Wpis z mikrobloga

Jestem po około 8 godzinach i chciałbym trochę ponarzekać, bo jestem wkurzony na tę grę.
Dla kontekstu, jestem wielkim fanem pierwszych części, aktywnym graczem papierowych RPGów i niedzielnym graczem komputerowym.

Prawdopodobnie najgorsza praca kamery jaką spotkałem w swojej karierze gracza. Nawigowanie w świecie to ciągła walka z materią. Z płaskim terenem kamera jeszcze by sobie dała radę, ale lokacje często są budowane w pionie, czasami nawet wielopoziomowe. Walka w kilkupoziomowym lochu, w którym wrogowie rażą w Twoją drużynę z najwyższego poziomu to UXowa katastrofa, która nie powinna przejść testów akceptacyjnych.

Kamera nieustannie zasłania istotne elementy otoczenia, więc trzeba nią kręcić, co wywołuje efekt zagubienia potęgowany przez labiryntowy projekt lokacji.

Kamera jest za nisko i nie da się jej bardziej oddalić, widzę mniej więcej tyle świata ile w pierwszym BG w rozdzielczości 1024x768.

Lokacje są według mnie źle zaprojektowane, niewspółmiernie do ograniczeń technicznych wynikających z działania kamery.

Lokacje są nieczytelne, często jest nieoczywiste gdzie wejść można, a gdzie nie.

Gra w bardzo nieprzyjemny sposób zmusza do lizania ścian. Nie da się się podświetlić interaktywnych elementów w lokacji, a tych jest dużo, więc jeździsz kursorem po lokacji i liżesz każdy piksel, żeby sprawdzić, czy możesz z nim coś zrobić. Nie da się też wyświetlić imion postaci w scenie, więc musisz przejechać po każdej kursorem, żeby się dowiedzieć kto jest kim.

W przypadku stołu gęsto zastawionego przedmiotami muszę klikać na każdy z tych przedmiotów osobno. Dlaczego nie wystarczy jeden klik na stół, żeby zebrać wszystkie przedmioty na stole, tak jak przy skrzyniach?

Nie przepadam za walką w papierowym D&D, w którym ze względu na powolne tempo większe potyczki mogą trwać kilka godzin. Na szczęście dobry mistrz gry i dobrzy gracze są w stanie ubarwić walki ciekawymi opisami. W BG3 walki są równie powolne, ale zamiast ciekawych opisów są figurki na planszy machające mieczem. Garstka mobów, z którymi chciałbym się uporać w kilkanaście sekund oznacza kilka minut wyjęte z życia. Tęsknię za aktywną pauzą. I dlaczego te animacje trwają tak długo?

Bałagan w ekwipunku, jak w prawie każdej grze. Utknąłem w jednym pomieszczeniu, bo żeby z niego wyjść musiałem założyć jeden z przedmiotów, które miałem. Znalezienie go sporo mi zajęło.

Moja 4-osobowa drużyna składa się z 2 magów, czarownika i kleryka. Nie spotkałem nikogo innego, kogo mogę dołączyć do drużyny. Gdzie tu balans?

Dlaczego moje 1-poziomowe postaci na start wyposażone są w zwój wskrzeszania, który jest bardzo potężną magią, trudno dostępną?

Każda postać w drużynie zachowuje się/rozmawia jakby miała już 15 poziom. Tak samo traktuje moją drużynę prawie każdy NPC. Czy progres postaci to tylko cyfry w tabelkach?

Kwestia wyboru genitaliów i braku wyboru płci postaci. Jakie to ma uzasadnienie w świecie gry? W Cyberpunku miało to sens, ale tutaj?

Sceny dialogowe są średnio zagrane i słabo wyreżyserowane, co zapewne jest spowodowane ich ilością. Już wolę przeczytać kawał tekstu w okienku dialogowym niż oglądać coś słabego, przynajmniej szybciej bym przez nie przeszedł.

Mam też zastrzeżenia co do przedstawionej interpretacji Faerunu, ale to już czysto subiektywne, więc zostawmy to.

Jak na razie historia mnie nie zaciekawiła, żadnej postaci nie polubiłem, wkurza mnie, że gra w wielu momentach nie szanuje mojego czasu. Nie wiem, czy chcę inwestować w nią więcej czasu. Wszędzie widzę zachwyty. Czy tylko ja mam takie zastrzeżenia?

#baldursgate3
  • 11
@tulus: Chyba tylko Ty xD wiesz że kamerą się steruje na wsadzie + q i e, no i pomocniczo myszka, nie? Moim zdaniem kamera jest idealna, więc nie wiem szczerze mówiąc o co Ci chodzi, fakt, że różowa nie ogarnia jak gramy, ale ona w gierki za bardzo nie gra xD "Dlaczego moje 1-poziomowe postaci na start wyposażone są w zwój wskrzeszania, który jest bardzo potężną magią, trudno dostępną?" żeby było
Pozwole sobie skomentowac :)

Prawdopodobnie najgorsza praca kamery jaką spotkałem w swojej karierze gracza


Kamera jest za nisko i nie da się jej bardziej oddalić, widzę mniej więcej tyle świata ile w pierwszym BG w rozdzielczości 1024x768.

@tulus: pelna zgoda, moge z tym zyc, nie dam za to 0/10 ale irytuje

Gra w bardzo nieprzyjemny sposób zmusza do lizania ścian. Nie da się się podświetlić interaktywnych elementów w lokacji

a lewy
@3mortis @programista15cm @Massiv
Steruję kamerą ręcznie wsadem. Nadal jest tragedia.
ALT dodaje etykiety przy przedmiotach, ale nie podświetla innych elementów interaktywnych. Ja tych etykiet nie nawet nie potrzebuję, chciałbym tylko wiedzieć, w co mogę kliknąć, a co jest tylko dekoracją bez macania myszką.

Po prostu bardzo cenię swój czas i wiele moich zarzutów dotyczy jałowych czynności, które nic nie wnoszą, jak macanie lokacji myszką przeklikiwanie się po ekwipunku, czekanie aż skończą się
Chyba tylko Ty xD wiesz że kamerą się steruje na wsadzie + q i e, no i pomocniczo myszka, nie? Moim zdaniem kamera jest idealna, więc nie wiem szczerze mówiąc o co Ci chodzi


@Massiv: No z tym idealnie to przesadzacie, czesto postac stojaca wyzej generuje podloge wiec zaslania dol, cala druzyna stoi w pomieszczeniu a ja nadal widze jego dach, dlaczego nie ma wyboru wysokosci jak w xcomach itp
Zasieg
chociaz przyznaje ze dziwi mnie czemu podswietla przedmioty wybiorczo


@3mortis: LOOL. Podswietla to co zauwazyla Twoja postac. To czego nie zauwazyla nie jest podswietlone, bo nikt o tym nie wie.

Po prostu bardzo cenię swój czas i wiele moich zarzutów dotyczy jałowych czynności,


@tulus: to ma prowokowac do przygladania sie.

Ogolnie kamere sie obsluguje pokretlem myszki i wsadem. I jest git. Przyblizasz, oddalasz, obrasz, przygladasz sie albo cos z lotu
@3mortis: No ja domyślnie używam głównie wsadu wiec ten lock o którym mówisz u mnie nie działa i z tego co kojarzę to możesz zwyczajnie portret zaznaczyc i też działa xD arcydruida i karlach jeszcze nie spotkałem, ale wampir to nie wampir, tylko pomiot, żywiony robakami i szurami całe życie więc 1 lvl można wybaczyć xd shadow ma zanik pamięci więc tak samo można wybaczyć, gale stracił moc, tylko jaszczurka nie
LOOL. Podswietla to co zauwazyla Twoja postac. To czego nie zauwazyla nie jest podswietlone, bo nikt o tym nie wie.


@programista15cm: nie, nie o tym pisalem, podswietla dane grupy rzeczy, to nie tak ze klikniesz i nagle masz pol ekranu zawalone rzeczami pokroju stol, skrzynia, widelec itp nie podswietla rzeczy ktore generalnie mnie nie interesuja, ale kolega pisal o podnoszeniu zastawy ze stolu no to wtedy faktycznie alt nie pomaga bo
@3mortis: mylisz to co pisałem z tym co cytowałem xd

@tulus Pograłem wczoraj trochę i tak jak myślałem, problemu z kamerą nie ma, tylko nie umiecie jej używać xD Jak ktoś stoi poziom wyżej/niżej to dwa razy klikasz na jego portret u góry (tam gdzie kolejka inicjatywy) i was przenosi na jego poziom xd
Pograłem wczoraj trochę i tak jak myślałem, problemu z kamerą nie ma, tylko nie umiecie jej używać xD


@Massiv: a no tak "git gut" :P
Jasne ze im wiecej godzin tym bardziej czlowiek uczy sie jej obslugi ale sa takie gry gdzie wchodzilem jak maslo i nie mialem zadnych problemow i jest BG3 gdzie to ja jestem problemem bo powinienem wiedziec jak jej uzywac. No ok ale sa gry w ktorych
@3mortis: No dobra, a przyznaj się czy samouczek włączyłeś na starcie gry, czy stwierdziłeś, że po co, skoro umiem w gierki? xD Bo tam o kamerze taktycznej było na 100%