Wpis z mikrobloga

499 + 1 = 500

Tytuł: Wciśnij reset. Triumfy i fakapy w przemyśle gier wideo
Autor: Jason Schreier
Gatunek: reportaż
Ocena: ★★★★★★★
ISBN: 9788382104240
Uwaga, spoilery!

Nie czytałem Krwi, Potu i Pikseli, jakoś ominął mnie temat, natomiast za Wcisnij Reset złapałem od razu, bo nic tak nie cieszy jak to jak somsiad deweloper upadnie i sobie głupi ryj rozwali ( ͡° ͜ʖ ͡°) . Wojny konsolowe dały mi jednak minimalne pojęcie na temat reportaży z tej branży.

Tak naprawdę druga gamingowa książka Schreiera to smutne studium przypadku zespołów, które upadają w imię tego co jest "best for business". Na tapet wzięto Irrational Games, czyli gości od Bioshocka, temu wątkowi poświęcono chyba najwięcej czasu i najwięcej osób powiązanych było właśnie z Irrational Games. Mamy też wątek Junction Point i burzliwego procesu tworzenia Epic Mickey i jego sequela. jest też bardziej polityczna rozprawa z 38 Studios, prowadzonym przez byłą gwiazdę bejsbolu. Żeby nie było za smutno to są też szczęśliwe zakończenia, na przykład twórców Enter the Gungeon, którzy na zgliszczach okropnego remake'u Dungeon Keepera (symbol mikropłatności na mobilkach) dali radę stworzyć coś świeżego i dochodowego, jednocześnie zadowalając rzesze fanów

Konstrukcja jest dość prosta, bo historie są do siebie podobne. Jest studio pełne ambitnych ludzi, plan na grę, po drodze problemy z crunchem i managementem i albo gra wychodzi i zarabia słabo, albo nie wychodzi w ogóle bo zmienia się polityka wydawcy. W tym momencie ode mnie serdeczne splunięcie dla EA, które zostało przedstawione (w co zresztą absolutnie wierzę) jako skończeni kretyni nastawieni tylko na cyferki, wykładnicze wzrosty zysków bez poszanowania dla kreatywności i tych mniej zyskownych gier. Bardzo dużo problemów opiera się na wydawcach, którzy potrafią żonglować pracownikami różnych studiów swojego portfolio (2K Australia z propozycją przeprowadzki do USA w celu skończenia gry, w której pomagają). A cierpią na tym oczywiście pracownicy, niejednokrotnie zostawiani na lodzie tak o, nagle nie działa karta do biura albo nie ma przelewu za miesiąc, jednocześnie kierownictwo potrafi mamić ich do końca, mówiąc "wszystko będzie dobrze, wydamy te gre". Książka zarysowuje tworzenie gier video jako patologiczną gałąź usług technologicznych obfitującą w problemy z prawami pracownika, bardzo zależną od widzimisię liderów rynku wydawniczego (chociaż niewątpliwą ulgą była cyfryzacja sprzedaży, czyli choćby Steam). Duży nacisk jest położony na przeżycia członków zespołów, nierzadko odciętych od środków do życia i mierzących się z ciągłymi przeprowadzkami, hipotekami i innymi problemami.
Książka angażuje, sprawdza dość hermetyczny wycinek rynku (w zdecydowanej większości konkretne postacie są łącznikami między wymienionymi studiami) i próbuje wyciągnąć wnioski na przyszłość dla ciężko pracujących projektantów, jednak główny wydźwięk jest znany chyba wszystkim - praca w grach to crunche, wymagania i kłótnie. Przyjemne czytadło, po prostu.

#bookmeter #reportazbookmeter
Pobierz Arseeman - 499 + 1 = 500

Tytuł: Wciśnij reset. Triumfy i fakapy w przemyśle gier wid...
źródło: comment_1643813598ktcNe2yQL8EidoY8TGOrwe.jpg
  • 2
Informacje nt. książki z tagu #bookmeter:

Średnia ocena z Wykopu: ★★★★★★★ (7.0 / 10) (1 recenzji)
Następne podsumowanie tagu: 2022-03-01 12:00 tag z historią podsumowań »
W abonamentach: www.legimi.pl
Kategoria książki: reportaż, literatura faktu, prasa
Liczba stron książki: 352

Jesteś pierwszym recenzentem tej książki tutaj :)

Podobne książki:
1\. Gucci. Potęga mody, szaleństwo pieniędzy, gorycz upadku (Sar... - najnowsza recenzja usera rassvet ★★★ (5.0 / 10)