Wpis z mikrobloga

Rok 2009, Rok 2010

Zielone światło dla potencjalnej budowy zapalił zamówiony przez rząd Donalda Tuska specjalny raport "Koncepcja lotniska centralnego dla Polski - prace analityczne". Sporządziło go konsorcjum, na którego czele stanęła firma doradcza PricewaterhouseCoopers. Prace nad dokumentem rozpoczęły się w październiku 2009 r.

Polecam ten raport wszystkim przeciwnikom tej inwestycji ze względu na zagarnięcie przez PiS tego projektu, jako swojego, co jest nieprawdą.
Antypatia do PiSu jest zrozumiała, ale są ważniejsze rzeczy niż niechęć polityczna.
Link do Raportu

Budowa Centralnego Portu Lotniczego pozwoli na lepszą ochronę Polski przed sytuacją, w której jej rynek usług lotniczych mógłby zostać zdominowany przez wielkie porty tranzytowe powstające w sąsiadujących krajach (w szczególności przez nowopowstający port lotniczy Berlin Brandenburg International). Dzięki dobrym połączeniom z innymi środkami transportu (przede wszystkim autostradami i szybką koleją), zoptymalizowanemu i nowoczesnemu projektowi oraz układowi portu lotniczego, a także dzięki zakresowi usług oferowanych przez przewoźników sieciowych, lotnisko to będzie stanowić doskonałą alternatywę zarówno dla obywateli Polski jak i w pewnym stopniu dla obywateli innych krajów (np. Białorusi). W przeciwieństwie to Portu Lotniczego WAW, lokalizacja Centralnego Portu Lotniczego
pozwala na utworzenie połączeń z zachodnimi i południowymi częściami Polski za pomocą szybkiej kolei i/lub transportu drogowego. Ponadto, połączenie z Warszawą, która w dalszym ciągu będzie największym rynkiem dla połączeń lotniczych, pozostaje niemniej atrakcyjne. W przypadku, gdy Centralny Port Lotniczy będzie dostarczać pasażerom oraz liniom lotniczym usług wysokiej jakości, opisany na początku tego akapitu potencjalny efekt kanibalizacji zostanie zredukowany.

Rozbudowany Port Lotniczy WAW nie może zostać zoptymalizowany do takiego poziomu jak Centralny Port Lotniczy, a co za tym idzie, nie będzie w stanie zapewnić takiej samej ochrony przed konkurencją napływającą ze strony innych portów.

Budowa nowego centralnego port lotniczego w Polsce (CPL) jest wariantem bardziej korzystnym dla rozwoju polskiego sektora przewozów lotniczych. Ten wariant jest też bardziej atrakcyjny finansowo, niż realizacja/wdrażanie planu rozbudowy istniejącego Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Wszystkie brane pod uwagę kryteria wskazują na przewagę wariantu budowy CPL nad wariantem rozbudowy lotniska WAW.

W kwestii redukcji hałasu, lokalizacja CPL na wiejskim obszarze oraz niewielka uciążliwość nadmiernego hałasu dla okolicznych mieszkańców jest bardzo korzystna. Dla porównania, nieduża odległość między portem WAW a centrum miasta i uciążliwy hałas dochodzący do gęsto zaludnionych obszarów jest poważnym problemem. Aby ograniczyć nadmierny hałas generowany przez lotnisko, określony został zbiór reguł, których zastosowanie w porcie WAW ograniczyło liczbę dziennych operacji lotniczych do 572 i ograniczyło liczbę przylotów i odlotów w godzinach od 22:00 do 06:00 do około 40 operacji.

Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione powyżej kryteria, konsorcjum rekomenduje budowę nowego centralnego portu lotniczego (CPL) zamiast kompleksowej rozbudowy istniejących obiektów portu lotniczego WAW.

Lotnisko w Warszawie jest obecnie jedynym lotniskiem w Polsce, które posiada odpowiednią infrastrukturę towarową po stronie „landside” (tj. terminal towarowy, przestrzeń magazynową i obiekty specjalistyczne) w wystarczającym zakresie, by móc obsłużyć wysoki poziom regularnych przewozów towarowych i specjalistycznych. Niemniej jednak należy zauważyć, że istnieje opinia, że przeładunek i procedury celne na lotnisku w Warszawie są wysoce niewydajne, co stanowi jeden z powodów względnie słabszej pozycji lotniska w stosunku do innych lotnisk w Europie Środkowo-Wschodniej, jak Praga czy Budapeszt. Na innych polskich lotniskach brak albo przestrzeni magazynowej, zdolności obsługi przewozu
towarów lub posiadają one niewystarczającą infrastrukturę specjalistyczną i nie są wstanie obsługiwać operacji cargo na dużą skalę.

#cpk #polityka #sejm #transport #infrastruktura #polska #gruparatowaniapoziomu
Wynoszony - Rok 2009, Rok 2010

Zielone światło dla potencjalnej budowy zapalił zamów...

źródło: Screenshot 2024-01-20 at 20.24.32

Pobierz
  • 4
  • 2
@Wynoszony:
Ponieważ budowa Centralnego Portu Lotniczego planowana jest w odległości ok. 35km od centrum Warszawy, wewnątrz trójkąta utworzonego przez miejscowości Błonie, Teresin oraz Żyrardów, konieczne będzie utworzenie połączeń z istniejącą infrastrukturą drogową oraz kolejową w celu zapewnienia jak najlepszej komunikacji z Warszawą.

Obecne plany związane z CPK powielają te lokalizacje. :)
Wynoszony - @Wynoszony:
Ponieważ budowa Centralnego Portu Lotniczego planowana jest w...

źródło: Screenshot 2024-01-20 at 20.37.46

Pobierz
  • 1
Planowano Centralny Port Lotniczy przy takich warunkach:

W 2010 r. polskie porty lotnicze osiągnęły dobre wyniki swojej działalności. Obsłużyły łącznie 20,7 mln pasażerów.

Obecnie to wygląda tak:

Ponad 50 mln pasażerów obsłużyły polskie lotniska w 2023 r. Na rekord wszech czasów zapracowały porty regionalne, z Krakowem na czele, oraz Modlin.
  • 1
Prognoza poziomu natężenia ruchu wskazuje na to, że w przypadku nie ograniczenia działalności lotniska WAW, lotnisko CPL nie będzie w stanie przyciągnąć więcej niż 4,5 mln pasażerów (scenariusz optymistyczny). Jest to spowodowane tym, że pasażerowie/linie lotnicze zawsze wybierać będą najbardziej dogodnie usytuowane lotnisko, a takim wciąż pozostaje port lotniczy WAW, przynajmniej w odniesieniu do rynku warszawskiego. Skutkiem tego, współistnienie dwóch nieograniczonych w działalności portów lotniczych w okolicach Warszawy nie jest optymalnym rozwiązaniem.
Polecam ten raport wszystkim przeciwnikom


@Wynoszony: Gdy o tym mówili, chyba jeszcze gile pod nosem nosiłeś.

Przeciwników jest wielu, gdyż realizacja była na wzór elektrowni w Ostrołęce.
Bez pomysłu, na wariackich papierach i po to, aby nabić kabzę kolesiom, a nic nie budować.
Poznałem projekt "szprych" kolejowych i takiego partactwa nawet za PRLu nie było, a bywały też poronione pomysły.