Wpis z mikrobloga

No, taki konserwatyzm to ja rozumiem (aczkolwiek niestety Hume skłaniał się ku monarchizmowi).

Polityka jest konkretem, jest umiejętnością działania w konkretnych warunkach. Nie jest to tylko sztuka uogólnień i generalizacji. Co więcej, idee są – zdaniem Hume’a – odpowiedzialne za degenerację polityki. Historia skłania też Hume’a do postulowania zachowania dotychczasowych rozwiązań ustrojowych. Ich wartość wynika z faktu, że są stare, sprawdzone i zgodne z naturą człowieka. Z tego powodu daleki jest on od budowania wizji ustrojowych, perfekcyjnych utopii. Zmiany społeczne oczywiście muszą być powolne, bowiem ludźmi rządzi nawyk, odpowiadać mają zmianom ludzkiej świadomości. Należy więc wykazywać
skrajną czujność przy wszelkiego rodzaju nowych projektach. Nie jest to proste, gdyż ludźmi rządzą namiętności. „Stąd nakreślona przez Szkota idea genezy państwa jest próbą odcięcia się od polityki abstrakcyjnych zasad i poszukiwaniem
początków organizacji politycznej społeczeństwa w immanentnych cechach tkwiących w ludzkiej naturze” (s. 197). To zdecydowanie konserwatywna deklaracja, a najlepiej obrazuje ją teza Hume’a: „miłujmy i ulepszajmy nasz starożytny
ustrój, jak to tylko możliwe, bez pobudzania namiętności do takich niebezpiecznych nowinek”

Tym sposobem tezę zawartą w tytule uznać należy za udowodnioną. Wszelka
destabilizacja, według Hume’a, była m.in. efektem funkcjonowania abstrakcyjnego ludzkiego rozumu. Tulejski zwraca uwagę, że wg Hume’a aprioryczne założenia, które ignorowały naturę ludzką i doświadczenie, prowadziły naukę i filozofię
na manowce, gdyż czyniły z nich dogmaty niepodlegające analizie i dyskusji. Dla Hume’a, konkluduje Tulejski, nie miało znaczenia, „czy społeczny radykalizm jest inspirowany przez religię, czy idee wolności, równości, braterstwa. Efekt jest zawsze taki sam: rewolucja, anarchia i w końcu dyktatura w imię realizacji utopijnego projektu”. Inna udowodniona przez Autora teza, to wskazanie, iż istnieje fundamentalna zbieżność pomiędzy anglosaskim klasycznym liberalizmem a konserwatyzmem w kwestii uznania społecznej roli (funkcji) własności.


https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Iuridica_Lublinensia/Studia_Iuridica_Lublinensia-r2010-t13/Studia_Iuridica_Lublinensia-r2010-t13-s315-325/Studia_Iuridica_Lublinensia-r2010-t13-s315-325.pdf

#neuropa #4konserwy #filozofia