Wpis z mikrobloga

@Jud-Suss:

Dworzec Główny we Wrocławiu był budowany przez dwa lata - między 1855 a 1857 rokiem. Zużyto na niego 6 774 000 cegieł pełnych, 94 000 cegieł dziurawek, 120 000 kształtówek, 124 600 stóp sześciennych wapna, 1100 ton cementu portlandzkiego, 425 ton gipsu.

W momencie oddania był to prawdopodobnie najokazalszy tego typu budynek na całym kontynencie.

Najstarsze zdjęcie, na którym widnieje Dworzec Główny pochodzi z 1861 roku i możecie je sobie
J.....s - @Jud-Suss: 

Dworzec Główny we Wrocławiu był budowany przez dwa lata - mi...

źródło: comment_1639126127nQCHd0cbQejdf4hSljV3Ly.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@Jud-Suss:

Dlaczego w ogóle zdecydowano się na budowę tego dworca? Odpowiedź jest prosta - bo istniejący już, starszy dworzec (który obecnie niszczeje, ale wciąż można wciąż sobie obejrzeć) okazał się za ciasny. Ówczesne dworce kolejowe stawiały prywatne spółki, które obsługiwały swoje linie kolejowe. Dworzec Kolei Górnośląskiej należał do prywatnej pruskiej spółki "Kolej Górnośląska", która jako pierwsza w dzisiejszych granicach Polski otworzyła komercyjne połączenie kolejowe - Wrocław - Oława w 1842 roku.
J.....s - @Jud-Suss: 

Dlaczego w ogóle zdecydowano się na budowę tego dworca? Odpo...

źródło: comment_16391269763qg0A6xdif4afJrBHArK0u.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@Jud-Suss: To teraz, odchodząc na chwilę od historii - ciekawostka na szybko, zresztą widoczna dobrze na starym zdjęciu z 1861 roku, które już zamieszczałem poprzednio - Dworzec Główny ma 3 ryzalty z arkadami - w skrócie to elementy architektoniczne "wychodzące" z bryły budynku. Do czego służyły? Otóż były zaprojektowane, by podjeżdżały pod nie dorożki :-) Widać to na zdjęciu, gdzie akurat fotograf stoi pod jednym ryzaltem i kolejny, ten przy głównym
J.....s - @Jud-Suss: To teraz, odchodząc na chwilę od historii - ciekawostka na szybk...

źródło: comment_1639127397fMtFJw7NrHwjxPKzXiLyMv.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@Jud-Suss: Wracając do historii, kolejnym argumentem przemawiającym za budową Dworca Głównego (poza ciasnotą i swego rodzaju prowincjonalnością Dworca Górnośląskiego) była budowa linii Poznańsko-Głogowskiej.

W dniu uroczystego otwarcia obiektu, 27 października 1856 roku, wyruszył do Poznania pierwszy pociąg, złożony z dwunastu wagonów ozdobionych kwiatami oraz pruskimi, polskimi i śląskimi chorągwiami.

Żeby oddać ducha epoki, ówczesne wagony były kolorowe – czerwone pierwszej klasy, żółte drugiej i zielone trzeciej klasy. Dwa pierwsze mogły
  • Odpowiedz
@Jud-Suss: Budynek był bardzo nowoczesny i wygodny, posiadał:
- oświetlenie gazowe wewnątrz i na zewnątrz
- centralne ogrzewanie i piece węglowe
- częściowo przeszklone zadaszenie
- dużą restaurację (pierwsze pomieszczenie witające podróżnego, wchodzącego głównym wejściem, 6 poczekalni, po dwie na każdą klasę (3 klasa miała swoje bufety), podłogi poczekalni były wyłożone parkietem, ściany miały albo malowidła, albo boazerię/tapety
- apartamenty służby, niższego szczebla pracowników i kierownictwa
- w piwnicach, bardzo płytkich
J.....s - @Jud-Suss: Budynek był bardzo nowoczesny i wygodny, posiadał:
- oświetleni...

źródło: comment_1639130277FddvSrIdBbMNJbJavKGjra.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@Jud-Suss: Korzystając z kalkulatora https://www.calculator.net/inflation-calculator.html?cstartingamount1=0.0476&cinyear1=1930&coutyear1=2021&calctype=1&x=0&y=0 i tej tabelki https://marcuse.faculty.history.ucsb.edu/projects/currency.htm przyjmując że to rok 1930 (brak swastyk, czyli przed 1933) to przy dzisiejszym kursie to jakieś 2,96 zł. Najtańszy bilet dziś z Głównego na Świebodzki to 3.20zł (15 minutowy).

W takim razie w latach 30. niemiecki granulat musiał być tańszy. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@Jud-Suss: Wracając do historii - tak jak wspomniał @jeerrry - przez pierwsze 50 lat funkcjonowania Dworca pociągi odjeżdżały z torów wewnątrz dzisiejszego hallu, pasażerowie wsiadali z tego charakterystycznego podwyższenia:

https://goo.gl/maps/f2Mg6L2gs3opekCP7

W miarę rozwoju miasta, gdy miasto zaczęło się rozrastać także na południe od Dworca, doszło do decyzji o ROZBUDOWIE, która trwała 5 lat (1899-1904) i dała wygląd dzisiejszy.

- wybudowano nowe perony, które umieszczone zostały na estakadzie kolejowej
- wybudowano imponującą
J.....s - @Jud-Suss: Wracając do historii - tak jak wspomniał @jeerrry - przez pierws...

źródło: comment_1639132263CxlAVzvlkZwuVflujDGUuT.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@Jud-Suss: I na zakończenie ode mnie, gdyby ktoś był spoza Wrocławia i nie wiedział, pod Dworcem, podczas kapitalnego remontu wybudowano tani parking podziemny dla aut. Gdy więc kogoś zawozicie lub odbieracie, nie cebulcie, stając gdzieś na lewo, bo w zasadzie wokół Dworca nie ma gdzie się zatrzymać, wjedźcie sobie w cywilizowany sposób na ten parking, zresztą 15 minut jest gratis.

PS. Płatność w parkomacie gotówką.
  • Odpowiedz
@Jud-Suss: Jak zawsze świetny content.

Mnie nurtuje jedno, skąd ten obecny pomarańczowy kolor fasady? Na najstarszym zdjęciu Dworzec Gł. jest biały, a ja doskonale pamiętam że przed remontem na Euro też był biały.
  • Odpowiedz