Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 50/???

Grob Strato 2C

W 1992r Niemiecka Agencja Kosmiczna (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt - DLR) rozpoczęła program mający na celu zaprojektowanie i budowę samolotu zdolnego wykonywać badania atmosferyczne, stratosferyczne i klimatyczne.

Głównymi wymaganiami dla płatowca był pułap 24000m (78700ft) oraz zdolność do przebywania w powietrzu przez 48h. Żeby temu sprostać zaprojektowano bardzo wąskie skrzydła o rozpiętości ponad 56m. Zastosowano dwa silniki tłokowe w układzie pchającym dodatkowo wspomagane turbiną gazową co miało zapewniać odpowiednią moc na dużej wysokości. Każdy z silników posiadał pięciołopatowe śmigła o średnicy 6m.

Pierwszt lot wykonano 31 marca 1995r. Koszty rozwojowe projektu bardzo szybko przekroczyły wyznaczony budżet, co przełożyło sie na liczne opóźnienia i w konsekwencji zamknięcie całego programu. Wykonano 29 lotów testowych – ostatni w dniu 4 sierpnia 1995r – wtedy też ustanowiono rekord wysokości lotu dla samolotu z silnikami tłokowymi, wynoszący 18552m (60897ft).

Podstawowe dane techniczne (Strato 2C):

Załoga: 4
Długość: 23.98m
Rozpiętość skrzydeł: 56.5m
Powierzchnia nośna: 150m^2
Wysokość: 7.76m
Masa własna (pusty): 6650kg
MTOW: 13350kg
Napęd: 2x Teledyne Continental TSIOL-550 400hp (300kW) – silniki tłokowe
1x Pratt & Whitney Canada PW127 – turbina gazowa
Vmax: 691km/h | 373kts
Prędkość przelotowa: 500km/h | 270kts
Pułap: 18552m (60897ft)

#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: 1245777522

Pobierz
  • 23
  • Odpowiedz