Wpis z mikrobloga

Mirki mam chyba rozwiązanie w końcu odwiecznej zagdki przy najprostrzej działalności na zasadach ogólnych bez rozliczenia vat, odnośnie tzw. różnych bieżących zestawień przychodowych gł. sprzedaży i kosztowych wydatków VS rachunki na konsumentów..

1. Podstawowy błąd chyba w we wszystkich wpisach w internecie, NIE odróżnia sie ewidencji sprzedaży od dziennego zestawienia sprzedaży znanej z dawnego paragrafu 19 rozporządzenia..

to zupełnie różne rzeczy, dzienne zestawienie nie daje żadnych uproszczeń wpłat bez rachunków i tak trzeba ich zsumowanie wpisywać do księgi przychodów. ALE już ewidencja sprzedaży która może być prowadzona na zasadach jakby rozliczanie było przez biuro rachunkowe umożliwia jednen wpis podsumuwujący w księdze przychodów, nawet jak nie ma współpracy z biurem rachunkowym.. na dole podam linki

2. Drugi mit nie trzeba do tego miec biura rachunkowego, może tak robić mając firme wielozakładową lub wybierając taką formę rozliczeń jeżeli jest sprzedaż także nie tylko i wyłącznie na fakturach

3. Te dwa punkty trzeba odrożnić od zestawień samych faktur, zwykła firma może robić TYLKO dzienne zestawienie faktur w jednej rubryce na następny dzień I NIC WIECEJ, żadne inne zestawienia miesięczne faktur nie są możliwe

chociaż w necie pisze się że to jest dopuszczalne np https://www.goldenline.pl/grupy/Przedsiebiorcy_biznesmeni/podatki-i-prawo-podatkowe/kpir-zasady-ksiegowania,3095630/

Słyszałem o takiej praktyce, że niektórzy zdolni biorą wszystkie rachunki z całego miesiąca, sumują wartości tworzą dowód wewnętrzny (np zestawienie sprzedaży rachunkowej w okresie x) i jednym wpisem wpisują do KPIR ale nie polecam takiego rozwiązania. Ja robię zestawienia codziennie


i tutaj: http://www.vademecumksiegowego.pl/artykul_narzedziowa,1112,0,18594,miesieczne-zestawienie-faktur-sprzedazowych.html

TO błąd, podmioty zwolnione przedmiotowo z vat nie mogą robić takich zestawień

Zwolnienie przedmiotowe a ewidencja przychodów ze sprzedaży

W przypadku zwolnienia przedmiotowego dotyczącego wykonywanych czynności, podatnik nie ma obowiązku prowadzenia ani rejestrów VAT ani ewidencji sprzedaży dla tego podatku. Są zobowiązani jednak prowadzić ewidencję sprzedaży dla celów podatku dochodowego.

a tylko ewidencja dla celów vat umożliwia miesięczne zestawienie faktur jednym wpisem w księdze przychodów

4. Ostatnia podstawa takich zestawień to przekazanie dokumentów (faktur) do biura i ich zestawienia już po okresie rozliczeniowym, mając tylko ewidencję sprzedaży na miejscu..

ALE w praktyce to fikcja bo każde biuro robi to elektronicznie a nie papierowo wiec takie zestawienia i tak nic nie dają, zostaje przypadek gdy księgowy sam sobie robi zestawienia do 20tego miesiąca na podstawie zgromadzonych dokumentów, ale nie ma potwierdzenia że ten ostatni wyjątek jest dopuszczalny.. chociaż zmienione rozporządzenie teog nie wyklucza

5. Podstumowując bez zestawień nie mamy szans zachowania w księdze podaktowej kolejności i chronologii faktur przychodowcych i zestawień sprzedaży, w sytuacji gdy mamy np.już wpis do ewidencji sprzedaży bezrachunkowej a konsument po czasie tej zapłaty chce jednak rachuneczek..

Właściwiej jest robić zestawienia miesięczne z ewidencji sprzedaży (dzienne nie mają najmniejszego sensu) na koniec miesiąca i w tej właśnie ewidencji przy wystawionych póżniej rachunkach robić korkety.

Zdecydowanie gorzej jest jak to się robi w księdze głównej przychodów, na co nałożą się problemy z chronologią i datami kolejnymi faktur kosztowych

Ewidencja pełni wtedy fukcję zabezpieczenia np. dla kontrol że ujęło się dane kwoty przed wystawieniem faktur i daje możliwość zachowania pełnej chronologii i numeracji wszystkich dokumentów przychodowych i kosztowych nawet jak się je otrzyma nie w dniu wystawienia.

https://www.prawo.pl/biznes/przedsiebiorcy-musza-pamietac-o-ewidencjonowaniu-sprzedazy,210961.html

https://www.rp.pl/podatki/art3577961-czy-trzeba-prowadzic-ewidencje-jesli-biuro-rachunkowe-prowadzi-pkpir

Trochę nie fajna jest praktyka różnego podsumowań tych zestawień nawet w czasie sprawdzeń specjalnie w takim terminie aby nie dało sie zachować ciągłości tych zestawień i podatnik musiał zmieniać wcześniejszy sposób wpisów.

Danie dokumentów do biura do 20tego następnego miesiaca w efekcie pogarsza na kontroli sytuację firmy bo na miejscu nie ma się dowodu że robi się to na bieżąco, nawet gdy regulacje te i tak pozwalają na zestawienie miesięczne.

Przecież zawsze jest dzień zapasu na bieżące wpisy, tym bardziej gdy można jeszcze odbiorcy wystawić rachunek.

Skoro sprawdzane jest bieżące prowadzenie kwot sprzedaży i faktur, pozbycie się księgi do biura jest na niekorzyść podatnika, bo i tak ma uprawnienie do bieżącego wpisu następnego dnia i dnia sprawdzania, chyba że konsumenta już nie ma dzień wcześniej. Wiec warto w ten sposób kontrolować te wydatki a to praca firmy nie księgowego

jak chcecie napiszcie swoje uwagi odpowiem jak zajrze.. a można na tym nasiedziec się długo, tym bardziej gdy masowo jest to sprawdzane

#podatki #polska #prawo #ekonomia #firma #finanse #ksiegowosc
  • 2
@HohoHo2015: ot i dlaczego firma w Polsce może mieć problemy. Odpowiedzialność za śledzenie przepisów, szczegóły i szczególiki, rozkminy na długie strony ze względu na skomplikowane prawo :)
@Oo-oO: w sumie to nie jest jakoś mega trudne, ale praktycznie niemożliwe do wykonania w życiu codziennym aby nikt się nie doczepił, nawet jak robisz to własnym kosztem..

to jak z kanarem w tramwaju, który specjalnie krzyczy zanim tranwaj ruszy odjazd, tramwaj stoi a kanar wyłącza kasowniki i pyta się dlaczego nie skasowałeś bileciku, nawet jak masz miesięczny