Aktywne Wpisy
Polejmnie +170
erni13 +575
Muszę wam przyznać, że to niegłupi widok z okna hotelu ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Swoją drogą noc z piątku na sobotę kosztowała w Rondzie z takim widokiem 70e. Apartament z dwoma pokojami i kuchnia. No i ofc balkon z takim widokiem
Ciekawe ile by zażyczyli sobie w Polsce XD
#podroze #podrozojzwykopem #polska #hiszpania
Swoją drogą noc z piątku na sobotę kosztowała w Rondzie z takim widokiem 70e. Apartament z dwoma pokojami i kuchnia. No i ofc balkon z takim widokiem
Ciekawe ile by zażyczyli sobie w Polsce XD
#podroze #podrozojzwykopem #polska #hiszpania
Jako że w opisie postu nie mogę wstawiać wielu zdjęć, każda ciekawostka będzie odpowiedzią na ten post i będzie zawierać zdjęcie.
#ciekawostki #architektura
Komentarz usunięty przez autora
Dworzec Główny we Wrocławiu był budowany przez dwa lata - między 1855 a 1857 rokiem. Zużyto na niego 6 774 000 cegieł pełnych, 94 000 cegieł dziurawek, 120 000 kształtówek, 124 600 stóp sześciennych wapna, 1100 ton cementu portlandzkiego, 425 ton gipsu.
W momencie oddania był to prawdopodobnie najokazalszy tego typu budynek na całym kontynencie.
Najstarsze zdjęcie, na którym widnieje Dworzec Główny pochodzi z 1861 roku i możecie je sobie
Dlaczego w ogóle zdecydowano się na budowę tego dworca? Odpowiedź jest prosta - bo istniejący już, starszy dworzec (który obecnie niszczeje, ale wciąż można wciąż sobie obejrzeć) okazał się za ciasny. Ówczesne dworce kolejowe stawiały prywatne spółki, które obsługiwały swoje linie kolejowe. Dworzec Kolei Górnośląskiej należał do prywatnej pruskiej spółki "Kolej Górnośląska", która jako pierwsza w dzisiejszych granicach Polski otworzyła komercyjne połączenie kolejowe - Wrocław - Oława w 1842 roku.
Edit: Plan dla zainteresowanych: https://polska-org.pl/822569,foto.html?idEntity=554487
W dniu uroczystego otwarcia obiektu, 27 października 1856 roku, wyruszył do Poznania pierwszy pociąg, złożony z dwunastu wagonów ozdobionych kwiatami oraz pruskimi, polskimi i śląskimi chorągwiami.
Żeby oddać ducha epoki, ówczesne wagony były kolorowe – czerwone pierwszej klasy, żółte drugiej i zielone trzeciej klasy. Dwa pierwsze mogły
- oświetlenie gazowe wewnątrz i na zewnątrz
- centralne ogrzewanie i piece węglowe
- częściowo przeszklone zadaszenie
- dużą restaurację (pierwsze pomieszczenie witające podróżnego, wchodzącego głównym wejściem, 6 poczekalni, po dwie na każdą klasę (3 klasa miała swoje bufety), podłogi poczekalni były wyłożone parkietem, ściany miały albo malowidła, albo boazerię/tapety
- apartamenty służby, niższego szczebla pracowników i kierownictwa
- w piwnicach, bardzo płytkich
Widok dzisiaj - https://goo.gl/maps/M38M7dPD4yN2mUVn6
W takim razie w latach 30. niemiecki granulat musiał być tańszy. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
https://goo.gl/maps/f2Mg6L2gs3opekCP7
W miarę rozwoju miasta, gdy miasto zaczęło się rozrastać także na południe od Dworca, doszło do decyzji o ROZBUDOWIE, która trwała 5 lat (1899-1904) i dała wygląd dzisiejszy.
- wybudowano nowe perony, które umieszczone zostały na estakadzie kolejowej
- wybudowano imponującą
Komentarz usunięty przez moderatora
PS. Płatność w parkomacie gotówką.
Mnie nurtuje jedno, skąd ten obecny pomarańczowy kolor fasady? Na najstarszym zdjęciu Dworzec Gł. jest biały, a ja doskonale pamiętam że przed remontem na Euro też był biały.