Wpis z mikrobloga

Dystopijna limuzyna amerykańskiej przyszłości

czyli

6000 SUX

6000 SUX – bo większy, znaczy lepszy

Zazwyczaj w swoich wpisach przybliżam historię rzeczywistych pojazdów, które istnieją albo istniały kiedykolwiek w fizycznej postaci. Fakt, w zamierzchłych czasach wspominałem koncept Zety – pojazdu, a raczej konceptu, o którym można powiedzieć tyle, że istniał na papierze – czy wspominałem o samochodach pojawiających się w filmach czy serialach, ale fikcyjnego, jednak bazującego na rzeczywistym odpowiedniku, to nie miałem okazji. Do dzisiaj – kiedy na tapetę wjechał 6000 SUX, powstały w podobnym okresie co Skoda Favorit.

Historia 6000 SUX jest związana z filmem RoboCop z 1987 roku, na potrzeby którego tenże pojazd powstał. 6000 SUX był jachtem lądowym , czyli dużym samochodem, na dodatek futurystycznym w wyglądzie, jak przystało na 2043 rok.


W myśl zasady big is better , SUX miał spalanie rzędu galona benzyny na 8.2 mili – w przeliczeniu 28 l/100 km – dumnie reklamowanego jako amerykańska tradycja . W wyposażeniu SUXa znalazły się skórzane siedzenia, tempomat i radio Blaupunkt.

W rzeczywistości 6000 SUX był czterodrzwiowym Oldsmobilem Cutlass Supreme z 1977 roku, na którym zamontowano elementy nadwozia wykonane z włókna szklanego. Nazwa odnosiła się do Pontiaca 6000 – 6000 SUX czyta się też jako 6000 sucks czyli „6000 ssie”.


Futurystyczny design pojazdu autorstwa Gene’a Winfielda cechował się jednolitym przodem z wielkim wlotem powietrza zamiast atrapy chłodnicy, prostokątnymi i podwójnymi światłami skrytymi za przezroczystą osłoną, przyciemnionymi tylnymi szybami, a także nadbudowanym, opływowym tyłem z wycieraczką tylnej szyby, potrójnym wydechem pośrodku oraz asymetrycznymi światłami – lewe miały kształt IL, zaś prawe były dwoma poziomymi paskami ułożonym jednym nad drugim. Klimatu dystopii łamanej przez futuryzm dopełniały dodatki takie jak ozdobne kołpaki z napisem SUX, opływowe obudowy lusterek, plastikowe listwy nadwozia, nakładki na progi i zderzaki, a także dwa „wloty” powietrza znajdujące się pomiędzy słupkiem za tylnymi drzwiami a klapą bagażnika. Sama klapa była otwierana wraz z tylną szybą i przeistaczała sedana w hatchbacka.

Jeśli chodzi o wnętrze i mechanikę – pod tym względem to był zwykły Cutlass, którego nie poddano modyfikacji; nie znalazłem też informacji o specyfikacji egzemplarzy użytych do budowy SUX-a, poza tym że jeden z egzemplarzy miał automat . Cutlass w tej generacji był oferowany ze skrzyniami automatycznymi i manualnymi, oraz silnikami V6 i V8, o pojemności od 4.1 do 7.5 litra, oferującymi około 200 KM; tak duży spadek mocy był spowodowany stosowaniem katalizatora obniżającego emisję szkodliwych substancji. Samochód był oparty o platformę GM o nazwie A-Body; w związku z tym, układ napędowy był klasyczny, to jest silnik z przodu napędzał tylne koła. Samochód mierzył prawie 5.5 metra długości, 1.9 metra szerokości i prawie 1.4 metra wysokości; ważył przy tym powyżej 1800 kg. Hamulce były tarczowe i bębnowe.

Na potrzeby filmu zbudowano trzy pojazdy – dwa w pełni funkcjonalne SUXy, a także trzeci, który posłużył do wysadzenia. Do dzisiaj zachował się jeden z egzemplarzy; 6000 SUX przez długi czas wrastał, jednak kilkanaście lat temu został poddany renowacji przywracającej go do stanu „fabrycznego” - obecnie znajduje się w Petersen Automotive Museum w Hollywood. Ze względu na fakt, iż to był rekwizyt filmowy, to wykonanie dokładek nie stało na najwyższym poziomie i można się mniej lub bardziej do tego przyczepić – chociaż sam pojazd wygląda nienajgorzej – może nie dostałby tytułu ̶n̶a̶j̶w̶i̶ę̶k̶s̶z̶e̶g̶o̶ ̶ś̶m̶i̶e̶t̶n̶i̶k̶a̶ najpiękniejszego auta świata, ale tragedii IMO nie ma. 6000 SUX pomimo roli, w jakby nie było, znanym filmie, nie jest tak „kultowy” jak choćby DeLorean i bliżej mu popularnością do Pontiaca Banshee IV – ot, przypadek aut z drugiego planu, nie używanych przez protagonistów.

#autakrokieta #samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki #80s #usa #robocop

SonyKrokiet - Dystopijna limuzyna amerykańskiej przyszłości

czyli

6000 SUX


...

źródło: comment_1656786013aej7Imp3b24tKVczqFfLEf.jpg

Pobierz
  • 42
@SonyKrokiet: W sumie auto było dosyć istotne w fabule filmu, nie tylko pojawiał się w tej reklamie i kilku scenach, ale także był obiektem negocjacji z burmistrzem w tej scenie:

Co do "bazy" dla tego auta kompletnie nie rozumiem, czemu wybrano taki kanciasty wóz O.o przecież znacznie prościej byłoby użyć jakiegoś coupe z tamtych lat ¯\_(ツ)_/¯
Poza tym, zawsze mi się w sumie podobał jego projekt, te tylne lampy i wydech
Zgrywajactwardziela - @SonyKrokiet: W sumie auto było dosyć istotne w fabule filmu, n...
@Zgrywajac_twardziela: najśmieszniejsze jest to, że on się później nie pojawiał w żadnym filmie, tylko w crapowatym RoboCopie 3 był wspomniany ( ͡° ͜ʖ ͡°) a czemu wzięli takie auto a nie inne? cóż, możliwe że takie było do kupienia po taniości XD jakość to tam pikuś, możliwe że nie przypuszczano że będzie taki postęp w dziedzinie audio-video że zobaczy się jego niedoróbki XD zwróć uwagę że i
SonyKrokiet - @Zgrywajac_twardziela: najśmieszniejsze jest to, że on się później nie ...

źródło: comment_1656789630JNHIAoqwx7bmiosY5c4Bam.jpg

Pobierz
@SonyKrokiet:

najśmieszniejsze jest to, że on się później nie pojawiał w żadnym filmie, tylko w crapowatym RoboCopie 3 był wspomniany ( ͡° ͜ʖ ͡°)

W sumie ciekawe czemu nie uwzględniono roli tego wozu w drugiej części. Trzecią to najlepiej przemilczeć, film tak słaby, że oryginalny aktor nie chciał w nim wystąpić xD

a czemu wzięli takie auto a nie inne? cóż, możliwe że takie było do kupienia
Chyba już naprawdę nie masz o czym pisać xD


@Fennrir: nie, czemu? Osobiście uważam że lepiej napisać coś raz na jakiś czas lżejszego niż ciągnąć temat setnego wozu danej marki - Norbert Drągała pozdrawia #pdk

@Zgrywajac_twardziela: z RoboCopem 3 było tak że Weller, znaczy Murphy/RoboCop, nie wystąpił w nim bo brał udział w zdjęciach do filmu Nagi Lunch - jako że aktora oryginalnego zabrakło, to postanowili szukać kogoś o podobnej