Wpis z mikrobloga

@lhotse89: no to się zastanów. Będąc pasażerem jaką opcję lotu z Wrocławia do Nowego Jorku wybierzesz:
Wrocław - Monachium/CPK - NY, czy
Wrocław - Okęcie - transfer do Radomia - Radom - NY

Lecąc transferem na jednym bilecie nie interesuje cię bagaż, więc takie same transfery osobnym transportem musi zrobić linia lotnicza. No chyba, że lepiej Ci jest odbierać bagaż na Okęciu i potem odprawiać go ponownie w Radomiu.

Jakie rozwiązanie
@lhotse89: no ale Okęcie nie będzie w stanie obsłużyć lotów we wszystkie strony, więc część z nich będzie musiała być obsługiwana przez Modlin/Radom.

Clue CPK jest właśnie taki, żeby nie było potrzeby latać przez IST, MUC, AMS czy CDG. Żeby rozwijać naszą gospodarkę, a nie państw ościennych. Jeśli będzie CPK to LOT będzie w stanie być tańszy niż konkurencja, a może nawet odpadnie przesiadka - bo na lotnisko będziesz w stanie
@rosomak94: no nie, bo idea jest taka:

na Modlin i Radom trafia ruch cargo, ruch czarterowy, tanie linie, na Okęciu zostają tradycyjni przewoźnicy i linie biznesowe


Więc wszelkie dalekodystansowe połączenia (tam gdzie jest największy tranzyt) zostają na Okęciu. Tak samo jak British Airways trzyma główną siatkę z Heathrow (i tam prowadzi transfery), a nie każe dojeżdżać na Stansted.
@lhotse89: spora część cargo jest wożona w rejsowych samolotach długodystansowych. Dedykowane lotniska cargo to najczęściej huby konkretnych przewoźników (np. LEJ).

Heatrow ma większą powierzchnię od WAW, no i przede wszystkim dwa niezależne pasy bez restrykcji godzinowych w prowadzeniu operacji lotniczych.

Jestem zdania, że jeśli Okęcie miało by zostać aktywne, to tylko po likwidacji krótszego pasa i ograniczeniu lotów do minimum (HEAD, LPR + cywilne a'la LCY). Optymalnie powinno być zlikwidowane. Radom
@rosomak94: Ale nie porównujmy Heathrow do Okęcia, bo to trochę inna liga. Okęcie rozwijając się dynamicznie nawet za kilkanaście lat nie będzie w połowie tak wielkie, jak Heathrow. Jak chcesz porównywać powierzchnię, to proszę:
Gatwick: 1 droga startowa, 674 ha - 40 mln pasażerów rocznie
Palma de Mallorca: 2 równoległe, 630 ha - 30 mln pasażerów rocznie
Okęcie: 2 przecinające się, 834 ha (już teraz, bez potencjalnej rozbudowy)

Heahtrow ma podobne
@lhotse89: Ale my aspirujemy do bycia Heatrow. Porównaj sobie rozplanowanie obszaru lotniska. LHR jest dużo bardziej zwarte, a jego powierzchnia jest 50% większa. Na WAW duża część lotniska to łąka bez szans na sensowne jej wykorzystanie. Zwiększenie przepustowości Okęcia wymagało by wyburzenia większości obiektów i postawienia ich na nowo. Nie powierzchnia lotniska obsługuje samoloty, a dostępne rękawy. Na Okęciu jest ich bodaj 25. Ile ma ich Heatrow czy Gatwick? Majorka to
@rosomak94:

@lhotse89: Ale my aspirujemy do bycia Heatrow. Porównaj sobie rozplanowanie obszaru lotniska. LHR jest dużo bardziej zwarte, a jego powierzchnia jest 50% większa. Na WAW duża część lotniska to łąka bez szans na sensowne jej wykorzystanie. Zwiększenie przepustowości Okęcia wymagało by wyburzenia większości obiektów i postawienia ich na nowo. Nie powierzchnia lotniska obsługuje samoloty, a dostępne rękawy. Na Okęciu jest ich bodaj 25. Ile ma ich Heatrow czy Gatwick?
@lhotse89: czyli pakujemy kasę w lotnisko w centrum miasta, z jednym pasem zamiast zrobić lotnisko od podstaw przy podobnych kosztach. Przypominam, że CPK ma być budowane w partnerstwie publiczno - prywatnym, także środki nie będą pochodziły w całości z naszych podatków.
@lhotse89: czyli pakujemy kasę w lotnisko w centrum miasta, z jednym pasem zamiast zrobić lotnisko od podstaw przy podobnych kosztach. Przypominam, że CPK ma być budowane w partnerstwie publiczno - prywatnym, także środki nie będą pochodziły w całości z naszych podatków.


@rosomak94: nie, czyli pakujemy parę miliardów w istniejące lotnisko z dwoma pasami, zamiast dziesiątki czy setki miliardów w pustą łąkę. Szczerze mówiąc jestem w szoku, że takie zachowawczce i