Jak działa ręczna skrzynia biegów
Jak działa ręczna skrzynia biegów Wykazanie podstawowej zasady stojącej za ręczną skrzynią biegów. Animacja jest luźno oparta na 5-biegowej R150 Toyoty, model 3D.
starnak z- #
- #
- #
- #
- #
- 64
- Odpowiedz
Jak działa ręczna skrzynia biegów Wykazanie podstawowej zasady stojącej za ręczną skrzynią biegów. Animacja jest luźno oparta na 5-biegowej R150 Toyoty, model 3D.
starnak z
Komentarze (64)
najlepsze
a kto kilka razy się przejechał automatem to już nie chce wracać
Nie znalazłem lepszego filmiku, ten jest trochę trudny do zrozumienia, ale nie jest nadmiernie uproszczony jak w innych
Jak wygląda mechanizm zabezpieczający przed blokowaniem się zębatek? Mamy włączoną 2 wciskamy sprzęgło potem luz, tu się zębatki przestają kręcić i powiedzmy przestają się kręcić w "dziwnym" momencie?
Pytanie drugie. Na drugim końcu jest kręcące się koło. Jak wykonany jest mechanizm powodujący, że po wrzuceniu luzu, kręcace się koło nie powoduje problemów (nie przenosi napędu na zębatki)?
I teraz tu widzę problem. Zębatka przypięta na sztywno do wału z kołem kręci się. Zębatka od biegu się nie kręci lub kręci się z inną prędkością. Próba wrzucenia biegu będzie powodowała chrobotanie.
Animacja jest o tyle "ujjowa" że tego nie uwzględnia. Tam musi być jakiś mechanizm, który sprawia, że zębatka od biegu zsynchronizuje się z zębatką na wale od koła. Pytanie jak ten mechanizm działa? Kiedy koło się bardzo szybko kręci zębatka przy kole powinna również najpierw przyspieszyć zanim wepniemy bieg. Inaczej cała impreza nie ma sensu. Kręcące się koło działa jak silnik, a podczas pracy silnika biegów się nie
https://www.wykop.pl/link/5151847/comment/69490129/#comment-69490129
pokazuje to dużo dokładniej i tam jest omówiony sposób w jaki ich prędkość jest synchronizowana (ok 6:20).
Co do samego tematu, choć nie interesuję się motoryzacją, to animacja naprawdę ciekawa
Komentarz usunięty przez moderatora
https://www.thingiverse.com/thing:3776077
Przecież idea jest taka, że raz napędza się ośkę zębatkami o stosunku 1:1.5 a raz 1:4. Kiedy wszystko chodzi razem to już tylko obroty na silniku można zwiększać
OS - output shaft
CS - countershaft
Koła z OS (zielone, niebieskie, czerwone) kręcą się zawsze (jeśli silnik pracuje, sprzęgło jest załączone itd.), bo napęd jest przekazywany przez koła na CS. Też zawsze jak kręci się silnik (i sprzęgło jest załączone) to kręcą się koła na dolnym