Wpis z mikrobloga

@BornInSmokes: W nawiązaniu do tego wpisu: https://www.wykop.pl/wpis/62891025/a-teraz-na-serio-moze-mi-jakis-anty-kredyciarz-pow/

Podałeś Warszawę i konkretną sytuację - nie wiem, czy prawdziwa czy też nie.

TLDR; Nie ma uniwersalnej odpowiedzi najem / zakup. Wszystko zależy.

Ja napiszę ze swojej perspektywy, dlaczego wynajem jest dla mnie lepszy.
- jestem programista 20-25k netto,
- żona dostaje 6000k netto,
- jedno dziecko + drugie dziecko w drodze,
- za mieszkanie 60m2 z miejscem parkingowym we Wro płacimy czynsz 2000 PLN (bez opłat)
- ikea standard, nie mamy jednak problemu z modyfikacjami, ale z Żoną jesteśmy minimalistami.
- wolimy palić pieniądze na uciechy, pasje oraz inwestowanie w siebie. - oszczędności mamy rozlokowane w złocie, ETF-ach, krypto, normalnych akcjach i walucie (razem około 250 000 PLN).
- myślimy o emigracji
- dziecko poślemy do szkoły społecznej, bo nie wierzymy w publiczny system edukacji; jeśli szkoła będzie daleko, to przeprowadzimy się po prostu bliżej.

I tu jest clue: 5 lat temu pracowałem w korpo za 4k netto w zawodzie którego nie lubiłem, niezwiązanym z IT. Wszyscy wtedy cisnęli na własne mieszkanie - presja rodziny i znajomych z pracy - jakbym miał wtedy kredyt, to nie poszedłbym na pół darmowe praktyki do firmy IT, która otworzyła przede mną inny świat. Mieliśmy 100k poduszki finansowej, jedno małe dziecko - przez trzy miesiące żona mnie utrzymywała, bo musiałem rzucić dotychczasową pracę.

Dlaczego kredyt może blokować? Kredyt dodaje psychiczne obciążenie na etapie rozwijania kariery. Ktoś powie, że po prostu jestem słaby psychicznie - tak, to prawda. Nie byłbym w stanie zrobić zwrotu o 180 stopni we własnej karierze. Jeśli Ty jesteś w stanie, to sza po ba.

Kredyt podobnie może blokować przed emigracją do innego miasta czy kraju - po prostu ładujesz ileś tam pieniędzy w mieszkanie, które zaczyna mieć coraz większą wartość sentymentalną.