Poniższy tekst jest moim tłumaczeniem
tej stony.
Szachy 3D, ze Star Treka
Kilkunastu fanów serii science-fiction "Star Trek" skonstruowało zasady trójwymiarowych [użyję, choć nazwa "trójwymiarowe" jakoś mi nie pasuje] szachów, w które grywali bohaterowie tego uniwersum. Jednym z nich był James Dixon, student astronomii z University of Texas w Austin, który to zaprojektował zasady bazując na opsie gry (najprawdopodobniej Andrew Bartmessa). Stworzył je na początku lat 90., i wrzucił do internetu [? nie wiem jak przetłumaczyć "electronic news"]. Poniżej znajdziecie sparafrazowaną wersję tych zasad.
Informacje ogólne
Plansza do gry skonstruowana jest przy pomocy informacji zawartych w
Starfleet Technical Reference Manual.
Plansza szachów trójwymiarowych zawiera siedem różnych poziomów. Trzy z nich mają rozmiar 4x4 i mają stałą pozycję, cztery pozostałe mają rozmiar 2x2 i mogą być przestawiane przez graczy. Pozycja ustalonych poziomów przypomina schody: każdy następny poziom zaczyna się powyżej trzeciego rzędu poprzedniego poziomu, podczas gdy pozostałe boki ustalonych poziomów są równoległe. Ruchome poziomy znajdują sie początkowo nad najbardziej odległymi narożnikami górnego i dolnego poziomu, czyli jeden z ich narożników ma pod sobą narożnik planszy ustalonego poziomu, a pozostałe trzy już nie.
Kiedy ruchomy poziom wędruje w inne miejsce, musi być zawsze nad lub pod narożnikiem poziomu stałego, z trzema polami wystającymi za poziom. Zauważ, że czarne pola są zawsze nad i pod czarnymi polami, a białe pola są nad i pod białymi polami.
widok boczny stałych i ruchomych poziomów
Pozycja startowa
Pozycja bierek na starcie gry zilustrowan jest poniżej; plansza jest "spłaszczona" dla łatwiejszego zobrazowania.
Poziomy ruchome
Każdy z ruchomych poziomów może znajdować się nad lub pod którymkolwiek narożnikiem jednego z trzech poziomów stałych.
Stąd, poziomy ruchome mogą znajdować się nad i pod tym samym rogiem.
Gracze mogą, kiedy jest ich ruch, ruszyć poziom ruchomy (pod pewnymi warunkami) lub ruszć bierkę.
Przesuwanie ruchomych poziomów
Gracz może przesunąć poziom ruchomy, gdy spełniony jest jeden z poniższych warunków (oraz oczywiście, gdy nie jest szachowany):
* Porusza pustym poziomem ruchomym.
* Porusza ruchomym poziomem, na który znajduje się jeden z jego pionków i żadna inna biereka.
Gdy przesuwa poziom ruchomy, ma następujące opcje, pod warunkiem, że poziom ruchomy nie jest przesuwany na pozycję już zajętą przez inny poziom:
* Poziom jest przesuwany na inną stronę tego samego rogu poziomu stałego, np. gdy poziom jest poniżej narożnika, może zostać przesunięty na pozycję nad narożnikiem, lub odwrotnie. Dla takiego ruchu poziom musi być pusty.
* Poziom jest przesuwany na róg, który przylega do tego samego poziomu, po tej samej stronie; np. jeśli poziom jest nad górnym lewym narożnikiem poziomu stałego, może być przesunięty nad dolny lewy lub górny prawy narożnik planszy.
* Poziom jest przesuwany na przylegający narożnik następnego poziomu. Gdy poziom jest powyżej poziomu stałego, może być przesunięty pod ten sam narożnik następnego wyższego poziomu stałego. Dla takiego ruchu poziom musi być pusty.
Ruchy bierek
Ruchy bierek są zbliżone do tych z szachów tradycyjnych, lecz rozszerzeone są o dwie dodatkowe zasady. Po pierwsze, gdy patrzymy na planszę z góry, bierka zawsze powinna móc wykonać normalny ruch szachowy. Po drugie, bierkę można przesuwać w dół lub w górę jeden lub więcej poziomów; gdzie przesunięcie w górę lub dół poziomu zawsze oznacza przesunięcie z ruchomego poziomu na poziom stały lub odwrotnie. (Pomyśl o tym w następujący sposób: stałe poziomy mają wysokość 2, 4 i 6. Ruchome poziomy mogą mieć wysokości 1, 3, 5 lub 7.) Są to jedyne dwa dodatkowe warunki.
Tak więc możliwe jest, że bierka zostanie przesunięta nad inną bierkę: patrz schemat powyżej.
Uwagi ogólne
James Dixon napisał o grze:
Można zuważyć, iż grając w szachy 3D dużo czasu zajmuje samo przejście na poziom neutralny (poziomy stałe są określane mianem białych, neutralnych poziomów, a czarne - odpowienido dolnym, środkowym, oraz górnym), w rzeczywistości więcej dla czarnych (czy czytelnik zgadnie czemu?). Lecz gdy ta faza gry zostanie osiągnięta, bardzo szybko robi się bardzo złożona. Po kilku grach można zobaczyć jak szachy 3D mogą poprawić taktykę statków gwiezdnych i zainspirować myślenie trójwymiarowe.
Komentarze (6)
najlepsze
„poziomy stałe są określane mianem białych, neutralnych poziomów, a czarne - odpowienido dolnym, środkowym, oraz górnym”
A co tu mówić o graniu...
BTW. Nie, nie chodzi o to, że „nie rozumiem” słowa „odpowienido”, ale nie potrafię pojąć ogólnego sensu tego zdania.
Szachy Fishera to też nuda po pewnym czasie :)