Wpis z mikrobloga

Grasz w gry? Pewno nieraz musiałeś grać z oszustami, którzy używając specjalnych programów próbują uzyskać przewagę w meczach. Ale jak się ich wykrywa? Skąd gra wie, że akurat ta osoba wykorzystuje nieuczciwe praktyki? #od0dopentestera

Dawniej serwery wysyłały do wszystkich graczy te same dane. Czyli każdy komputer biorący udział w danej rozgrywce posiadał informacje o tym gdzie są inni gracze i co robią. Gra po prostu nie wyświetlała tych informacji na ekranie, jeśli nie były spełnione pewne warunki. Robiło się to ze względów wydajnościowych.
Wykorzystywały to programy do "widzenia przez ściany". Tak wpadł jeden z graczy, który streamował swoją grę w Internecie. Na swoje nieszczęście nosił okulary. Dociekliwi widzowie zauważyli, że w odbiciu jego ekranu były widoczne elementy, których w normalnej grze nie ma.
Tworzenie systemów na oszustów to delikatny balans pomiędzy prywatnością użytkowników a wykrywalnością nowych programów. Dawno temu Blizzard wysyłał do siebie tytuły innych programów uruchomionych na komputerze użytkownika. Ale ten mechanizm spotkał się z dużą falą krytyki.
Obecnie programiści skupiają się zazwyczaj nad monitorowaniem procesu gry. Bo żeby gra wyświetlała nieco więcej informacji - to trzeba zmodyfikować jej kod. Można tworzyć sygnatury – czyli opis zmian, wprowadzanych przez producentów cheatów.
Twórcy gry PUBG w jednym z wywiadów powiedzieli, że ponad 100 osób nieustannie monitoruje Internet w poszukiwaniu nowych próbek plików. To ogromna skala. Gdzieś tam w biurze, codziennie pracownicy instalują nowe programy i patrzą jak one działają. W ten sposób mogą tworzyć sygnatury i wykrywać nowe wersje.
Co ciekawe blokada konta czyli BAN nie następuje zaraz po wykryciu przez system oszustwa. Dane konto zostaje odpowiednio oznaczone. Ale gracz nadal może grać przez kilka dni. Blokada pojawia się w losowym czasie co często powoduje spore zaskoczenie. Użytkownik nie wie co i kiedy konkretnie zostało wykryte. Czy to program A? A może B?
Niektóre gry mogą wyliczać unikalny identyfikator sprzętowy. Tworzy się go na podstawie komponentów, które masz w środku komputera - procesora czy dysku twardego. Dzięki takiemu identyfikatorowi da się wykryć nowe konto zbanowanego wcześniej gracza. I to nawet jeśli łączy się z innego adresu IP. Konto może i łączy się z innego adresu, może i jest założone na nowego maila. Ale identyfikator sprzętowy od razu pokazuje, że system już kiedyś tego gracza widział.
Wykorzystuje się też system reputacji. Każdy z graczy ma przydzielony wynik określający jak bardzo mu ufamy – czyli jak bardzo prawdopodobne jest, że nie oszukuje. Nowe konta mają niski ranking, starsze wyższy. Wraz z czasem wynik się zmienia. Zrobiłeś coś dziwnego? Wynik spada. Grasz coraz dłużej? Wynik rośnie. Ale po co te wartości? Przy dostatecznie dużej liczbie graczy możemy próbować grupować ze sobą zawodników o tej samej randze.
Masz zbanowane konto? Stworzyłeś nowe? OK, wykryliśmy to i na tej podstawie zmniejszyliśmy Twój wewnętrzny ranking. Pozwolimy Ci grać, ale tylko z innymi graczami, którzy robią dokładnie to samo co Ty. Tym samym oszuści grają z oszustami. I pewno się na nich denerwują.
Oszustwo można też wykryć na podstawie systemu powtórek. Zapisuje się niektóre ruchy gracza w kluczowych momentach gry. Potem algorytmy porównują je z wcześniej oznaczonymi przypadkami oszustw.
Czasami da się zaprojektować mechanizm tak aby był odporny na próby oszustwa. Przykład z gry RUST. Fortece użytkowników mogą być chronione przez drzwi, blokowane kodem. Do wnętrza może wejść inny użytkownik, który zna kod. Ale 4 cyfry to nie wiele. Niektórzy zaczęli więc testować wszystkie możliwe kombinacje i rabować majątki innych. Rozwiązanie? Każdy błędny kod powodował, że twoja postać była rażona prądem. Im więcej razy wpisałeś złe hasło - tym dotkliwsze były konsekwencje.

Więcej opowiadam w filmie: Jak gry wykrywają oszustów?

PS. Jeśli ten film Ci się spodobał - możesz go wykopać.

Interesujesz się bezpieczeństwem - sprawdź mój newsletter.

#gry #gruparatowaniapoziomu #technologia #ciekawostki #bezpieczenstwo #programowanie #informatyka #komputery #nauka
KacperSzurek - Grasz w gry? Pewno nieraz musiałeś grać z oszustami, którzy używając s...
  • 112
  • Odpowiedz
  • 0
@deton24 Ja w Cody nie grałem nigdy za bardzo, więc niestety nie wiem co i jak tam. Ale w bfy gram od wielu lat i zawsze w sumie byłem adminem, żeby banować typów co nieczysto grają. Począwszy od bf2, poprzez bf3 i bf 4. I faktycznie lepiej być wywalonym niesprawiedliwie niż użerać się z czitami w cs go. Chociaż w csie mam jakoś 2,5h, więc też trochę pograłem, ale kiedyś było
  • Odpowiedz
@egonszef: Od strony psychy jest to wsumie dość proste, głównie masz osoby które są tzw ego graczami czyli muszą trzymać poziom ego wysoko potem masz osoby które cheatują dla zabawy i pod koniec masz wszystkie inne mniejszości.
  • Odpowiedz
@Cobakel: Wpinasz kartę w slot pcie, tzw pcie leecher i sobie ściągasz do pamięci tej karty co tam chcesz z systemu a potem przesyłasz to do programu na komputerze który potem ci rysuje wallhacka czy robi aimbota. A co do cheatów wbudowanych w płytę główną to czegoś takiego nie ma, przynajmniej nie w takiej ilości aby był sens o tym gadać.
  • Odpowiedz
@deton24: Twoje porównanie jest bez sensu, opisujesz osobę która ma #!$%@? ego i mówisz że odpala się bo chce wyrównać przewagę którą nad nim masz, ale w 95% wszyscy odpaleńcy to albo odpalają bo łechtać swoje ego albo żeby czerpać zabawe z niszczenia zabawy innym.
  • Odpowiedz
@CabalEnjoyer: To również prawda, i nie przeczy temu co napisałem. Po prostu obie rzeczy się dzieją. Jedni się odpalają, bo tak, inni, bo gra jest głupio skonstruowana, i wcale tego zachowania nie staram się bronić. Nie wzięło się znikąd, że CSGO posiada jedną z najbardziej toksycznych społeczności w historii elektronicznej rozgrywki - bo to sama gra taka jest i prowokuje do takich zachowań.
  • Odpowiedz
Niektóre gry mogą wyliczać unikalny identyfikator sprzętowy. Tworzy się go na podstawie komponentów, które masz w środku komputera - procesora czy dysku twardego. Dzięki takiemu identyfikatorowi da się wykryć nowe konto zbanowanego wcześniej gracza


@KacperSzurek: A więc to dlatego tak dużo gier blokuje z miejsca ludzi grających z maszyny wirtualnej.

Czasami da się zaprojektować mechanizm tak aby był odporny na próby oszustwa. Przykład z gry RUST. Fortece użytkowników
  • Odpowiedz
podobał mi się dodatkowy sposób radzenia sobie z oszustami w BF3 - gracze mogli głosować nad wyrzuceniem użytkownika z serwera. Jeśli oszukiwałeś to w szybkim głosowaniu kończyłeś grę z banem.

Brakuje tej funkcji w BFV i efekt jest taki, że co rozgrywka to przynajmniej jeden cheater.


@gosvami: wielokrotnie padłem ofiarą takiego głosowania, chociaż nigdy nie miałem żadnego czita. Tfu demokracja. Tak jak i ostatnio paru adminów straciło na mnie moc,
  • Odpowiedz
A wytłumaczyłbyś jak działają cheaty na płycie głównej? Coś podobnego słyszałem z CS:GO, ale nie wiem jak dokładnie działa.


@Cobakel: @KacperSzurek: prawdopodobnie chodzi o profesjonalne turnieje, a mowa jest nie o płycie głównej w komputerze, a o tej w myszce, bo na takie turnieje możesz mieć chyba swoją klawiaturę i myszkę.

Komputery są dostarczane przez organizatorów, nic nie możesz ściągnąć, nic więcej podpiąć poza myszką i klawiaturą (może
  • Odpowiedz
@KacperSzurek: Czy jesteś gotów na wyzwanie dla swojego mózgu? Przedstawiamy grę Brain Show - rozrywkę dla całej rodziny, która pozwoli Ci sprawdzić swoją wiedzę i zabawnie spędzić czas! Podobnie jak w grach takich jak "Buzz!" czy "Wiedza to potęga", Brain Show polega na odpowiadaniu na pytania z różnych dziedzin, od historii po nauki przyrodnicze. Bądź jednym z pierwszych, którzy zagrają, zapisując się na listę oczekujących już teraz! Zapisz się już
  • Odpowiedz