Chiny chcą zbudować tunel pod Mount Everestem
![](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_v30GsHut7ArPv1SHaBCOepRIEb0hcj5k,w300h194.jpg)
Idę o zakład, że jeśli się za to wezmą - to wyjdzie taniej niż zbudowanie odcinka autostrady o podobnej odległości na obszarze nizinnym w Polsce.
![](https://wykop.pl/cdn/c3397992/Woojt92_4q0D8EyL6h,q52.jpg)
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 103
Idę o zakład, że jeśli się za to wezmą - to wyjdzie taniej niż zbudowanie odcinka autostrady o podobnej odległości na obszarze nizinnym w Polsce.
Komentarze (103)
najlepsze
Po co pisać takie głupoty?
Stanowiłby część połączenia kolejowego Państwa Środka z Nepalem. Pomysł nie podoba się Indiom, które niepokoją zakusy Chin w rejonie należącym do ich strefy wpływów.
O tunelu pod najwyższą górą świata napisały dziś tamtejsze media. Decyzja jeszcze nie zapadła, ale w ostatnich latach Chiny zasłynęły z wyczynów swoich inżynierów, zaś pieniędzy mają w bród.
Tunel do 2020 roku
Linia pod Everestem byłaby przedłużeniem obecnej trasy -
@Jogibabu: a II linia metra w całości ma być oddana do 2022? Ehh..
Przyjmuję zakład, jaka stawka?
@Woojt92: Zamiast pieprzyć głupoty może łaskawie zapoznałbyś się z technologia budowy tunelów i co wpływa na ich koszt.
A właśnie budowanie autostrad na obszarze nizinnym nie jest wcale takie łatwe i tanie, jak by się wydawało.
Bo pod autostradą musi być twardo. Często dużo taniej wychodzi "ściąć" pod autostradę kawałek zbocza w skalistym terenie, niż osuszyć kawałek podmokłej łąki a potem nawieźć na
-Robotnicy
-Paliwo na maszyny
-Główny inspektor nadzoru
-Materiały eksploatacyjne
Kosztorys w Polsce:
-Robotnicy
-Paliwo na maszyny
-Paliwo dla prezesów kilkunastu spółek
-Paliwo do maszyn bo ktoś #!$%@?ł paliwo
-Główny inspektor nadzoru
-Asystent Głównego inspektora nadzoru
-Młodszy Asystent Asystenta Głównego inspektora nadzoru
-Komisja ds. bezpieczeństwa Nadzoru Budowlanego
-Główny Elektryk
-Główny Mechanik
-Główny Robotnik
-Główny Asystent
-Główny Inspektor ds Ochrony środowiska
-Związek zawodowy
-Koszt Strajku
-Koszt założenia i utrzymywania spółki
Co nieco po polsko (patrz punkt 3., niestety dosyć mało ale wyjaśnia co nieco to zjawisko)
http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-AGH5-0011-0035/c/Kedracki.pdf
Tu trochę więcej po nag.
http://www.ctta.org/FileUpload/ita/2007/Pdf/CH-130.pdf
http://www2.ce.metu.edu.tr/~ce439/Slideshows/Loads%20on%20Tunnels.ppt (od slajdu 12)
Wysokie budynki ulegają awarii na skutek wpadnięcia w rezonans, natomiast tunel zostaje zniszczony głównie przez siły ścinające powstające w miejscach uskoków i nieciągłości gruntu powstałych pod wpływem trzęsienia (rezonans ma mniejsze znaczenie).
I tak jak pisał @jack-lumberjack tunelu nie zabezpieczysz takimi wyrafinowanymi bajerami. W przypadku tunelu trzeba iść w zwiększenie zbrojenia i przekroju betonowego, co na długie tunele
@flager: ale to też tylko w mniej aktywnych rejonach - zobacz jak wyglądają ruchy tektoniczne w przypadku choćby kopalń w Polsce - tez występują, choć nasz rejon dawno już nie jest aktywny tektonicznie. Himalaje jednak są najmłodszymi górami i tam jest raczej niespokojnie pod tym kątem.
Komentarz usunięty przez moderatora
Komentarz usunięty przez moderatora