Wpis z mikrobloga

@Ganja-Man:

wal napedowy to jest czesc ktora przekazuje naped w samochodach z tylnym napedem (lub 4x4) z przodu silnika do dyferencjalu (lub mostu) tylnej osi.
to co przekazuje naped z dyferencjalu do poszczegolnych kol nazywa sie polosiami

a odpowiadajac na pytanie to musiala sie poluzowac albo odpasc sruba ktora trzyma piaste na polosi (a mowiac dokladniej to na przegubie napedowym)
@Ganja-Man: tam nic nie odpadło, to jest nacięcie służące do ustalenia nakrętki centralnej - ona ma kołnierz, który w to nacięcie się wbija i dzięki temu nakrętka jest zabezpieczona. W niektórych samochodach jest to rozwiązane przez zawleczkę, wtedy końcówka półosi zamiast nacięcia ma zębaty kołnierz blopkujący zawleczkę.
półoś to nie wał.


@RobinSchudl: @Ganja-Man tak na prawdę, technicznie rzecz biorąc, "półoś" to nie jest prawidłowa nazwa tego elementu chociaż tak się zwyczajowo mówi. Z definicji oś nie przenosi momentu napędowego, a wał tak.
Po angielsku nazywa się to driveshaft, a po niemiecku Antriebswelle - w obu przypadkach w dosłownym tłumaczeniu "wał napędowy".