrycznych (jest ich naprawdę bardzo dużo rodzajów).
@Kajaczek: Z tego co można znaleźć przesunięcie rotora i statora względem siebie służy zmniejszeniu indukowanego pola magnetycznego w silniku, co choć zmniejsza moment obrotowy, to jednak zwiększa maksymalne obroty. Moc jest funkcją momentu i obrotów, więc możliwe, że wzrost RPM w pewnym stopniu kompensuje spadek momentu.
Z tego co można znaleźć przesunięcie rotora i statora względem siebie służy zmniejszeniu indukowanego pola magnetycznego w silniku, co choć zmniejsza moment obrotowy, to jednak zwiększa maksymalne obroty. Moc jest funkcją momentu i obrotów, więc możliwe, że wzrost RPM w pewnym stopniu kompensuje spadek momentu.
@eloar: Ciekawe jak wygląda sprawność - wysuwanie uzwojenia powoduje wzrost szczeliny powietrznej czyli część pola magnetycznego nie "sprzęgnie" się ze stojanem.
@POlskiBoy: BTW jak chcesz szukać zastosowania w motocyklach, to wygląda na to, że AGNI ze swoim silnikiem o "osiowym przepływie pola magnetycznego" (Axial flux motor) wystawia motocykle startujące w TT na wyspie Man w kategori Zero. Chwalą się sprawnością silnika na poziomie 85 do 96%.
Komentarze (161)
najlepsze
Poza tym jest to ewidentnie prototyp w jakimś laboratorium gdzie podczas badań istotne jest to by mieć powtarzalne warunki - łatwiej jest porównywać i opisywać wyniki eksperymentów gdy można opisać konfigurację jako "ustawienie nr 2".
Podłączając do silnika (przez ESC) stałe napiecie silnik rozpędzi się maksymalnie do takich obrotów, że Vin=Vemf (zakładając brak jakichkolwiek oporów w żelazie).
Jeżeli chcesz rozkręcić silnik szybciej musisz zmniejszyć Vemf co możesz zrobić przez zmniejszenie pola magnetycznego
Równania maxwella powstały w XIXw. żadna nowość.
1) moment elektromagnetyczny, a więc siła dzięki której wirnik się obraca, powstaje w wyniku interakcji pola magnetycznego wirnika i pola magnetycznego stojana,
2) pomijając straty, to zachowana jest zależność moc = moment * prędkość, czyli po prostu, chcąc kręcić silnikiem z większą prędkością przy obciążeniu danym momentem, musimy zwiększyć moc,
3) jednakże, nie możemy zwiększać mocy w nieskończoność. Silniki produkowane są na konkretną moc
Po co dokładać elementy mechaniczne? Generalnie masz rację, podstawową cechą silników elektrycznych jest minimalizacja elementów mechanicznych, a więc takich, które mogą się popsuć.
Dla falownika istnieje określone napięcie powyżej krórego już nie zwiększymy i nie osiągniemy większej prędkości. Tak samo mamy ograniczenie prądowe. Co więc zrobić, żeby ominąć limit napięciowy, jeżeli silnik nie jest w pełni
Problem dzisiejszych usprawnień lub pseudo-usprawnień polega na tym, że opis dają marketingowcy biegli w mowie i piśmie, ale nie rozumiejący podstawowych zasad działania sprzętu. Stąd "szokujące, rewelacyjne przekształcenia silnika elektrycznego w magnetyczny", bo jeden z drugim usłyszał coś tam na zebraniach, zrobił notatki i wychodzą babole.
W takim silniku bezszczotkowym sterowanie jest oparte na elektronice zarządzajacej, jak szybko ma przełączać napięcie między parami cewek, aby te pary cewek działajace jak
@iErdo: faktycznie jest to silnik elektryczny, i wcale nie jest bardziej zaawansowany. Podobny silnik jest we wszystkich pralkach LG. Po prostu wirnik w obu przypadkach łączony jest stale z elementem napędzanym, usuwając potrzebę dodatkowych przełożeń, zwiększając m.in. niezawodność.
https://www.youtube.com/watch?v=B2wANsOQIoM
Czy w tym silniku sterowanie prędkością odbywa się jedynie za pomocą regulacji położenia stojana?
Bardzo ciekawe rozwiązanie.
1 - wyłączenie pola magnetycznego w stojanie i otwarcie jego zwojów - tzw bieg jałowy, pojazd będzie się toczył dalej, bez większych problemów
2 - przeciwdziałanie polem magnetycznym, czyli takie przesunięcie do tyłu kąta wirowania pola generowanego w stosunku do stałego w wirniku, co w efekcie da moment hamujący, którym można też generować energię i zwracać ją do akumulatora lub rozpraszać w postaci ciepła.
O wiele lepiej od tych wszelakich pierdziaw i wiertarek z wyciętym tłumikiem, żeby było dawce organów słychać z 10km przy 200km/h.
@cukroszczur: Wydaje Ci się. To przypadkowa zbieżność. Nie jest to też żaden "silnik magnetyczny" jak to nam @Ksebki usiłuje wmówić. To jeden z bardzo wielu odmian silników elektrycznych (jest ich naprawdę bardzo dużo rodzajów).
@eloar: Ciekawe jak wygląda sprawność - wysuwanie uzwojenia powoduje wzrost szczeliny powietrznej czyli część pola magnetycznego nie "sprzęgnie" się ze stojanem.
Z drugiej strony im większa
Ogólnie ciekawy temat, napęd w takiej lokalizacji, hmmm... Aż zrobię research.