Normalka. Pisałem już kiedyś w jednym ze swoich komentarzy na Wykopie, że będąc w Niemczech musiałem na nowo nauczyć się przechodzenia przez ulicę, bo kierowcy patrzyli na mnie z niedowierzaniem (lub wręcz jak na idiotę) kiedy zatrzymywałem się dochodząc do przejścia dla pieszych. Nie mogli zrozumieć na co czekam. Tam wystarczy dojść do krawędzi chodnika i samochody się zatrzymują.
@wywlekacz: Otóż to. Dodatkowo dziwiło mnie: "jak to? Ci praworządni Niemcy ganiają po czerwony w tę i z powrotem, a ja barbarzyńca ze wschodu stoję jak ta pała."
Wg niemieckiego prawa kierujący pojazdem ma obowiązek udzielenia pierwszeństwa przechodniom, gdy się już zbliżają do przejścia, natomiast w Polsce taki obowiązek się aktualizuje dopiero, gdy już się znajdują na przejściu.
Jaywalking jest legalny w UK, z wyłączeniem Irlandii Północnej. Ciekawe rozwiązanie występuje w Szwajcarii: za przechodzenie na czerwonym nie ma kar, ale jak cię samochód rozjedzie to płacisz za leczenie z własnej kieszeni.
Kolejny gościu, który gówno wie a dużo gada. Pomijając fakt, że wszystko co w długim filmiku przekazał to mógłby to wrzucić w trwającym 5 sekund filmie. Pominął praktycznie wszystko co ważne. Jak wygląda sytuacja w przypadku wypadku, jaką odpowiedzialność bierze na siebie kierowca w takim przypadku, czy kiedy pieszy jest na jezdni chociaż jedną nogą, czy jest to wtargnięcia, czy legalnie może przejść. Mógłby opowiedzieć o rodzajach światłe np inteligentne puffin, pelikan,
@lippaa: to jest nic. Ostatnio w Poznaniu dzielni policjanci wlepiali mandaty na tym przejściu. Dodać muszę, że nikt tam nie jeździ, a sygnalizacja cały czas pracuje.
Jak na moje to powinno być tak, że jeżeli wyraźnie widać, że np. 2 promieniu 100m nie jedzie żaden samochód, można przechodzić śmiało. Bo jak widzę szanownych panów policjantów jak sobie stoją przy przejściu ukryci, nic nie jeździ, idziesz sobie na czerwonym, bo po co bez sensu stać, a tu ci wyskakuje czarna parka i prosi o dokumenty. Ja już się przyzwyczaiłem, że niezależnie od tego czy coś jedzie czy nie, to
§ 1. Odpowiedzialności za wykroczenie podlega ten tylko, kto popełnia czyn społecznie szkodliwy, zabroniony przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia pod groźbą kary aresztu, ograniczenia wolności, grzywny do 5000 złotych lub nagany.
§ 2. Nie popełnia wykroczenia sprawca czynu zabronionego, jeżeli nie można mu przypisać winy w czasie czynu.
Wina jest to wadliwość procesu decyzyjnego, polegająca na wolnym wyborze z katalogu
@banczi: do usług, ale pamiętaj że walczysz o swoje na własne ryzyko (takie państwo...). Chociaż muszę powiedzieć, że mi się walka z durnymi mandatami opłaca: zaoszczędziłem ze 2000zł na nieprzyjmowaniu bezpodstawnych mandatów od Policji i SM, wygrany proces z Przewozami Regionalnymi, nocna jazda taksówką z Legnicy do Wrocławia na koszt PKP Intercity i takie tam :)
W razie problemów pisz na PM albo na maila z profilu, w takich przypadkach pomagam
Wogole Policja w UK jest o niebo bardziej przyjazna dla obywatela niz w Polsce. Przekonalem sie o tym wiele razy, nawet pare tygodni temu, jadac samochodem, zatrzymal sie obok mnie radiowoz na swiatlach. Policjant kiwnal mi, ze mam otworzyc okno i taka oto wymiana zdan:
Policjant: Dzien dobry, masz przepalona zarowke w lewym swietle stopu.
Ja: O, dziekuje, zaraz zjade na stacje i wymienie.
Policjant:[Z usmiechem] Nie ma problemu, Dziekuje i milego
@Grifin: A to Cię zaskoczę - jechałem bez pasów i zatrzymała mnie Policja. Policjant podszedł, poprosił o zapięcie pasów i powiedział "do widzenia". Można? Można i nie trzeba być w UK. Ludzie są ludźmi.
- masz jakiś problem, żeby ocenić, czy zdążysz przejść przez jezdnię? Jak to jest ruchliwa, wielopasmowa droga, mogłeś przecież ... poczekać na zielone. Różnica polega na tym, że nie powinieneś musieć poczekać.
@astromek: Dwa pasy w każdą stronę (czyli razem 4). Światło zapaliło się tylko na kilka sekund aby 2-3 samochody mogły przeciąć skrzyżowanie a potem szybko się zmieniło na zielone.
- tir, (zakładam, że nie jesteś samobójcą i był to
- masz jakiś problem, żeby ocenić, czy zdążysz przejść przez jezdnię? Jak to jest ruchliwa, wielopasmowa droga, mogłeś przecież ... poczekać na zielone. Różnica polega na tym, że nie powinieneś musieć poczekać.
- tir, (zakładam, że nie jesteś samobójcą i był to dzień) w mieście 60km/h? po starcie spod świateł? A może to jakiś 747 awaryjnie lądował... i potem tak głowa bolała, a tu pociąg za pociągiem....?
Myślę, że sytuacje z przechodzeniem na czerwonym świetle to tylko przykład czegoś poważniejszego, a mianowicie stosunku państwa do obywatela.
Człowiek dorosły myśli sam i jest za siebie odpowiedzialny, więc będąc w danej chwili w danym miejscu podejmuje decyzję, czy przejście przez drogę jest bezpieczne i bierze za nią odpowiedzialność, jeśli czerwone światło nie dawało mu pierwszeństwa. I tam państwo tego nie ogranicza.
U nas państwo jest wrogie przejawom samodzielnego myślenia na własną
Komentarze (254)
najlepsze
Prawo dla ludzi, a nie odwrotnie.
@Dafcio:
Wg niemieckiego prawa kierujący pojazdem ma obowiązek udzielenia pierwszeństwa przechodniom, gdy się już zbliżają do przejścia, natomiast w Polsce taki obowiązek się aktualizuje dopiero, gdy już się znajdują na przejściu.
@11kubix11: NIe, bo nie nakręce takiego filmiku bo:
- Podobnie jak autor filmiku nie mam do tego aparycji
- Podobnie jak autor filmiku nie umiem robić interesujących scenariuszy filmiku.
- Uważam, że przekaz słowny jest w tym przypadku lepszy i można wygodniej to przeczytać, że w UK to nie jest wykroczeniem.
- Kiedyś już o tym pisałem na wykopie wśród wielu innych ciekawostek w komentarzach.
- Uważam, że nie
Komentarz usunięty przez moderatora
http://goo.gl/maps/2AR1t
Komentarz usunięty przez moderatora
Kodeks wykroczeń
Art. 1.
§ 1. Odpowiedzialności za wykroczenie podlega ten tylko, kto popełnia czyn społecznie szkodliwy, zabroniony przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia pod groźbą kary aresztu, ograniczenia wolności, grzywny do 5000 złotych lub nagany.
§ 2. Nie popełnia wykroczenia sprawca czynu zabronionego, jeżeli nie można mu przypisać winy w czasie czynu.
Wina jest to wadliwość procesu decyzyjnego, polegająca na wolnym wyborze z katalogu
W razie problemów pisz na PM albo na maila z profilu, w takich przypadkach pomagam
Policjant: Dzien dobry, masz przepalona zarowke w lewym swietle stopu.
Ja: O, dziekuje, zaraz zjade na stacje i wymienie.
Policjant:[Z usmiechem] Nie ma problemu, Dziekuje i milego
Jak ich nie ma to dostaje mandat.
Stanie na czerwonym gdy nic nie jedzie jest stratą czasu i głupotą.
@astromek: Dwa pasy w każdą stronę (czyli razem 4). Światło zapaliło się tylko na kilka sekund aby 2-3 samochody mogły przeciąć skrzyżowanie a potem szybko się zmieniło na zielone.
- masz jakiś problem, żeby ocenić, czy zdążysz przejść przez jezdnię? Jak to jest ruchliwa, wielopasmowa droga, mogłeś przecież ... poczekać na zielone. Różnica polega na tym, że nie powinieneś musieć poczekać.
- tir, (zakładam, że nie jesteś samobójcą i był to dzień) w mieście 60km/h? po starcie spod świateł? A może to jakiś 747 awaryjnie lądował... i potem tak głowa bolała, a tu pociąg za pociągiem....?
Człowiek dorosły myśli sam i jest za siebie odpowiedzialny, więc będąc w danej chwili w danym miejscu podejmuje decyzję, czy przejście przez drogę jest bezpieczne i bierze za nią odpowiedzialność, jeśli czerwone światło nie dawało mu pierwszeństwa. I tam państwo tego nie ogranicza.
U nas państwo jest wrogie przejawom samodzielnego myślenia na własną
Każdy urzędnik chce mojego dobra. No ale mógłby też trochę mi zostawić... ;)