Wpis z mikrobloga

Jeśli jadący normalnie samochód ma moc - pewnie z 15 kW, a silnik przekształca jedynie 40% energii benzyny w ruch - to czy to znaczy że chłodnica (i silnik) to grzejnik o mocy 20 kW?

I przy okazji - jeśli nagrzewnica wnętrza ma pewnie z 4 kW - to znaczy, ze w przypadku awarii ukł chłodzenia jej włącznie niewiele pomoże?

#motoryzacja #samochody #mechanika #fizyka #termodynamika
  • 10
  • Odpowiedz
Jeśli jadący normalnie samochód ma moc - pewnie z 15 kW


@7160: a to nie jest przypadkiem już moc przekazywana na koła? I zakładając sprawność 40%, żeby wygenerować te 15 kW mocy mechanicznej trzeba spalać ~40 kW paliwa?
  • Odpowiedz
via Wykop
  • 0
@Noniusz: Całkiem mozliwe - kolektor ma powierzchnie pewnie 1/4 chłodnicy, ale temperaturę kilkaset stopni, potem tłumiki - o temperaturze podobnej do chłodnicy.
  • Odpowiedz
via Wykop
  • 2
@Noniusz: 1 litr paliwa to ok 10 kWh energii. Jadący samochód przez godzinę wciągnie z 6 kW - z tego

Wat - w jedną sekundę 1 Dżul, w godzinę 3600 Dzuli. Dzul - to 1 Niuton na 1 metr. Czyli w godzinę ma przesunąć 3600 Niutonów o 1 metr, lub 3,6 Niutonów o 1km. Lub 0,3 N o 100 km. 10 kW to 3000 Niutonów przez 100 km.

Niuton to siła
  • Odpowiedz
to znaczy, ze w przypadku awarii ukł chłodzenia jej włącznie niewiele pomoże?


@7160: nie wiem ale w tzw. gruzach pomaga zbijać temperaturę płynu chłodzącego,
wskazówka leci w górę -> włączamy nawiew gorąca na max -> wskazówka spada
mam tam wielu znajomych co mają wyżyłowane silniki do pałowania na torze i takie "zbijanie" temperatury to standardowa procedura przy problemach z chłodzeniem
  • Odpowiedz
jeśli nagrzewnica wnętrza ma pewnie z 4 kW


@7160: Wg. mnie więcej. W normalnym samochodzie segmentu E myślę, że ta wartość jest bliższa 10KW. Samochód to radiator o powierzchni 15m2, który musi zapewnić utrzymać temperaturę w kabinie przy -20 stopniach na dworze i prędkości minimum 140kmh.

Dzul - to 1 Niuton na 1 metr


@7160: 1 Dżul = 1 Niuton razy 1 metr

Czyli w godzinę ma przesunąć 3600 Niutonów
  • Odpowiedz