Wpis z mikrobloga

Czy to prawda że akordy sus2 i sus4 nie mogą zostać zbudowane na każdym stopniu skali?

Analizuję właśnie jakie akordy powstaną na danym stopniu biorąc za przykład klasyczne C major i niby wszystko jest jasne w przypadku trójdźwięków i ich wszystkich rozszerzeń, ale widzę teraz że na III i VII stopniu nie da się utworzyć sus2 oraz na IV i VII w przypadku sus4. Ich formuła to odpowiednio 1-2-5 i 1-4-5, w danej skali majorowej którą reprezentuje akord, więc na powyższych stopniach pojawiają się dźwięki spoza skali.

Dobrze kombinuję czy czegoś nie wiem i przyjąłem złe założenia?

#muzycznykacik #gitara #produkcjamuzyki
  • 11
  • Odpowiedz
@NeXIcE: Możesz utworzyć sus2 jeżeli sekunda wielka jest w skali i analogicznie sus4. Np. Dla tonacji C-dur, możemy zrobić Fsus2 (dźwięki f, g, c są w tonacji), ale Fsus4 już nie (dźwięk b♭ nie należy do tonacji).

PS. nie ma czegoś takiego jak stopnie skali, stopnie ma GAMA
  • Odpowiedz
@blisher: Być może, ja na co dzień używam bardziej logicznego systemu anglosaskiego który jak najbardziej ma takie pojęcie jak "scale degree". Niemniej polskie książki jakie posiadam cały czas używają pojęcia stopnia skali bez odniesienia do konkretnej tonacji jaką wymusza gama. Nawet Wikipedia definiuje stopień jako "kolejny dźwięk skali lub gamy diatonicznej". Szczerze więc pierwszy raz słyszę że skala nie ma stopni.
  • Odpowiedz
@blisher: No ale jak nie ma początku ani końca skoro podkreśla się ilość stopni w danej skali nazywając np. pentatonikę skalą pięciostopniową a dur i mol to skalami siedmiostopniowymi. Mają swój konkretny układ kolejnych interwałów, początek jak i koniec, wyznacza się nie tylko ich stopień ale i funkcję danego stopnia (tonika, dominanta itd.). Co więcej, skale modalne to nic innego jak przesunięta tonika na inny stopień względem skali majorowej, gdyby były
  • Odpowiedz
skalę pięciotonową tzw. pentatonikę.


@NeXIcE: Pięciotonową, bo ma pięć różnych dźwięków. Swoją wiedzę opieram na doświadczeniu nabytym z wykształconymi muzykami i z tego co się orientuję to skala nie może mieć kolejnych stopni, bo dźwięki w skali nie są uporządkowane. To tak jakby wrzucić do jednego wora dźwięki o określonych nazwach. Dopiero kiedy wyciągniemy z tego wora dźwięki w zakresie 1 oktawy i uporządkujemy - powstanie nam gama.
  • Odpowiedz
@blisher: Skala nie ma jeszcze przypisanych dźwięków dlatego używa się pojęcia stopni zapisując cyframi rzymskimi po to aby uporządkować budowę, tak jak X i Y w matematyce. Stopnie są uporządkowane, mają swoje funkcje harmoniczne i można nawet na nich tworzyć konstrukcje akordów oraz kolejne progresje bez odniesienia jeszcze do tonacji która to może zostać w późniejszym czasie dowolnie "podstawiona".

Nie lubię kiedy poprawia się coś co jest dobrze, taki wątek zostaje
N.....E - @blisher: Skala nie ma jeszcze przypisanych dźwięków dlatego używa się poję...

źródło: comment_UmOUir42rr0iSHY5rarMMV1MDjx9lDc8.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@NeXIcE: No widzę że jednak masz rację, bo ja tylko "się orientuję", zawsze żyłem w takim przeświadczeniu a nie innym, chyba jednak złym. Ale wracając do głównego wątku - mój pierwszy post chyba jest poprawny (oprócz PS.)
  • Odpowiedz