Wpis z mikrobloga

Tak naprawdę to (IMO) sytuacja z 2014-2022 się pewnie nie powtórzy za naszego życia, tj. wzrost wynagrodzeń 2-3x i cen mieszkań 3-4x. Nie da się też tego przewidzieć, wbrew opiniom co niektórych moich zarozumiałych rówieśników, zwłaszcza królów życia z IT.

Czy za 10 lat przeciętny wykopek będzie zarabiał 10-15k na łapę, a mieszkania będą śmigać po 50-60k z metra? być może.

A być może nie. Może akurat dziś wchodzący na rynek ludzie nie trafią na +20% do pensji co roku, tylko trafią na +1% albo +0% przez kilka lat. Co wtedy? Czy te mądrości pt. "ja kupiłem mieszkanie na kredyt i spłaciłem przed 30, jestem programistą30k" też znajdą zastosowanie? Trzeba by się było spytać ludzi, którzy kupowali w 2007-2008 np. Oni finalnie też wyszli na swoje, ale zakładając, że kupowali pierwsze mieszkanie koło 26-27 roku życia, to do 33 roku to mieszkanie traciło na wartości (tak, nominalnie też), a ich pensje rosły, ale symbolicznie. Więc taki 33-letni gostek w 2014 to był w kompletnej dupie.

No, ale wykop raczej nie jest targetem 43-45 letnich ludzi i mało ich historii można tu poznać (a jak już, to najczęściej są programiści). Królują za to 30+latkowie programiści, których pensje wzrosły 10x w kilka lat, a mieszkania podrożały o 400%. Ale podejrzewam, że to sytuacja unikatowa i za naszego życia być może się już nie powtórzy. No chyba, że wierzycie, że w PL pensje będą się podwajać co dekadę, ale wtedy szybko przegonimy większość tkwiącej w stagnacji EU, a w taki scenariusz to ja nie wierzę. Podobnie jak i w mieszkania w Warszawie droższe, niż w Monachium (nominalnie, bo jak @del855 liczył, w odniesieniu do zarobków te dwa miasta są na prawie identycznym poziomie dostępności klitek).

#nieruchomosci #gownowpis
  • 17
@Yuri_Yslin: Też tak myślę. Historia dzieje się na naszych oczach, zwróć też uwagę na te pewność w wypowiedziach ludzi że obecna sytuacja i dynamika się utrzyma. Moim zdaniem ignorancja i ogólnikowość ludzka.