Wpis z mikrobloga

Chaotyczna końcówka GP Wielkiej Brytanii 1975, gdzie oficjalne wyniki zostały ogłoszone dopiero po paru godzinach a na podium stanęli kierowcy, którzy się rozbili.

W tym wyścigu w okolicach 50 okrążenia zaczął padać deszcz, na początku wydawało się że to zwykła mżawka i zjazd po opony deszczowe nie będzie potrzebny. Sytuacja zmieniła się na 53 okrążeniu, kiedy to rozbił się Jean-Pierre Jarier, Francuz uderzył w ogrodzenie, w taki sposób że kawałek metalu trafił stojącego w pobliżu kibica i zranił mu twarz. Parę zakrętów dalej efektowny piruet zaliczył James Hunt. Mimo to wyścig nie został przerwany, a opady deszczu nasilały się. Na 56 okrążeniu rozpoczęła się istna rzeź. W zakręcie Stowe z toru wypadli Mass, Donohue oraz Watson. Kierowcy opuścili swoje samochody. Po czym kawałek dalej w Copse rozbili się Scheckter i Pace, a chwilę później zaczęli wpadać na nich kolejne samochody należące do Jamesa Hunta, Tona Brise, Dave Morgana, Briana Hentonaa, Wilsona Fittipaldiego i Johna Nicholsona.

W tym samym momencie do boksu po nowego opony zjechali Emerson Fittipaldi i Vittorio Brambilla, chwilę później rozpoczynając 57 okrążenie. Jednak tuż po tym jak Fittipaldi minął linie startu mety, sędziowie wywiesili czerwoną flagę. Wyścig nie został wznowiony. Teoretycznie w momencie przerwania wyścigi na torze znajdowało się tylko samochodów nadających się do dalszej jazdy, i kolejność top 3 powinna wyglądać tak. Emerson Fittipaldi, Vittorio Brambilla, Niki Lauda.
Lecz szybko okazało się że jednak nie. Do dyskusji włączył się RAC, brytyjski związek, organizator GP. Który zadecydował że kolejność powinna być wzięta z 55 okrążenia, czyli ostatniego okrążenia przed wypadkiem. Takie też zostały ostatecznie zatwierdzone wyniki i na podium oprócz Fittipaldiego znaleźli się Carlos Pace i Jody Scheckter. Którzy na podium nie znaleźli się fizycznie gdyż byli w tym czasie w centrum medycznym na badaniach po tym jak zaczeli uskarżać się na dolegliwości po wypadku.

Wyniki wyścigu zostały oprotestowane przez Ferrari, gdyż ich kierowca stracił w ten sposób podium a nawet punkt, gdyż Lauda po decyzji RAC spadł z 3 na 8 miejsce. Protest jednak został odrzucony przez FIA. Jednak wyścig ten doprowadził do ucywilizowania procedury przedwczesnego zakończenia wyścigu. Przyjmując obecny format, jeżeli wyścig jest przerwany czerwoną flagą i nie następuje jego restart to wiążącymi wynikami są te, jakie były na końcu przedostatniego okrążenia.

film z końcówki wyścigu

#f1 #randomf1shit
tumialemdaclogin - Chaotyczna końcówka GP Wielkiej Brytanii 1975, gdzie oficjalne wyn...

źródło: comment_1656566889mP3WrEwgY4ClFps19MC3Jd.jpg

Pobierz
  • 3