Ten film jest typowym produktem działu marketingu - ludzi którzy nie mają pojęcia co to jest skrzynia biegów, jak działa itp. i skierowanym również do takiej klienteli.
Bo akurat wpływ tego jak równą warstwę oleju ciągnie koło przełożenia głównego, na pracę skrzyni biegów jest mniej-więcej pomijalny. A film skupia się wyłącznie na tym zagadnieniu.
To co zużywa się w skrzyni biegów i to co sprawia w nich problemy, to mechanizm zazębiania, czyli synchronizatory, przesuwki i wieńce zębów na bokach kół zębatych, oraz łożyskowanie (głównie podpory wałków, ale też łożyska poszczególnych biegów).
Trochę gówno prawda, że ten fragment po kilku obrotach całkowicie nie ma filmu olejowego. Zwróćcie uwagę na to, że olej spływa do wgłębienia między dwoma zębatkami (patrząc od góry) i nie ma możliwości , by całkowicie metal tarł o metal. To, że fragmentarycznie olej nie trzyma się na częściach w nadmiarze jest oczywiste, ale to nie oznacza, że go tam całkowicie nie ma.
@MrEngineer: przecież @deathcoder: nie pisze o konstrukcji kół zębatych, a o pokryciu zębów olejem. Semantyka ma w tym przypadku bardzo małe znaczenie, ale jak nie ma się do czego przypieprzyć to niektórzy przepieprzają się do najmniej istotnych rzeczy.
@MrEngineer: nie ma żadnego znaczenia. My Polacy bardzo lubimy przepieprzać się do mało istotnych szczegółów. W angielskim napisałby gear i nikt by się nie czepił. No chyba że ty, bo stwierdziłbyś, że rack i pinion to dwie różne rzeczy i inaczej się smaruje wiec opis tego co widzimy w filmie jest zły. Z reszta w linkowanym przez ciebie artykule z wiki jest „Zębatkę można traktować jako szczególny przypadek koła zębatego”.
@bylem_bordo: To było tak, że do wszystkich polonezów i tarpanów i maluchów lany był 15w40 - mineralny. Lepkość wynikała z konstrukcji (duże prześwity i potrzeba grubego filmu olejowego) a mineralny, bo nie było technologii jeszcze (tym bardziej w PRL-u).
Potem zaczęły pojawiać się oleje syntetyczne a jednocześnie następował szybki rozwój motoryzacji. Powodowało to obniżanie lepkości żeby olej szybciej docierał we wszystkie wymagane miejsca a jednocześnie dzięki mniejszym odchyłką cieńszy film
polecam objerzeć testy cierności olejów silnikowych szczególnie w 100 C. Można założyć że w ten sposób chronione są elementy silnika w trakcie jego pracy.
coś co leży w oleju to by chyba lata musiało stać by było "nienasmarowane".
@wuadek: ale wszystko nie jest zalane olejem, a olej jakiej by nie miał lepkości prędzej czy później spłynie. Tutaj producent się chwali, że proces smarowania zachodzi praktycznie od przekręcenia kluczyka, mnie natomiast interesuje jak to ma się do smarowania podczas jazdy, chodzi mi o parametry oleju w warunkach pracy właściwej, czyli po rozgrzaniu i pracy z
Jeśli chodzi o skrzynie biegów to wiem jedno: niewiedza strasznie się nie opłaca.
Pomijając fakt, że olej nie ma prawa utrzymać swoich właściwości reologicznych w ciągu wielu lat, zwłaszcza w autach, w których przekładnie mają "cięższe życie", to jeszcze dochodzi kwestia wadliwych skrzyń, które co do zasady mogą dłużej pracować, o ile jakość oleju i jego parametry są idealne. Choćby skrzynie łączone z silnikiem 1,9 JTD/MJet/CDTI wymagają uwagi, a częsta wymiana oleju pomaga wydłużyć żywot tych podzespołów.
Z resztą np. kiedyś Suzuki nie patyczkowało się i w osobówkach kazało zmieniać olej w skrzyni nawet co roku(!!), gdy mamy tzw. cięższe warunki.
A co mnie olej w skrzyni obchodzi. Producenci piszą, że się nie wymienia. ASO i mechanicy - nie wymienia się. Na forach eksperci, że się nie wymienia, a jak już ktoś wymienił to skrzynia mu przez to padła!
@arekb81: Niemcy i Fracuzi zazwyczaj pisza ze sie nie wymienia podczas okresu eksploatycyjnego. Przez okres eksploatacyjny rozumieja zazwyczaj chyba piec lat lub 100tys kilometrow. Toyota, Nissan i wiekszosc marek japonskich zaleca wymiane w skrzyniach po pierwszych 100tys kilometrow wlasnie i nastepnie zmieniac co zdaje sie 60 tys. Lepiej jest wymieniac niz nie zmieniac, jak kazdy plyn w samochodzie traci on swoje wlasciwosci wczesniej czy pozniej. Jelsi jednak ktos ma rzecha
@arekb81: olej należy wymieniać, zawsze w manualu wymieniam po zakupie i różnica w pracy skrzyni bywa czasem niesamowita na plus. Ważne by ole jbył kupiony w ASO, albo dedykowany olej producenta, który lał na pierwszy montaż. Po 15 latach ze skrzyni wylatuje już czarna woda, nie olej....
Komentarze (89)
najlepsze
Bo akurat wpływ tego jak równą warstwę oleju ciągnie koło przełożenia głównego, na pracę skrzyni biegów jest mniej-więcej pomijalny. A film skupia się wyłącznie na tym zagadnieniu.
To co zużywa się w skrzyni biegów i to co sprawia w nich problemy, to mechanizm zazębiania, czyli synchronizatory, przesuwki i wieńce zębów na bokach kół zębatych, oraz łożyskowanie (głównie podpory wałków, ale też łożyska poszczególnych biegów).
Uszkodzenia
Udawaj, że nie jesteś gamoniem...
Jestem ciekaw, czy dział techniczny to zaakceptował, czy to wolna twórczość marketingowców...
Potem zaczęły pojawiać się oleje syntetyczne a jednocześnie następował szybki rozwój motoryzacji. Powodowało to obniżanie lepkości żeby olej szybciej docierał we wszystkie wymagane miejsca a jednocześnie dzięki mniejszym odchyłką cieńszy film
"Określenie gęstość jest potocznie używane do określania lepkości"
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Gęstość
Gęsta zupa według kucharza to nie będzie ta która więcej waży, tylko ta którą trudniej się wylewa/trudniej się miesza.
Komentarz usunięty przez moderatora
@wuadek: ale wszystko nie jest zalane olejem, a olej jakiej by nie miał lepkości prędzej czy później spłynie. Tutaj producent się chwali, że proces smarowania zachodzi praktycznie od przekręcenia kluczyka, mnie natomiast interesuje jak to ma się do smarowania podczas jazdy, chodzi mi o parametry oleju w warunkach pracy właściwej, czyli po rozgrzaniu i pracy z
Pomijając fakt, że olej nie ma prawa utrzymać swoich właściwości reologicznych w ciągu wielu lat, zwłaszcza w autach, w których przekładnie mają "cięższe życie", to jeszcze dochodzi kwestia wadliwych skrzyń, które co do zasady mogą dłużej pracować, o ile jakość oleju i jego parametry są idealne.
Choćby skrzynie łączone z silnikiem 1,9 JTD/MJet/CDTI wymagają uwagi, a częsta wymiana oleju pomaga wydłużyć żywot tych podzespołów.
Z resztą np. kiedyś Suzuki nie patyczkowało się i w osobówkach kazało zmieniać olej w skrzyni nawet co roku(!!), gdy mamy tzw. cięższe warunki.
Toyota, Nissan i wiekszosc marek japonskich zaleca wymiane w skrzyniach po pierwszych 100tys kilometrow wlasnie i nastepnie zmieniac co zdaje sie 60 tys.
Lepiej jest wymieniac niz nie zmieniac, jak kazdy plyn w samochodzie traci on swoje wlasciwosci wczesniej czy pozniej.
Jelsi jednak ktos ma rzecha