Wpis z mikrobloga

Wiele ludzi obawia się o długość życia baterii elektryka. W przypadku Tesli wygląda to tak:

- Model S/Model X - 8 lat lub 240 000 km w zależności od tego, co nastąpi wcześniej, przy zachowaniu min. 70% pojemności baterii przez cały okres gwarancji.
- Model 3/Y Rear-Wheel Drive - 8 lat lub 160 000 km w zależności od tego, co nastąpi wcześniej, przy zachowaniu min. 70% pojemności baterii przez cały okres gwarancji.
- Model 3/Y Long Range & Model 3/Y Performance - 8 lat lub 192 000 km w zależności od tego, co nastąpi wcześniej, przy zachowaniu min. 70% pojemności baterii przez cały okres gwarancji.

Praktyka jednak pokazuje, że minumum 70% jest wartością bardzo pesymistyczną, gdyż przykładowo Modele S/X po 320tys km mają średnią pojemność baterii nadal wynoszącą 90%.

Dla Modelu S/X - 240 000 km na 8 lat, to daje 30 000 km rocznie, czyli średnio 82km dziennie. Na to jest gwarancja.
Model 3/Y RWD - 160 000 km na 8 lat, to daje 20 000 km rocznie, czyli średnio 55km dziennie. Na to jest gwarancja.
Model 3/Y LongRange/Performance - 192 000 km na 8 lat, to daje 24 000 km rocznie, czyli średnio 65km dziennie. Na to jest gwarancja.

Wymiana baterii jest droga? Owszem nie jest tania. Obecnie wg. Elektrowóz, koszt baterii dla Tesli Model 3 LR to 109 928,08 zł. Pamiętajmy jednak, że wymiana jest darmowa w ramach gwarancji przez 8 lat (lub limit kilometrów). Pytanie więc nie powinno brzmieć ile kosztuje wymiana baterii, tylko ile będzie kosztować wymiana baterii za 8 lat [wykres - klik], a wiele wskazuje na to, że koszt nowej baterii będzie co najmniej 2 razy mniejszy, zakładając, że zostanie podłączona bateria tej samej pojemności. W praktyce jednak parametry auta (w tym zasięg) po takiej wymianie ulegną poprawie nawet względem parametrów tego samego z momentu zakupu.

Dlaczego? Jest bardzo mało prawdopodobne, że baterie za 8 lat będą ważyły więcej lub tyle samo. Oczekiwane są wzroty wydajności baterii i większa pojemność w przeliczeniu na kg masy baterii. Lżejsza bateriia == większy zasięg.

Dodatkowo wiele osób zapomina, że bateria o pojemności mniejszej niż 70% dalej ma swoją rynkową wartość. To nie jest tak, że jest ona bezwartościowa. Nadal ma ona w sobie wszystkie minerały potrzebne do budowy nowej baterii. Owe minerały nie wyparowują z baterii, a jedynie ich struktura się degraduje. Recykling pozwala odzyskać ponad 95% (dane z pamięci) minerałów z baterii. Ponadto... taniej jest zrecyklingować baterię, niż wozić przez pół świata surowe materiały, które najpierw trzeba wydobyć i zrafinować,

Zanim jednak bateria trafi do recyklingu, czekać będzie ją drugie życie, np. w projektach magazynów energii. W aucie robi Ci bardzo dużą różnicę, że wozisz baterię o pojemnośc zaledwie 80%, bowiem w teorii wozisz 20% wagi baterii niepotrzebnie, zwiększając zużycie energii. Ten fakt nie ma jednak tak dużego znaczenia, w przypadku stacjonarnych magazynów energii. Owszem... magazyn będzie musiał być trochę większy, ale to nie jest aż taki duży problem.

Innymi słowy, nie taki diabeł straszny jak go malują. Moim zdaniem strach przed zbyt szybko zużywającą się baterią wynika z doświadczenia ludzi z innymi bateriami - bateriami telefonów, a prawda jest taka, że nie jest w interesie producenta telefonu dbać o żywotność twojej baterii, bowiem mając kiepską baterię jest większa sznasa, że kupisz nowy telefon po roku czy dwóch. Auta mają dużo większą żywotność a i cykl życia baterii

Zapraszam do dyskusji :)

#tesla #elonmusk #samochody #samochodyelektryczne #technologia
anonimowy_programista - Wiele ludzi obawia się o długość życia baterii elektryka. W p...

źródło: comment_1673701920srzBzFbjwozsoKIUcAHrBQ.jpg

Pobierz
  • 9
pod względem baterii nio jest najlepsze z możliwością wynajmu i ich wymiany jeśli potrzebujemy większą w dłuższą trasę ( ͡º ͜ʖ͡º) ciekawe czy Tesla coś takiego planuje


@Uncontrollable24: rozwiązanie NIO jest bezsensu. Oto wady takiego rozwiązania:

- rynek nadal zmaga się z dostępnością baterii na rynku. NIO zamiast umieszczać je wszystkie w samochodach, musi je trzymać w automatycznych stacjach ładowania. Mógłby wyprodukować np. 30-50% więcej aut
Dodatkowo wiele osób zapomina, że bateria o pojemności mniejszej niż 70% dalej ma swoją rynkową wartość


@anonimowy_programista: Której nigdy w portfelu nie zobaczysz bo warunkiem zakupu nowej baterii jest oddanie starej ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Co do Nio to dodałbym, że sporym problemem będzie tam nieprzewidywalność tego co się dostanie przy wymianie. Jedziesz w trasę i nigdy nie wiesz czy zamiast baterii sprawnej w 100% nie dostaniesz
@anonimowy_programista: jak się ma zasięg pierwszej wyprodukowanej Tesli S do teraźniejszych modeli?

Minęło już wspominanie 8 lat. Także ich zasięg jak na pierwotne wersje powinien być mniejszy a baterie tańsze niż 8 lat temu. Aktualne jak wspomniałeś 110k zł Przecież te samochody były wręcz nowością i ich zaporowa cena wynikała z braku dużej skali produkcji i na tym sobie odbiła to producent.

Co w sytuacji gdy mamy zimie i pojemność baterii
jak się ma zasięg pierwszej wyprodukowanej Tesli S do teraźniejszych modeli?


@balbezaur: najmniejszy akumulator jaki był z Teslą sprzedawany to 40 kwh (obecnie największy to 100 kwh):

https://pl.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Dane_techniczne - masz też tam informacje na temat gwarancji i limitu kilometrów.

Co w sytuacji gdy mamy zimie i pojemność baterii spada?


Może by tak warto było zapytać Norwegów, którzy raczej mają zimno cały rok? :) (BEV na wykresie to bateryjne elektryki :) )
anonimowyprogramista - > jak się ma zasięg pierwszej wyprodukowanej Tesli S do teraźn...

źródło: comment_1673720003Bqwcki4lcAFknbszZPDQ0l.jpg

Pobierz
@balbezaur:

Wciąż uważam że za wcześnie na samochody elektryczne. Mają zbyt duża masę która powoduje że ich zasięg jest już naprawdę obiecujący ale pomimo pięknej sprawności silnika ciągną kule u nogi.


Elektryki, zwłaszcza Model Y, ze strukturalną baterią wcale nie jest taki ciężki... bowiem dzięki temu, że bateria stanowi strukturalną część auta, można odchudzić inne jego części.

Zastanawiałem się, który samochód porównać do Modelu Y.... w internecie często porównują go do
anonimowy_programista - @balbezaur: 

 Wciąż uważam że za wcześnie na samochody elek...

źródło: comment_1673720977qu7bCkRm0j8w07SbSLL1Uj.jpg

Pobierz
@balbezaur:

Mało tego zbyt mala ilość ładowarek,


W przypadku Polski - zgadza się w 100%. W Niemczech sytuacja jest diametralnie inna. Więc jeżeli ktoś jeździ w dłuższe trasy i musi liczyć na szybkie ładowarki.. to w Polsce będzie miał jeszcze problem. Natomiast jeżeli ktoś dzień w dzień robi powiedzmy 200-300km ale nie więcej... to w praktyce może z publicznych ładowarek nigdy nie korzystać, codziennie wyjażdżać z pełną baterią z domu i
@anonimowy_programista: zimą chodziło mi o panele fotovoltaiczne. Nie produkują prądu. Nie zużywam na bieżąco tego co produkuje bo w sumie nic nie produkuje. Mówisz żeby ładować nocą. To jest turbo nieekologiczne. 100% z węgla prądu. Chodzi o to żeby ładować w dzień podczas produkcji bieżącej gdzie straty wynoszą 0%. I aż +20% wydajności z samego slonca.

Ja wiesz mam gdzieś taryfe bo jak ma być Eko to muszą być panele Fotowoltaiczne.