Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 21/???
#dziendobry #lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #smiglowce
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny

Sikorsky S-69/XH-59

Experymentalny helikopter z wirnikami położonymi współosiowo (układ Kamova) opracowany przez Sikorsky Aircraft przy finansowaniu US Army oraz NASA jako demonstrator systemu Advancing Blade Concept (Koncepcja Łopat Postępujących) – przy dużych prędkościach łopaty odchodzące były odciążane i większość obciążenia była podtrzymywana przez łopaty nacierające obu wirników. Eliminowało to efekt przeciągnięcia na łopatach odchodzących, jak również nie były wymagane dodatkowe skrzydła do dużych prędkości i poprawy zwrotności oraz stosowanie tylnego wirnika zapobiegającego momentowi obrotowemu. Ciąg zapewniały dwa silniki turboodrzutowe, dzięki czemu wirniki główne służyły jedynie do zapewnienia siły nośnej – ze wględu na zastosowany układ umożliwiło to również zmiejszenie ich średnicy. Pierwszy lot odbył się 23 lipca 1973 roku. Niespełna miesiąc później, 24 sierpnia uległ on wypadkowi spowodowanym niespodziewanym siłom na wirnikach i braku dostatecznej kontroli. Płatowiec został przerobiony na model to testów aerodynamicznych w tunelu. Został zbudowany rugi egzemplarz, który oblatano 21 lipca 1975r. Pomimo bardzo dobrych osiągów na niekorzyść projektu przemawiały poziom wibracji oraz wysokie zużycie paliwa. Po zakończeniu programu testowego w 1981r. zaproponowano wprowadzenie szeregu zmian m.in. mocniejszych silników do napędzania wirników oraz odejście od bocznych silników odrzutowych na rzecz śmigła w układzie pchającym mającego znajdować się na końcu ogona. Proponowany program nie przeszedł do etapu realizacji ze wględu na odmowe poniesienia części kosztów przez Sikorsky Aircraft. Sama technologia ABC została użyta w późniejszych projektach takich jak X2 i S-97.

Podstawowe dane techniczne (S-69):

Załoga: 2
Długość: 12.42m
Wysokość: 4.01m
Średnica głównego wirnika: 10.97m
Powierzchnia nośna: 189m2
MTOW: 4990kg
Napęd: 1x Pratt & Whitney Canada PT6T-3 1825hp (1361kW) – silnik turbowałowy
2x Pratt & Whitney J60-P-3A 13kN (1326kg) ciągu – silniki turboodrzutowe
Vmax: 487km/h | 263kts
Pułap: 4572m | 15000ft
7600m | 25000ft – z użyciem silników odrzutowych
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: comment_1667797723JHcDK7ZUmIe8M5yUGx80c1.jpg

Pobierz
  • 7
  • Odpowiedz